Promo-LEX: Îndoctrinarea ideologică a copiilor în regiunea transnistreană începe încă de la grădinițe (FOTO)
-
17 Iulie 12:18
Îndoctrinarea ideologică a copiilor în regiunea transnistreană, aflată sub controlul Federației Ruse, începe din primii ani de viață, în grădinițe. Procesul de militarizare și ideologizare a educației preșcolare a fost inițiat încă la începutul anilor ’90. În cele 149 de instituții preșcolare[1] din stânga Nistrului sunt frecvent organizate activități precum intonarea cântecelor de război în costume ce imită uniformele de soldați, înscenarea unor episoade de război, precum și organizarea de ateliere de pictură și modelaj cu tematici militare. În anul 2025, în grădinițele din regiune, la indicațiile lui Vadim Krasnoselski, vor fi organizate numeroase activități dedicate „anului poporului transnistrean”, marcării a 80 de ani de la încheierea celui de-al Doilea Război Mondial și a 35 de ani de la autoproclamarea așa-numitei „rmn” de către regimul de ocupație de la Tiraspol[2],[3],[4].
În prezent, potrivit unei analize Promo-LEX, peste 17.000 de copii de vârsta preșcolară se află sub influența regimului de ocupație de la Tiraspol și, implicit, a Federației Ruse[5]. În regiunile aflate în proximitatea orașelor Grigoriopol, Bender, Tiraspol, Slobozia și Dnestrovsc nu există alternative la grădinițele aflate sub controlul regimului de ocupație. Singura instituție de învățământ din teritoriul necontrolat al țării care dispune de grupe preșcolare cu predare în limba română este Liceul „Evrika” din Râbnița. În anul 2024, la acest liceu erau înscriși 27 de copii în două grupe preșcolare[6].
„Educația patriotică” a copiilor ca prioritate strategică a politicii educaționale
În 2014, așa-numitul „minister al educației” de la Tiraspol și-a propus să integreze „educația civico-patriotică” nu doar în activitățile extracurriculare, ci și în procesul didactic, prin intermediul lecțiilor de istorie, geografie și alte discipline. Svetlana Turciak, la acea vreme „viceministră a educației”, declara că acest tip de „educație” ar trebui să înceapă din grădiniță și să continue până la formarea profesională a cadrelor didactice. Într-un interviu pentru portalul „Novosti pridnestrovie”, Turciak sublinia că scopul educației patriotice este acela de a le permite copiilor să se pună în locul unui tânăr de 18 ani pentru care „lupta era o datorie firească”[7].
Cadrele didactice din grădinițele din stânga Nistrului sunt instruite continuu în ceea ce privește metodele de formare a sentimentelor „patriotice” la copiii de vârstă preșcolară. „Institutul pentru dezvoltarea educației și perfecționarea cadrelor”, aflat în subordinea așa-numitului „minister al educației” de la Tiraspol, organizează cu regularitate evenimente și ateliere dedicate acestui subiect[8]. Institutul subliniază că „educația civico-patriotică” reprezintă un domeniu prioritar al politicii educaționale.
În prezent, „educația patriotică” este stabilită ca direcție prioritară în diverse „documente” emise de așa-numitul „guvern” și „minister al educației” de la Tiraspol. Aceste „documente” ghidează conținutul educațional și activitățile extracurriculare în instituțiile preșcolare din regiune. De exemplu, „standardele educaționale” pentru învățământul preșcolar, aprobate de așa-numitul „minister al educației” de la Tiraspol, includ printre obiectivele și principiile educației timpurii: dezvoltarea „identității naționale”, cultivarea respectului față de tradițiile „poporului transnistrean”, inițierea copiilor în valorile și normele „rmn”, precum și formarea primelor reprezentări despre așa-numita „rmn”[9].
Sarcinile așa-numitei „educații patriotice” sunt formulate inclusiv în „conceptul ideologic al educației civico-patriotice în rmn pentru anii 2020–2026”[10]. Potrivit acestuia, „educația patriotică” are drept scop cultivarea unui sentiment de mândrie și respect profund față de „simbolurile rmn”, creșterea prestigiului „statului”, în special a serviciului militar și al structurilor de forță, precum și promovarea unor convingeri și atitudini favorabile față de trecutul sovietic. „Documentul” prevede, totodată, dezvoltarea practicii prin care structurile paramilitare „patronează” instituții de învățământ, precum și implicarea cultelor religioase în în „formarea cetățenilor în spiritul nevoii de a servi patria și de a o apăra ca datorie spirituală supremă”[11].
