Rusia | Alegerile se apropie, partidul pro-Kremlin își diversifică tertipurile pentru a-și asigura victoria
-
07 Septembrie 2021 11:25
Același nume, aceeași barbă și aceeași tunsoare: un opozant rus a descoperit că doi contracandidați de-ai săi îi seamănă leit, în mod ciudat. Este un subterfugiu al puterii menit, potrivit lui, să creeze confuzie și să-i debusoleze pe alegători. Pe de altă parte, potrivit unui studiu, trollii ruși se infliltrează tot mai mult în comentariile de pe site-urile de știri internaționale, pentru a influența și opinia publică occidentală. Cert este că pe măsură ce se apropie alegerile din Rusia, care au loc luna aceasta, mașinăria pro-Kremlin își diversifică metodele pentru a-și impune candidații, transmite DIGI24.ro.
Potrivit sursei citate, în contextul stagnării economice și al scandalurilor de corupție, partidul Kremlinului, Rusia Unită, se bucură de numai 27,3 la sută dintre opiniile favorabile ale electroatului, potrivit institutului de sondare a opiniei publice VȚIOM.
Cu toate acestea, Rusia Unită ar urma să câștige alegerile, pentru că vocile critice la adresa Kremlinului, care ar fi putut profita de această nemulțumire a populației, sunt supuse unei presiuni crescânde înainte de alegeri. Autoritățile ruse vizează în special mișcarea opozantului Aleksei Navalnîi, aflat în detenție, dar și-au diversificat totodată acțiunile prin care pun în surdină vocile critice.
Cultivarea „sosiilor”
Candidat în alegerile pentru parlamentul regional din Sankt-Petersburg, Boris Vișnevski, opozant cunoscut și membru al partidului Iabloko, de orientare liberală, se confruntă cu alți doi „Boris Vișnevski”, care, la fel ca el, poartă barbă scurtă grizonantă și au o chelie similară, a relatat luni agenția France-Presse, preluată de Agepres.
„Este o fraudă. Acești oameni participă la alegeri nu pentru a fi aleși sau pentru a-și prezenta programele, ci pentru a-i debusola pe alegători”, spune opozantul de 65 de ani. El susține că a aflat despre existența acestor „sosii” după ce a primit duminică macheta unui viitor afiș electoral. Pe acesta se pot vedea fotografiile celor trei candidați una lângă alta, iar asemănarea este izbitoare.
Potrivit opozantului, cei doi bărbați chiar și-ar fi schimbat special numele și înfățișarea pentru a-l înfrunta în alegeri. „Îl cunoșteam puțin pe unul dintre cei doi. Este Viktor Bîkov, membru al partidului Rusia Unită, aflat la putere. Înainte de a deveni 'Boris Vișnevski' el nu avea barbă, o fotografie cu el poate fi găsită pe site-ul partidului”, a declarat el.
Mișcări politice „parazit”
Pe de altă parte, o anchetă a publicației Novaia Gazeta arăta că al doilea bărbat, un anume Aleksei Șmeliov, și-ar fi schimbat de asemenea numele, înainte de alegeri.
Abordată în legătură cu acest subiect, președinta Comisiei Electorale Ruse, Ella Pamfilova, a condamnat recurgerea la asemenea practici. „E o bătaie de joc la adresa alegătorilor”, a spus ea. „Consider că este pur și simplu rușinos”, a reacționat ea la postul de radio Kommersant FM. Pe de altă parte, Pamfilova a recunoscut că nu este ilegal.
La alegerile precedente, opoziția a denunțat prezența unor candidați „anonimi”, al căror rol ar fi fost să le paraziteze candidaturile. O altă tehnică a fost înființarea de mișcări politice destinate să divizeze votul contestatar.
Scrutinul pentru reînnoirea parlamentului regional din Sankt-Petersburg va avea loc în perioada 17-19 septembrie, în paralel cu alegerile legislative din Rusia.
Trollii manipulează opinia publică în Occident
Secțiunile de comentarii lăsate de cititori de la importante site-uri de știri occidentale au fost infiltrate de trolli pro-ruși care încearcă să manipuleze opinia publică, a relevat un studiu britanic, citat de agenția germană dpa.
Potrivit cercetătorilor, această operațiune majoră de influențare ar fi avut ca țintă online 32 de instituții media din 16 țări. Printre „ținte” au fost site-urile The Washington Post și Fox News din SUA, Daily Mail, Daily Express și The Times din Marea Britanie.
Aproape 250 de postări răspândeau opinii provocatoare, opinii pro-Kremlin sau opinii anti-Occident în comentarii la subiecte relevante pentru Rusia, cum ar fi tensiunile din Crimeea.
De ce are nevoie Rusia de opinii favorabil din Occident
Actuala campanie ar fi escaladat începând din 2018, însă cel mai recent a exploatat retragerea SUA și a Marii Britanii din Afganistan.
„Acest raport evidențiază amenințarea la adresa democrației noastre din partea dezinformării susținute pe internet de statul rus. Marea Britanie colaborează strâns cu aliații săi internaționali pentru a contracara trollii Kremlinului care răspândesc minciuni”, a spus ministrul britanic de externe, Dominic Raab.
Comentariile trollilor proruși sunt deseori postate rapid și primesc un număr neobișnuit de mare de aprecieri, în special pe site-uri care le permit cititorilor să se exprime prin opțiunile de 'like' și 'dislike'. Aceste reacții sunt apoi folosite în mod selectiv ca bază în relatări ale presei din Rusia pentru a sugera că opinia publică occidentală aprobă politicile Kremlinului sau își exprimă nemulțumirea față de guvernele occidentale.
Deși unele dintre comentarii ar putea proveni de la utilizatori occidentali, cercetătorii sunt de părere că există semnale în aceste date care indică un anume grad de inautenticitate în unele conturi, ceea ce sugerează că este vorba de un efort coordonat.