Soluția pentru agențiile de turism – banii primiți de la clienți pot fi restituți în 540 zile (Bizlaw)
-
18 Mai 2020 15:11
Agențiile de turism ar putea avea la dispoziție 540 de zile, adică 18 luni, pentru a întoarce banii primiți de la clienți pentru organizarea vacanțelor în sezonul estival 2020. O inițiativă legislativă în acest sens a fost, deja, înregistrată în Parlament.
Mai exact, deputații propun completarea articolul 1602 din Codul civil cu o prevederă că: ”Prin derogare de la dispozițiile alin. (9), ca urmare a rezoluțiunii contractelor încheiate în perioada 1 octombrie 2019 - 17 martie 2020, organizatorul trebuie să execute obligația de restituire fără întîrzieri nejustificate și, în orice caz, nu mai târziu de 540 zile de la rezoluțiune”.
Articolul 1602 din Codul civil reglementează rezoluțiunea înainte de începerea călătoriei, iar aliniatul (9) din acest articol spune că ” ca urmare a rezoluțiunii, organizatorul este obligat să restituie călătorului toate plățile efectuate pentru pachet. Organizatorul trebuie să execute obligația de restituire fără întîrzieri nejustificate și, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la rezoluțiune”. Călătorul are dreptul la rezoluțiune în orice moment înainte de începerea călătoriei. În cazul în care declară rezoluțiunea în temeiul enunțului anterior, călătorul poate fi obligat să plătească organizatorului un comision de rezoluțiune adecvat și justificabil.
Potrivit notei informative a proiectului, în perioada 1 octombrie 2019 – 17 martie 2020, circa 25 mii de clienți au achitat parțial sau complet pachete turistice în valoare totală de circa 5.000.000 euro. Totodată, transferurile externe realizate de catre companiile turistice în aceeași perioadă pentru aceste pachete turistice au depășit suma de șase milioane EUR.
După declararea stării de urgență, operatorii din domeniul turismului emițător au pus la dispoziția clienților următoarele opțiuni:
- rebronarea vacanțelor/călătoriilor pentru o perioadă ulterioară în limita prețului stipulat în contract;
- depozitarea banilor clienților pentru utilizarea acestora în vederea bronării vacanțelor/călătoriilor într-o altă perioadă convenabilă (în mare parte în forma voucherelor turistice emise de partea primitoare).
Totuși, marea majoritate a clienților au solicitat anularea pachetelor turistice de vacanță/calătorie și încetare a contractelor încheiate anterior situației pandemice. Prin urmare, agenții economici din sectorul turismului emițător au înregistrat (și vor continua să înregistreze) numeroase cereri de rezoluțiune a contractelor turistice înainte de începerea călătoriilor și restituire a plăților efectuate pentru pachetul turistic în termen de 14 zile conform prevederilor art. 1602 (9) a Codului civil, mai spun autorii proiectului.