Obiectivele stabilite nu au rămas doar pe hârtie, ci au fost transpuse în practică cu sprijinul structurilor paramilitare, precum și al eparhiei de Tiraspol și Dubăsari. Așa-numitele asociații de veterani, foști angajați ai structurilor paramilitare, școlile cu profil militar din regiune, precum și reprezentanți ai „armatei cazacilor de la Marea Neagră” vizitează frecvent grădinițele din regiune. Potrivit presei locale, în cadrul acestor activități, copiilor li se vorbește despre dragostea față de „patrie”, evenimente considerate importante din istoria așa-numitei „rmn”, precum și despre tradițiile legate de celebrarea „zilei apărătorului patriei”[12],[13]. Aceste întâlniri vor continua pe tot parcursul anului 2025, în cadrul planului de activități dedicat „anului poporului transnistrean”[14].

Cadeții de la „școala militară Suvorov” din Tiraspol executând tehnici cu o pușcă Kalașnikov la grădinița nr. 19 din Tiraspol
Sursa: „școala militară Suvorov din Tiraspol”, 2019
În ceea ce privește implicarea bisericii ortodoxe, este relevant de menționat că, în 2024, în cadrul întâlnirilor cu Vadim Krasnoselski și alți reprezentanți ai regimului de ocupație, eparhia de Tiraspol și Dubăsari a propus includerea elementelor „statalității” așa-numitei „rmn” în educația preșcolară. Potrivit declarațiilor făcute de Vadim Krasnoselski, scopul acestei inițiative este de a cultiva, încă din primii ani de viață, un sentiment de respect față de „stat”[15]. La 25 iunie 2025, așa-numitul „minister al educației” de la Tiraspol, condus de Svetlana Ivanișina, a aprobat un set de recomandări metodologice privind utilizarea simbolurilor „statale” în procesul educațional și în activitățile recreative destinate copiilor și tinerilor. Documentul stipulează că familiarizarea cu simbolurile așa-numitei „rmn” trebuie să înceapă din grădiniță, unde acestea ar trebui să facă parte din peisajul zilnic al copiilor. Programul educațional preșcolar prevede activități tematice dedicate „simbolurilor rmn” și ideii de „patrie”, care sunt abordate prin desen, modelaj, recitare și alte activități artistice. Se precizează, de asemenea, că grădinița joacă un rol esențial în formarea unei „înțelegeri generale” a statului.
Glorificarea trecutului sovietic în grădinițe
În luna mai, în grădinițele din regiunea transnistreană se desfășoară numeroase evenimente dedicate comemorării celui de-al Doilea Război Mondial (prezentat de regim ca „Marele Război Patriotic”). Copiii interpretează roluri de soldați răniți și asistente medicale, recreează scene inspirate din război și interpretează cântece cu tematică „patriotică”[16]. De exemplu, pe 7 mai, la Râbnița, 100 de preșcolari au participat la așa-numitul „Bal al Victoriei”[17], iar în martie 2025, 18 grădinițe din orașul Bender au participat la festivalul „Noi suntem fideli acestei amintiri”, în cadrul căruia copiii au recitat versuri și au interpretat cântece care glorifică trecutul sovietic[18]. Presa locală i-a prezentat pe preșcolari drept „soldăței curajoși” (бравые солдатики) – o formulare simbolică ce trădează viziunea regimului de ocupație, în care copilul este tratat ca viitoare resursă umană pentru structurile paramilitare[19].
Un alt exemplu de eveniment cu tematică militară este concursul organizat în 2024 sub denumirea „Marșul strănepoților – Salut străbunicului!”, la care au luat parte 200 de copii din grădinițele din Bender. Fiecare instituție a fost reprezentată de o echipă formată din opt copii, coordonată de un educator care juca rolul de „comandant”. Una dintre echipe s-a numit „Surorile medicale de pe front”. Potrivit presei locale, copiii și-au prezentat „plutonul”, au defilat în uniforme și au interpretat un slogan militar[20].

