Raport | Femeile sunt prezente în materialele jurnalistice despre educație, iar bărbații în cele pe teme politice
-
07 Martie 2018 16:30
Presa nu asigură echilibrul de gen și promovează insuficient egalitatea de șanse prin intermediul materialelor jurnalistice. Totodată, contribuția instituțiilor media și implicarea jurnaliștilor este neuniformă în ceea ce privește modul în care sunt reflectați bărbații și femeile. Este constatarea Raportului de monitorizare a conținutului mass-media din perspectiva respectării echilibrului de gen, lansat de Centrul pentru Jurnalism Independent.
Datele monitorizării arată că cea mai înaltă pondere a femeilor în știri – 39,5% a fost atestată în materialele portalului diez.md, urmat de posturile PRIME și Canal 2 – câte 38,8% femei surse sau protagoniste. La postul public Moldova 1 vizibilitatea femeilor în buletinele de știri este de 35%, la NTV Moldova - 33,3%, PRO TV - 30,5%, Jurnal TV - 25%. Urmează portalurile agora.md - 25,3%; deschide.md – 22,11% și unimedia.info – 24,7%.
Prezența femeilor și bărbaților este neuniformă și în funcție de tematica reportajelor. Bărbații dețin o poziție dominantă în materialele ce abordează subiecte politice, în timp ce femeile sunt mai des citate ca surse și protagoniste în cele ce țin de domeniul educației. Un anumit echilibru a fost observat în materialele despre sfera socială.
Analiza reportajelor sub aspectul respectării legislației în vigoare și a Codului deontologic al jurnalistului, cu referire la egalitatea de gen, constată o absență aproape totală a expertizei femeilor în subiecte pe teme economice, administrative, finanțe, de politică externă, reforma electorală. Respectiv, femeile lipsesc din talk-show-urile social-politice.
Potrivit raportului, unele media au publicat materiale cu intenția declarată de a combate stereotipurile de gen, promovând modele pozitive de implicare a femeilor și bărbaților în viața socială. Totuși, difuzarea reportajelor care promovează modele pozitive nu este o tendință generală, ci mai curând o manifestare rară. Nu au fost înregistrate multe cazuri de promovare a stereotipurilor de gen.
Monitorizarea celor 10 instituții media a fost efectuată în perioada 6 noiembrie - 3 decembrie 2017. Raportul de monitorizare a conținutului mass-media din perspectiva respectării echilibrului de gen a fost realizat în cadrul Campaniei „Presa echilibrează genul!” implementată de Centrul pentru Jurnalism Independent cu sprijinul financiar al Agenției Suedeze pentru Dezvoltare și Cooperare Internațională, prin intermediul Ambasadei Suediei la Chișinău.
Sursa: TVR Moldova