Reparația centurii Chișinăului eșuează, din cauza unor scheme cu implicarea funcționarilor de stat (Moldova Curată)
-
09 Februarie 2018 12:48
Primul segment al șoselei de centură a orașului Chișinău, Drumul R6M1- Ialoveni, cu o lungime de 6,5 kilometri, nu a fost reconstruit din cauza unor licitații suspectate de trucaj și a unui management defectuos al Administrației de Stat a Drumurilor. Compania bulgară selectată pentru reparația acestui drum, deși a făcut doar 1,37% din lucrări, a ridicat 673.000 de euro.
Cei implicați în acest scandal se acuză reciproc, iar drumul creează pericole mari de accidente, subliniază MoldovaCurata.md
Pe 26 ianuarie 2018, drumul național R6 M1 cu o lungime de 6,55 kilometri, din apropierea or. Ialoveni, care leagă alte două drumuri importante – șoseaua spre Hâncești și cea spre Leușeni – trebuia să fie dat în exploatare după o perioadă de renovare de 24 de luni, în baza unui contract internațional încheiat la 18 septembrie 2015. Lucrările de reabilitare urmau să fie finanțate de Banca Europeană de Investiții, în conformitate cu condițiile și politicile acesteia. Valoarea proiectului constituie circa 9 milioane de euro.
Instituția responsabilă de monitorizarea lucrărilor de reabilitare și beneficiară a proiectului este Întreprinderea de Stat „Administrația de Stat a Drumurilor” subordonată Ministerului Economiei și Infrastructurii.
Potrivit acestei întreprinderi de stat, la licitația internațională lansată la 29 septembrie 2014 au fost recepționate ofertele a șapte companii – trei din Bulgaria și câte una din România, Ucraina, Azerbaidjan și R. Moldova.
În urma evaluării ofertelor, contractul de lucrări pentru reabilitarea drumului R6M1–Ialoveni a fost adjudecat de către o companie din Bulgaria – SK-13 Patstroy JSC. Este vorba despre o firmă specializată în reabilitarea drumurilor. Acționarul majoritar al acesteia este înregistrat în Seychelles, STARLA CORPORATION.
Potrivit jurnaliștilor din Bulgaria, compania își are sediul în orașul Pernik, a participat la mai multe licitații în aceeași țară și a câștigat o serie de oferte. În cei mai buni ani ai săi, SK-13 Patstroy a avut o cifră de afaceri de până la 45 de milioane de euro. În 2017 însă a atins doar 2 milioane de euro. În prezent, are contractate mai multe credite la trei bănci din Bulgaria. Asupra acestei companii planează suspiciunea că a r fi obținut licitații trucate, iar calitatea lucrărilor sale ar fi îndoielnică.
Compania bulgară – paravan pentru „Ecosem Grup”
Administrația de Stat a Drumurilor (ADS) ne-a declarat că de la bun început, adică din momentul încheierii contractului, antreprenorul nu a demonstrat o capacitate promptă de mobilizare. „Antreprenorul a mobilizat doar șase persoane, dintre care un angajat din personalul-cheie, în locul celor 37 de specialiști planificați. Nu a pus în funcțiune stația de asfalt, pe șantier au fost înregistrate doar 18 unități de tehnică din cele 95 stabilite. Oficiul antreprenorului și laboratorul nu au fost instalate până în prezent, echipamentul pentru laborator nu a fost importat”, se menționează într-un document al acestei întreprinderi.
De asemenea, arată reprezentanții ADS, antreprenorul bulgar nu și-ar fi onorat angajamentul să aducă până la finele lui aprilie 2017 cantitatea necesară de materiale de construcție.
SK-13 Patstroy JSC, de fapt, a dat în antrepriză lucrările companiei moldovenești „Ecosem Grup” SRL, acțiune perfect legală. Administratorul acestei companii este Adrian Rucan, iar drept fondator figurează soția acestuia, Minodora Rucan.
Un fost angajat al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor spune că o astfel de practică este tipică companiilor ce iau comision doar pentru a-și pune semnătura pe documente, în timp ce antreprenorul real este o altă companie.
Vedeți continuarea pe MoldovaCurata.md