Așa-numita „educație patriotică” ajunge și la cei mai vulnerabili copii – orfani, fără îngrijire părintească sau cu nevoi speciale[21]. De exemplu, pe 21 februarie 2025, la școala-internat specială din Tiraspol, unde învață copii cu deficiențe de auz, de vedere și cu tulburări de dezvoltare mintală, a avut loc un concert dedicat „zilei apărătorului patriei”[22]. Alături de aceștia au participat elevi ai „școlii militare Suvorov” și reprezentanți ai „ministerului afacerilor interne”. Activități similare au fost organizate în preajma zilei de 9 mai, pentru preșcolarii de la „casa de copii din Bender”, care au fost implicați în jocuri sportive cu denumiri precum „Câmp minat” sau „Transportă muniția”, precum și în ateliere de modelaj cu tema „Câmpul de luptă”[23].

Copii de la o grădiniță din Bender pozează lângă un decor sub formă de camion, inscripționat cu mesajul „Spre Berlin!”
Evenimentele dedicate tematicilor militare sau perioadei sovietice sunt organizate pe tot parcursul anului. De exemplu, de Ziua Internațională a Copilului, administrațiile locale neconstituționale au organizat concursuri și expoziții sub denumirea „Jucăriile copilăriei sovietice”, precum și excursii tematice dedicate războiului moldo-rus din 1992 (prezentat ca „agresiunea Moldovei împotriva poporului transnistrean”) și celui de-al Doilea Război Mondial[24]. Prin astfel de activități se urmărește cultivarea, încă de la cele mai fragede vârste, a unei conștiințe colective axate pe glorificarea trecutului sovietic și acceptarea simbolurilor militare ca parte integrantă a vieții cotidiene.
Concluzii
Copiii expuși unei educații militarizate pot deveni, în timp, mult mai predispuși să susțină idei legate de militarism și folosirea forței în rezolvarea conflictelor. Cercetările privind impactul regimului nazist arată că îndoctrinarea sistematică prin intermediul școlii a avut efecte mai profunde și de durată decât propaganda difuzată prin radio sau cinematografie[25]. Generațiile care au crescut în contextul educației naziste au manifestat, chiar și la decenii după prăbușirea regimului, un nivel semnificativ mai ridicat de antisemitism. Același tipar s-ar putea manifesta și în cazul copiilor care trăiesc în teritoriile aflate temporar sub controlul Federației Ruse, unde sistemul educațional este folosit ca instrument de glorificare a trecutului sovietic și de cultivare a sentimentului de loialitate față de regimurile de ocupație.
Ucraina, confruntându-se cu același fenomen de militarizare și indoctrinare a copiilor în teritoriile ocupate de Rusia, este conștientă că ocupația de lungă durată și strategia Rusiei de „reeducare” vor genera numeroase provocări după eliberarea acestor regiuni[26]. Societatea civilă ucraineană subliniază importanța unei reacții imediate din partea autorităților, prin elaborarea de strategii pentru reintegrarea copiilor și a tinerilor, soluționarea potențialelor conflicte și, cel mai important, depășirea consecințelor politicilor distructive promovate de Rusia, care urmăresc erodarea identității naționale ucrainene[27],[28].
Astfel, succesul reintegrării regiunii transnistrene va depinde, în mare măsură, de capacitatea sistemului educațional post-ocupație de a cultiva gândirea critică, respectul pentru drepturile omului, educația pentru pace și încrederea în instituțiile democratice. Una dintre cele mai dificile provocări ale procesului de reintegrare va fi destructurarea narațiunilor rusești impuse în timp, precum și remodelarea valorilor, percepțiilor și atitudinilor colective. În acest context, este esențial ca autoritățile de la Chișinău să elaboreze un set cuprinzător de măsuri de „dezocupare cognitivă”. Reformele din educație și cultură vor trebui să fie sensibile la moștenirile nedreptăților din trecut, acolo unde educația a fost folosită pentru propagandă, militarizare, glorificarea regimului sovietic și a armatei ruse.
Notă privind terminologia: utilizarea în acest articol a unor termeni precum „minister”, „rmn” sau „guvern” nu presupune legitimarea sau recunoașterea de jure a structurilor transnistrene, a funcțiilor în cadrul acestora și a deciziilor pe care le emit. Am admis folosirea denumirilor exacte ale structurilor transnistrene și ale funcțiilor în cadrul acestora cu titlu de excepție, doar pentru a oferi o identificare cât mai exactă a structurilor sau persoanelor care sunt implicate în procesul de militarizare a educației preșcolare.
