SONDAJ | Cetățenii R.Moldova a spus care ar fi personalitățile istorice care ar fi potrivite pentru funcția de președinte. Doar 7 din 10 respondenți au numit corect data alegerilor prezidențiale
-
24 Septembrie 2020 13:14
Doar șapte din zece respondenți au fost în stare să numească corect data desfășurării alegerilor prezidențiale în Republica Moldova – 1 noiembrie 2020. Fiecare al zecelea intervievat este convins că scrutinul va avea loc pe 10 noiembrie, iar 4% cred că alegerile sunt planificate pentru 20 octombrie. Un grup mare de respondenți, 12,5%, nu a fost în stare să răspundă la această întrebare. Sunt rezultatele studiului sociologic Vox Populi, septembrie 2020, transmite IPN.
Printre personalitățile istorice care ar fi potrivite pentru funcția de președinte al țării, respondenții i-au numit pe Vlad Țepeș, Ștefan cel Mare și Alexandru Lăpușneanu.
Studiul, realizat de Asociația Sociologilor și Demografilor din Republica Moldova, arata că mai mult de jumătate din cei chestionați, 56,2%, ar prefera un bărbat în funcția de șef al statului și doar 30% o femeie. 10,2% spun că nu contează dacă candidatul este femeie sau bărbat. Ceilalți nu au acut un răspuns.
Viitorul președinte al Republicii Moldova ar trebui să fie mai degrabă un politician. Așa cred cei mai mulți dintre respondenți – 48%. Alți 42% sunt de părere că el trebuie să fie un tehnocrat. Fiecare a zecea persoană intervievată nu a răspuns la această întrebare.
Cât privește imaginea exterioară, 30,3% din respondenți spun că este important ca viitorul președinte să posede capacitatea de a face impresia unui om încrezător, iar 26,8% cred că șeful statului că trebuie să dispună de capacitatea de a aduce încredere și afecțiune. Pentru fiecare al patrulea respondent, 24%, sunt importante înfățișarea și capacitatea de a fi prezentabil; 19% au numit atractivitatea.
La întrebarea: „Ce reprezintă imaginea unui politician”, 30% dintre respondenți au afirmat că ea semnifică chipul politicianului, creat prin manipulare; 28% că e reprezentarea creată de o echipă de specialiști; 22% – unul din principalele instrumente de publicitate politică; 21% – imaginea de ansamblu a identității politicianului.
Întrebați dacă consideră că alegerea directă a președintelui țării contribuie la soluționarea problemelor deosebit de importante ale societății, 64,8% din cei chestionați au răspuns afirmativ. 9% au o părere opusă și au opinat că problemele se vor agrava, iar un grup mare de intervievați, 16%, nu s-a putut pronunța la tema dată.
Studiul a vizat un eșantion de 1189 de respondenți, din 85 de localități, dar și intervievarea câtorva experți. Datele au fost colectate în perioada 6-22 septembrie.