Servirea mesei în fața televizorului poate avea efecte negative asupra dezvoltării limbajului la copii (studiu)
-
08 Iunie 2021 19:16
Știrile ca fundal sonor în timpul cinei sau un desen animat pentru ca cel mic să termine toată mâncarea din farfurie? Este o situație de evitat potrivit unui studiu francez care a ajuns la concluzia că servirea mesei în fața televizorului are efecte negative asupra dezvoltării limbajului în cazul copiilor de vârste mici, informează AFP.
Copiii de vârste mici expuși la televizor pe durata mesei în familie au în medie un limbaj mai slab dezvoltat, arată studiul francez publicat marți, care invită la reflecție mai mult pe tema utilizării ecranelor, decât a timpului de expunere.
''Constatăm că implicarea părinților și modul în care aceștia utilizează ecranele este foarte importantă, nu trebuie să ne concentrăm exclusiv pe cantitate'', a subliniat Jonathan Bernard, cercetător în cadrul Institutului Național de Sănătate și cercetare medicala (INSERM) și autor principal al studiului, in cadrul unui interviu acordat AFP.
Autorii cercetării au monitorizat timp de mai mulți ani 1.500 de copii, întrebând părinții dacă cei mici servesc masa cu televizorul pornit, cât de des se întâmplă acest lucru, precum și care este durata totală petrecută de copii în fața televizorului, computerului sau jocurilor video.
Cercetătorii au evaluat în paralel dezvoltarea limbajului copiilor participanți: în cazul copiilor în vârstă de doi ani, părinții au indicat cuvintele pe care cei mici știu să le pronunțe spontan, de pe o listă de 100. Apoi, la trei ani și la cinci ani jumătate, un psiholog le-a măsurat ''coeficientul intelectual verbal'', parte din testele de IQ care se referă la aptitudinile legate de schimburile verbale (fluiditatea limbajului, înțelegerea, capacitatea de repetare a unor fraze, de a descrie o imagine etc).
Potrivit rezultatelor studiului, nu s-a descoperit o legătură între timpul total de expunere în fața televizorului și nivelul limbajului la copii.
În schimb, ''expunerea la televizor în timpul meselor în familie este asociată în mod sistematic cu rezultate mai slabe în ceea ce privește dezvoltarea limbajului'' în cazul tuturor vârstelor studiate, potrivit cercetării publicate în Scientific Reports.
Astfel, copiii în vârstă de doi ani care servesc masa cu televizorul pornit ''mereu'' au în medie un scor inferior cu 5,9 puncte (dintr-un total de maximum 100) în comparație cu cei pentru care micul ecran nu este ''niciodată'' pornit în timpul meselor. Iar acest lucru, ''independent de perioada petrecută zilnic în fața ecranelor'' per ansamblu.
"Obstacol în calea interacțiunilor"
Câțiva ani mai târziu, coeficientul intelectual verbal evaluat la vârsta de cinci ani și jumătate s-a dovedit mai mic cu 3,2 puncte la copiii care au fost expuși în permanență ecranului televizorului în timpul meselor pe când aveau doi ani, în comparație cu cei care nu au fost expuși niciodată.
Studiul pune în evidență o corelare statistică și nu o legătură de cauză-efect între expunerea la ecranul televizorului și dezvoltarea limbajului.
''Televizorul în timpul servirii meselor poate constitui un obstacol în ceea ce privește interacțiunile verbale ale copilului, diminuând atât calitatea, cât și cantitatea schimburilor între copii și adulți'', distrăgându-i pe primii, iar pe ceilalți făcându-i să fie neatenți, propune Jonathan Bernard ca explicație posibilă.
Echipa cercetătorului continuă să monitorizeze copiii care au luat parte la studiu, astăzi aflați la vârsta adolescenței, pentru a vedea ''dacă aceste efecte asupra limbajului persistă sau au repercusiuni asupra nivelului școlar'', a adăugat specialistul în sănătate publică.
Oamenii de știință sunt totodată interesați de ''impactul altor feluri de ecrane, smartphone-uri și tablete, la care acești copii au acces în ultimii ani''.
Copiii cu vârsta cuprinsă între trei și șase ani petrec în medie 1 oră și 45 de minute în fața ecranelor, iar această durată depășește trei ore în cazul a 17% dintre ei, potrivit datelor publicate în 2017 de Agenția pentru Alimentație, Sănătate, Securitate Profesională și Sănătate din Franța (ANSES).
''Înaintea vârstei de trei ani, evitați să lăsați copilul într-o cameră unde este pornit televizorul, chiar dacă nu se uită la el'', este recomandarea din 2018 a autorităților sanitare în ''sfaturile'' pentru părinți, difuzate totodată și pe carnetele de sănătate.
''Joaca și interacțiunea'' cu un copil sunt cele ''mai bune modalități de a contribui la dezvoltarea acestuia'', au mai precizat autoritățile.
Sursa: AGERPRES