Articolul a fost elaborat de Asociația Promo-LEX cu suportul financiar oferit de National Endowment for Democracy, Fundația Soros Moldova și Uniunea Europeană. Opiniile exprimate în articol aparțin exclusiv autoarei și Asociației Promo-LEX; acestea nu pot fi interpretate sub nicio formă ca reflectând opinia și poziția National Endowment for Democracy, a Fundației Soros Moldova și a Uniunii Europene.
[1] „ministerul educației rmn”. 2025. „raportul ministerul educației rmn privind rezultatele activităților pentru anul 2024”. https://minpros.gospmr.org/about/9867, p. 5.
[2] Novosti pridnestrovie. 2025. „În 2025, serviciul de stat pentru cultură se va concentra pe activități de conservare a memoriei istorice”. https://novostipmr.com/ru/news/25-03-28/v-2025-godu-gossluzhba-po-kulture-sosredotochitsya-na.
[3] Novosti pridnestrovie. 2025. „Transnistria se pregătește să sărbătorească cea de-a 35-a aniversare a republicii”. https://novostipmr.com/ru/news/25-05-12/v-pridnestrove-gotovyatsya-otmetit-35-letniy-yubiley-respubliki.
[4] Pervii pridnestrovskii. 2025. „Despre popoarele din Transnistria: un festival folcloric la grădiniță”. https://tv.pgtrk.com/ru/show/157939/158057.
[5] „ministerul educației rmn”. 2025. „raportul ministerul educației rmn privind rezultatele activităților pentru anul 2024”. https://minpros.gospmr.org/about/9867, p. 6.
[6] Promo-LEX. 2025. „Raport ׀ Drepturile omului în regiunea transnistreană a Republicii Moldova. Retrospectiva anului 2024”. https://promolex.md/raport-%d7%80-drepturile-omului-in-regiunea-transnistreana-a-republicii-moldova-retrospectiva-anului-2024/, p. 62.
[7] Novosti pridnestrovie. 2014. „În următorul an universitar, se va acorda o atenție deosebită educației civico-patriotice”. https://novostipmr.com/ru/news/14-08-21/v-sleduyushchem-uchebnom-godu-osoboe-vnimanie-budet-udeleno.
[8] „Institutul pentru Dezvoltarea Educației și Perfecționarea Cadrelor”. 2024. „Ședința mesei rotunde republicane «Educația civico-patriotică ca direcție prioritară în activitatea organizațiilor de învățământ preșcolar»”. https://iroipk.idknet.com/news/povyshenie-kvalifikaczii/zasedanie-respublikanskogo-kruglogo-stola-grazhdansko-patrioticheskoe-vospitanie-kak-prioritetnoe-napravlenie-deyatelnosti-organizaczii-doshkolnogo-obrazovaniya.
[9] „ministerul educației rmn”. 2017. „ordinul ministerului educației al rmn din 16.05.2017 nr. 588 privind aprobarea standardului educațional de stat pentru învățământul preșcolar al rmn”. https://minpros.gospmr.org/about/11172, pp. 6; 10.
[10] „guvernul rmn”. 2020. „hotărârea nr. 20 din 7 februarie 2020 cu privire la aprobarea conceptului ideologic a educației civico-patriotice în rmn pentru anii 2020–2026”. https://government.gospmr.org/content/documents/2020/20.pdf, pp. 8-9.
[11] Ibidem, p. 15
[12] Novosti pridnestrovie. 2024. „Organizația veteranilor de război, muncii și forțelor armate din capitală a organizat o conferință de raportare”. https://novostipmr.com/ru/news/24-11-19/stolichnaya-organizaciya-veteranov-voyny-truda-i-vooruzhennyh-sil.
[13] Novosti pridnestrovie. 2015. „Cazacii din districtul cazacesc Dubăsari desfășoară activități patriotice în instituțiile de învățământ preșcolar”. https://novostipmr.com/ru/news/15-02-19/kazaki-dubossarskogo-kazachego-okruga-provodyat-patrioticheskie?page=3.
