SUA | Bonusuri și concedii pentru a-i stimula pe angajați să se vaccineze

  • 26 Martie 2021 09:59
SUA | Bonusuri și concedii pentru a-i stimula pe angajați să se vaccineze

Patronii unor companii americane, dorind să revină la o activitate normală, folosesc metode costisitoare - prime care ajung până la 500 de dolari, transport rambursat, compensații în ore plătite - pentru a-și încuraja angajații să se vaccineze împotriva maladiei COVID-19, informează AFP.

Sectoarele care au nevoie stringentă de mână de lucru, precum supermarketurile, abatoarele și exploatațiile agricole, sunt primele care au adoptat astfel de inițiative.

Compania californiană Bolthouse Farms, care vinde morcovi și sucuri de fructe, organizează în fiecare săptămână sesiuni de imunizare în sediul ei general și plătește 500 de dolari tuturor angajaților cu normă întreagă care acceptă să se vaccineze.

În Statele Unite, companiile au într-adevăr posibilitatea legală de a amenaja centre de vaccinare, dacă se angajează să le facă să funcționeze în timpul orelor de muncă, gratuit și pentru toți angajații și colaboratorii lor.

Un gigant din industria cărnii, JBS, propune 100 de dolari angajaților vaccinați și a distribuit documente în mai multe limbi pentru a insista asupra siguranței și eficacității vaccinării. La jumătatea lunii martie, aproximativ o treime dintre cei 60.000 de angajați ai săi primiseră deja o primă doză de vaccin anti-COVID-19.

Mai multe lanțuri de supermarketuri acordă angajaților lor vaccinați despăgubiri ce constau între două și patru ore plătite.

Acest lucru "elimină nevoia de a alege între a-ți câștiga existența și protejarea sănătății tale", a subliniat directorul lanțului de magazine Aldi din Statele Unite.

 


 

Foto: (c)  JIM LO SCALZO / EPA


 

Vaccinare obligatorie?

Lanțul Target rambursează cu până la 30 de dolari cheltuielile de transport ale angajaților săi.

Magazinele Kroger propun achitarea unui bonus de 100 de dolari angajaților vaccinați, precum și acelora dintre ei care refuză imunizarea din motive medicale sau religioase, cu condiția ca ei să urmeze un program de educație în privința sănătății.

Și profesiile marginale au fost luate în calcul: platforma de livrări de cumpărături Instacart propune 25 de dolari pentru livratorii ei, care nu au statutul oficial de angajați.

Patronul companiei United Airlines, Scott Kirby, a evocat în ianuarie posibilitatea obligativității vaccinării pentru piloții săi, pentru membrii echipajelor și pentru alți salariați.

Compania nu a ajuns deocamdată la acel stadiu, a precizat joi un purtător de cuvânt: firma se află în continuare în procedura de examinare a personalului care poate avea acces la vaccin în statele federale americane și a modului în care poate fi asigurată aprovizionarea cu vaccinuri.

Însă companiile pot, în manieră generală, să își oblige angajații să se vaccineze în Statele Unite, a declarat Dorit Reiss, profesoară la Facultatea de Drept Hastings din cadrul Universității California. "Cu câteva excepții", a adăugat ea.

Populații vulnerabile

Vaccinurile utilizate în prezent în Statele Unite sunt supuse unui regim neobișnuit pentru un medicament destinat întregii populații, sub incidența unei autorizații de urgență, "iar cadrul legal este în continuare incert", a remarcat aceeași profesoară de drept, subliniind că fiecare stat federal american poate avea dispoziții proprii în această privință.

Totodată, companiile pot, dacă este cazul, să fie nevoite să negocieze cu sindicatele.

Anumiți angajați pot să se prevaleze de excepții din motive medicale sau religioase.

În același timp, angajații pot fi dați în judecată pentru că nu au acționat suficient de energic pentru a evita un focar de contaminare, afirmă Dorit Reiss.

În opinia sa, este oportun pentru anumite companii care lucrează cu populații vulnerabile, precum azilurile și închisorile, să facă vaccinarea să devină obligatorie. Și, probabil, este mai adecvat pentru majoritatea companiilor să ofere stimulente sau să adopte "obligații suple", impunând, de exemplu, fie vaccinarea, fie purtarea unor mijloace de protecție suplimentare sau munca la domiciliu.

Oamenii care ezită o fac mai ales pentru că au îngrijorări legate de siguranța acestor noi vaccinuri, dar ei se vor liniști odată cu trecerea timpului, a adăugat Dorit Reiss.

Potrivit unui sondaj difuzat în februarie de Societatea de gestiune a resurselor umane (SHRM), doar 5% dintre patronii americani aveau intenția de a impune vaccinurile anti-COVID-19 pentru toți sau pentru o parte dintre angajații lor.

Pentru a accelera redeschiderea economiei și, deci, a consumului, anumite companii mizează pe clienți: lanțul Krispy Kreme oferă până la sfârșitul anul o gogoașă gratuită contra unei dovezi a vaccinării, în timp ce braseria Market Garden din Cleveland, un oraș din statul Ohio, a promis că va propune o bere la prețul de 10 cenți pentru primele 2.021 de persoane care vor prezenta un certificat de vaccinare.

Sursa: AGERPRES

Tags

Alte Noutati

LIVE: Radiojurnalul de prânz București
Meteo Chișinău
14,24
Cer senin
Umiditate:41 %
Vint:4,63 m/s
Sun
9
Mon
9
Tue
9
Wed
15
Thu
15
Arhivă Radio Chișinău