Raport CJI | Cum a reflectat mass-media campania electorală pentru primăria Chișinău
-
05 Iunie 2018 15:32
Unele posturi de televiziune au reflectat în mod părtinitor campania electorală în cel de-al doilea tur de scrutin al alegerilor pentru primăria capitalei, arată un raport de monitorizare al Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI). În total au fost monitorizate principalele buletine de știri de la 10 televiziuni. Autorii raportului au atras atenția asupra modului defectuos de reflectare a campaniei electorale locale și au recomandat Consiliului Coordonator al Audiovizualului să intervină mai prompt în cazul abaterilor admise de către radiodifuzori.
Cele mai grave abateri s-au înregistrat la NTV Moldova și Accent TV, care l-au favorizat puternic pe candidatul Partidului Socialiștilor, Ion Ceban, utilizând tehnici de manipulare, precum difuzarea de informații false, trunchierea unor declarații și etichetări, abateri care încalcă normele eticii profesionale dar și Codul Audiovizualului, potrivit raportului.
Pe de altă parte, Jurnal TV l-a favorizat masiv pe candidatul Platformei Demnitate și Adevăr, Andrei Năstase, prezentat doar în context pozitiv. Pe candidatul PSRM, Ion Ceban, Jurnal TV l-a mediatizat mai mult în context negativ.
Prime, Canal 2 și Publika TV au difuzat știri similare referitoare la campania electorală, deși au anunțat că nu o vor reflecta, în cadrul cărora s-a observat favorizarea lui Ion Ceban, care a apărut mai mult în context pozitiv și neutru, în timp ce Andrei Năstase a fost mediatizat cu accent pe aspectele negative, susțin experții.
TV Moldova 1 și posturile private ProTV Chișinău, TV8 și RTR Moldova au reflectat campania, în general, în mod echidistant și neutru.
Deși Consiliul Coordonator al Audiovizualului a aplicat sancțiuni, unii radiodifuzori nu și-au schimbat politica părtinitoare de reflectare a campaniei electorale, a remarcat directoarea CJI, Nadine Gogu.
„Unii radiodifuzori au fost sancționați pe parcursul campaniei, dar comportamentul nu s-a schimbat pentru unii dintre ei. Deci, aste poate fi îngrijorător. Trebuie să vedem pentru alegerile parlamentare, eventual, și alte pârghii care ar putea să-i ajute pe radiodifuzori să revină în cadrul legal.”
Președintele CCA, Dragoș Vicol, recunoaște că activitatea de monitorizare și de sancționare rămâne deseori fără efectele așteptate, deoarece unii radiodifuzori recurg la diferite modalități pentru a eluda deciziile autorității de reglementare.
„Subterfugii să găsesc. Dacă dorești să eludezi legea, se eludează. Mai ales că în campanie electorală spiritele se încing la maximum. Există televiziuni care fac, din păcate, partizanat politic și încearcă să promoveze anumiți candidați. Noi o să ne facem în continuare datoria. Pentru mine nu este neapărat să aplicăm cât mai multe amenzi, ci efectele acestor amenzi să fie unul care pe viitor să nu le permită să facă... Însă dacă ei vor continua să recidiveze, atunci efortul nostru este în van, din păcate.”
CCA a aplicat o serie de sancțiuni unor posturi de televiziune pentru reflectarea neechilibrată a campaniei electorale locale, de la avertizare publică, până la amenzi de sub 10 mii de lei. La ședința de vineri, 8 iunie, va fi prezentat și ultimul raport de monitorizare efectuat de CCA în campania electorală pentru cel de-al doilea tur de scrutin în Chișinău.