România este piața numărul unu a R.Moldova la export și import și o pistă de lansare pentru antreprenori pe piața UE

  • 15 Noiembrie 2019 13:58
România este piața numărul unu a R.Moldova la export și import și o pistă de lansare pentru antreprenori pe piața UE

Țările din Uniunea Europeană rămân principala piața de desfacere pentru mărfurile din Republica Moldova. Anul trecut, peste 70 la sută dintre exporturile moldovenești au ajuns în țări precum România sau Germania. Producătorii autohtoni susțin că piață UE a devenit mai accesibilă, chiar dacă acolo există o concurență acerbă. Relatează Aliona Savca.

Igor Furtună este unul dintre exportatorii moldoveni care a reușit să pătrundă pe piața Uniunii Europene. Biscuiții și grisinele pe care le produce au ajuns pe masa consumatorilor din România și Germania. El spune că acest lucru a fost posibil grație Acordului de Liber Schimb semnat de Republica Moldova cu Uniunea Europeană.

„Avem vreo trei ani de când am început exporturile în țările din Uniunea Europeană. A fost foarte bine gândit acest Acord. Cred că pentru Republica Moldova este un succes care le dă posibilitate producătorilor autohtoni să exporte în țările UE fără ca să plătească taxe. Datorită acestui fapt și producătorii moldoveni se aliniază la niște standarde.”

În anul 2018, 70 la sută din volumul total al exporturilor moldovenești au fost orientate către țările din Uniunea Europeană. Această piață, potrivit directorului Agenției de Investiții, Rodica Verbeniuc, este mai atractivă și mai accesibilă pentru producătorii din Republica Moldova.

„Peste jumătate din exporturile de produse industriale sunt orientate spre o singură piață, cea din România. România este un partener strategic și piața numărul unu a Republicii Moldova pentru export și import, care oferă acea pistă, rampă de lansare a multor antreprenori.”

Expertul Andrei Crigan, recomandă producătorilor din Republica Moldova să-și diversifice sortimentul de mărfuri, cât și piețele de desfacere. În special, el sugerează orientarea către țările mici, însă cu o putere de cumpărare mare. 

„Trebui să diversificăm. Aceasta este unul dintre mesaje, și pe produse și pe țări și, respectiv, să fim atenți și la piețele poate mai mici, nu neapărat mari, pentru că și noi suntem un producător mic, și atunci trebuie să ne uităm la anumite nișe. Piețele mai mici sunt întotdeauna mai ieftin în a promova, pentru că și resursele sunt limitate și trebuie să fim, pe deoparte, eficienți dar și eficace. Și atunci piețele mai mici, dar cu o putere de cumpărare înaltă cum ar fi Cehia, Austria, Elveția sunt la fel de interesante și trebuie dezvoltate. Să ridicăm efortul de promovare pentru a intra cu produsele noastre acolo.”

Potrivit datelor oficiale, anul trecut volumul total al exporturilor s-a cifrat la două miliarde 800 de milioane de dolari, iar importurile - la cinci miliarde 700 de milioane de dolari.

 

 

Tags

Alte Noutati

LIVE: MUZICĂ
Meteo Chișinău
9,4
Cer fragmentat
Umiditate:99 %
Vint:7,72 m/s
Sat
4
Sun
2
Mon
1
Tue
1
Wed
2
Arhivă Radio Chișinău