[14] „guvernul rmn”. 2024. „hotărârea nr. 1006r din 23 decembrie 2024 cu privire la aprobarea planului republican de acțiuni pentru desfășurarea în anul 2025 în rmn a anului poporului transnistrean”. https://government.gospmr.org/wp-content/uploads/2024/12/rasp.-%E2%84%96-1006r-ot-23.12.2024g.pdf.
[15] Novosti Pridnestrovie. 2024. „despre sublim și pământesc. președintele rmn s-a întâlnit cu clerul”. https://novostipmr.com/ru/news/24-09-10/o-vozvyshennom-i-zemnom-prezident-pmr-vstretilsya-s-duhovenstvom.
[16] Canalul de Telegram „БЕНДЕРЫ ИНФО”. Postare din 9 mai, ora 18.33. „Ne amintim. Suntem mândri!”. https://t.me/bendery_tv/42383.
[17] Canalul de Telegram „Типичная Рыбница”. Postare din 7 mai, ora 21:50. „La acțiunea republicană «Balul Victoriei» s-au alăturat și micile steluțe din Rîbnița”. https://t.me/rybnitsa_24/16823.
[18] Televiziunea Bender („BTV”). Reportajul „Suntem fideli acestei amintiri” din 24.03.2025. https://bendery.tv/novosti/my-jetoj-pamjati-verny.html.
[19] Flux de știri din Transnistria. 2025. „Suntem fideli acestei amintiri. Astăzi, copiii de vârstă preșcolară cântă și recită poezii despre faptele eroice ale bunicilor și străbunicilor. La Bender are loc etapa municipală a Festivalului Republican «Suntem fideli acestei amintiri»”. https://tiraspol-news.ru/society/2025/03/24/173667.html.
[20] Novosti pridnestrovie. 2024. „Marșul strănepoților «Salut străbunicului!» a avut loc la Bender”. https://novostipmr.com/ru/news/24-08-22/v-benderah-proshyol-marsh-pravnukov-salyut-pradedu .
[21] școala-internat din Tiraspol. 2019. „educația patriotismului”. https://domrebenka.idknet.com/index159.html.
[22] Instituția Publică de Învățământ „Școala-internat specială (de corecție) pentru copii cu deficiențe de auz” din Tiraspol. 2025. „Ziua Apărătorului Patriei – 2025”. https://shcola-internat.ucoz.ru/news/dnju_zashhitnika_otechestva_2025/2025-02-25-371.
[23] școala-internat din Bender, „«Un, doi – așa suntem noi, micii soldați!»– sub acest slogan au avut loc competițiile sportive ale preșcolarilor de la școala-internat din Bender”, 2023, accesat la 26 iunie 2025, https://www.detdompmr.ru/index.php?option=com_content&view=article&id=345:l––r––––&catid=1:2012-07-02-16-22-53&Itemid=16.
[24] „serviciul de stat pentru cultură și patrimoniu istoric al rmn”. 2025. „Plan tematic al activităților cultural-artistice din orașele și raioanele rmn în cadrul Zilei Internaționale a Ocrotirii Copilului”. https://www.culture.gospmr.org/novosti/3821-tematicheskij-plan-kulturno-massovykh-meropriyatij-gorodov-i-rajonov-pmr-v-ramkakh-mezhdunarodnogo-dnya-zashchity-detej.
[25] Voigtländer, Nico și Hans-Joachim Voth. 2015. „Nazi indoctrination and anti-Semitic beliefs in Germany”. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 112(26): 7931-7936. doi: 10.1073/pnas.1414822112.
[26] Ukrainer. 2024. „How Russia destroys the identity of Ukrainian children in the occupied territories”. https://www.ukrainer.net/en/how-russia-destoys-identity-of-children/.
[27] Mission of the President of Ukraine in the Autonomous Republic of Crimea. 2023. Strategy for the cognitive deoccupation of Crimea. https://ppu.gov.ua/en/documents/strategy-for-cognitive-deoccupation-of-crimea/.
[28] ZMINA. 2024. “«The system should be ready for the return of children right now» said Onysiia Syniuk of ZMINA”. https://zmina.ua/en/event-en/the-system-should-be-ready-for-the-return-of-children-right-now-said-onysiia-syniuk-of-zmina/.

