Se scumpesc biletele de avion? UE propune taxarea carburanților pentru aviație
-
05 Iulie 2021 12:59
Comisia Europeană (CE) a elaborat planuri de stabilire a unei taxe minime la nivelul blocului comunitar pentru combustibilii de aviație poluanți, în scopul de a reduce mai rapid emisiile poluante, potrivit unui proiect de document consultat de Reuters, relatează Agerpres.
Executivul blocului comunitar lucrează la o revizuire a impozitării energiei în UE, ca parte a legislației ce va fi anunțată pe 14 iulie pentru îndeplinirea obiectivului de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030, comparativ cu nivelul din 1990, o nouă țintă mai ambițioasă care va necesita ca emisiile să scadă mai rapid în toate sectoarele, de la agricultură și până la industria grea.
Proiectul propunerii CE vizează aviația, unde nu se aplică taxele UE privind combustibilul. Exceptarea „nu este în concordanță cu actualele politici și schimbări climatice”, iar reglementările fiscale ale UE promovează combustibilii fosili față de sursele de energie verde și trebuie modificate pentru a sprijini obiectivele climatice ale blocului comunitar, se arată în documentul consultat de Reuters.
Propunerea prevede impunerea unui nivel minim de impozitare la nivelul blocului comunitar pentru produsele energetice livrate pentru a fi utilizate drept carburanți pentru aeronave pentru zborurile din interiorul UE.
Din 2023, taxa minimă de impozitare a carburanților pentru aeronave va începe de la zero și va crește gradual timp de zece ani, până când va fi impusă integral.
În proiect nu se specifică nivelul taxei ce va fi în final. Pentru combustibilii sustenabili, cum ar fi hidrogen pe bază de surse regenerabile de energie și biocombustibilii avansați, nu se va aplica taxa minimă de impozitare pe o perioadă de zece ani.
Scopul propunerii îl reprezintă încurajarea companiilor aeriene să treacă la combustibilii sustenabili, cum ar fi e-kerosen, pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.
Dar costurile folosirii combustibililor sustenabili sunt ridicate și în prezent reprezintă mai puțin de 1% din consumul de carburanți pentru aeronave din Europa.