Soluții pentru fluidizarea traficului la frontiera moldo-română

  • 22 Decembrie 2016 16:49
Soluții pentru fluidizarea traficului la frontiera moldo-română

Trei din cele șase puncte de trecere la frontiera moldo-română sunt suprasolicitate. Autoritățile responsabile caută soluții pentru a fluidiza traficul și pentru a reduce  timpul de așteptare la vamă.

Posibile soluții pentru fluidizare au fost discutate de către directorul general al Serviciului Vamal al Republicii Moldova, Vitalie Vrabie, și vicepreședintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală a României, Dorel Fronea. Cei doi oficiali s-au întrunit într-o ședință comună cu reprezentanții Poliției de Frontieră și cu responsabilii de controlul sanitar-veterinar, la Punctul vamal Sculeni, transmite IPN.

Vitalie Vrabie a informat că, în 11 luni ale anului curent, a crescut cu 30% numărul de intrări și ieșiri prin vama moldo-română comparativ cu perioada similară a anului precedent. Frontiera a fost traversată de peste 700 de autoturisme, cu 36% mai mult. De asemenea a crescut cu 25% numărul de traversări cu autocarele și cu 12% - trecerile autocamioanelor. Însă în condițiile în care infrastructura și capacitățile punctelor vamale au rămas aceleași se creează cozi la trecerea frontierei.

Directorul general al Serviciului Vamal a specificat că din 1 februarie 2017 se preconizează introducerea declarației vamale electronice, care să fie depusă la posturile interne pentru a fluidiza traficul la vamă. O necesitate este și dezvoltarea infrastructurii Punctului vamal Sculeni și Punctului Costești-Stânca, la care acum nu pot trece camioanele cu mărfuri.

Vicepreședintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală a României, Dorel Fronea, a subliniat că procedurile de verificare la intrarea în țară diferă de cele la ieșire și că partea română are în tură mai puțini colaboratori vamali decât partea moldovenească. Din aceste considerente, cozile se creează preponderent pe pistele de intrare în România. O altă problemă la Postul vamal Sculeni este faptul că podul peste Prut este îngust, având doar două piste, una de ieșire și alta de intrare. În această ordine de idei, Dorel Fronea a propus ca fiecare parte să discute cu autoritățile centrale, la nivel de Guvern, și să propună dezvoltarea infrastructurii.

Șeful Poliției de Frontieră a Moldovei, Fredolin Lecari, a declarat ulterior pentru jurnaliști că la frontiera cu România, Moldova are doar șase puncte de trecere, comparativ cu peste 20 la trecerea cu Ucraina. În condițiile în care traficul de persoane și mărfuri este în creștere se creează dificultăți. O prioritate pentru anul viitor este lansarea procedurii de control comun moldo-român la frontieră pentru a reduce din timpul de așteptare.

În altă ordine de idei, Fredolin Lecari a subliniat că autoturismele în care se află copii de până la 3 ani au prioritate. Acesta le-a solicitat polițiștilor de frontieră să verifice cozile și să îndemne călătorii cu copii mici să treacă verificările fără a aștepta la coadă.

La ședință a fost prezent și directorul Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor, Gheorghe Gaberi, care a specificat că se analizează posibilitatea deschiderii unui punct de control sanitar-veterinar la Vama Sculeni.

Către finele lunii ianuarie urmează să fie convocată o nouă ședință la care să participe autoritățile responsabile de vamă, de poliția de frontieră și controlul sanitar-veterinar pentru a comunica deciziile luate pe intern și ce acțiuni urmează a fi întreprinse.

Tags

Alte Noutati

LIVE: În zori
Meteo Chișinău
6,07
Ceață
Umiditate:99 %
Vint:4,12 m/s
Sun
3
Mon
1
Tue
2
Wed
2
Thu
1
Arhivă Radio Chișinău