Raport CJI: Posturile de televiziune reflectă campania electorală într-o manieră neutră și echidistantă, dar există nuanțe de tonalitate pentru anumiți concurenți

  • 23 Septembrie 13:22
Raport CJI: Posturile de televiziune reflectă campania electorală într-o manieră neutră și echidistantă, dar există nuanțe de tonalitate pentru anumiți concurenți

Posturile de televiziune reflectă campania electorală într-o manieră neutră și echidistantă, dar există anumite nuanțe de tonalitate pozitivă sau negativă pentru anumiți concurenți, arată cel de-al treilea Raport de monitorizare prezentat astăzi de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în cadrul Coaliției pentru Alegeri Libere și Corecte. Raportul se referă la 10 televiziuni monitorizate în a treia săptămână de campanie electorală, în perioada 13-19 septembrie, transmite Radio Chișinău.

Directoarea executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent, Nadine Gogu, a declarat că lansarea dezbaterilor electorale la unele posturi TV a contribuit la creșterea prezenței concurenților electorali în știri și la reducerea numărului de materiale dominate de declarațiile autorităților centrale.

„Prezența unor concurenți electorali în știri a crescut. În rapoartele anterioare, la unele posturi vedeam o limitare a numărului de concurenți electorali. Am remarcat la unele posturi și reducerea numărului de știri cu prezența autorităților publice centrale. În unele cazuri, posturile au avut știri despre anumite evenimente, doar că nu au citat reprezentați ai diferitelor ministere”, a spus Nadine Gogu. 

Moldova 1 a reflectat campania într-o manieră neutră, oferind spațiu majorității competitorilor înscriși în cursa electorală. Blocul electoral patriotic, PAS și Partidul Național Moldovenesc au beneficiat de cea mai mare vizibilitate în știri, tonalitatea reflectării fiind preponderent neutră.

Totodată, materialele frecvente cu prezența autorităților publice centrale și locale, care se referă la diverse realizări, pot constitui un avantaj pentru anumiți concurenți prin transfer de imagine pozitivă, potrivit constatărilor din raport.

Postul public regional din Găgăuzia a reflectat campania electorală într-un mod neutru și echidistant. În știri au fost prezenți toți concurenții electorali, fiind incluse teze sumare din programele lor electorale. Dezbaterile au oferit spațiu tuturor concurenților electorali, însă moderarea nu a reușit întotdeauna să asigure echilibru, fapt ce a dus la plasarea conținutului electoral PAS în context negativ. Sursele știrilor nu au fost diverse, reprezentând în principal comunicate de presă. În general, moderarea dezbaterilor a fost echidistantă, dar nu întotdeauna a reușit să asigure echilibru, în special când unii participanți au lansat acuzații fără a le baza pe argumente sau dovezi.  

TVR Moldova a reflectat campania electorală în știri neutre și echilibrate, dar orientarea editorială în favoarea subiectelor cu prezența frecventă a autorităților centrale în știri pozitive poate fi interpretată ca un avantaj indirect pentru PAS.

Și Pro TV Chișinău a reflectat campania fără abateri majore de la standardele profesionale și deontologice. Totodată, concurenții Blocul electoral patriotic, Partidul Moldova Mare și Blocul Alternativa au fost dezavantajați de cele mai multe apariții în contexte negative.

Exclusiv TV a respectat principiile de echidistanță și neutralitate, dar nu au asigurat diversitatea opiniilor. În emisiuni, de cele mai multe ori au apărut în contexte negative guvernarea și PAS.

CJI urmează să mai publice un raport de monitorizare pe 30 septembrie, după scrutin.

Tags

Alte Noutati

LIVE: La minut
Meteo Chișinău
24,24
Cer senin
Umiditate:50 %
Vint:4,63 m/s
Wed
19
Thu
12
Fri
11
Sat
11
Sun
12
Arhivă Radio Chișinău