Promo-LEX a lansat al 3-lea raport de monitorizare a campaniei electorale: Zeci de cazuri de discurs de ură, discriminare, violență și abuz al resurselor administrative

  • 12 Septembrie 14:40
Promo-LEX a lansat al 3-lea raport de monitorizare a campaniei electorale: Zeci de cazuri de discurs de ură, discriminare, violență și abuz al resurselor administrative

Misiunea Promo-LEX de observare a alegerilor parlamentare din 28 septembrie a lansat cel de-al treilea raport cu de monitorizare a campaniei electorale, pentru perioada 29 august-10 septembrie 2025. Raportul semnalează utilizarea abuzivă a resurselor administrative, cazuri de potențială corupere a alegătorilor, implicarea cultelor religioase, precum și discrepanțe între rapoartele oficiale și cheltuielile reale ale concurenților electorali, transmite Radio Chișinău.

Misiunea de Observare Promo-LEX a înregistrat 52 de cazuri de abuz al resurselor administrative, 45 vizând PAS, 2 cazuri – Blocul „Alternativa”, 2 cazuri – Blocul „Patriotic”, 2 cazuri Blocul „Victoria”, deși nu are un statut legal în campania electorală și un caz – „Mișcarea Respect Moldova”.

„Vom menționa atribuirea meritelor pentru bunuri, lucrări, servicii de uz public, efectuate din bani publici, utilizarea instituțiilor statului în scopul promovării inițiativelor electorale, agitația electorală cu implicarea funcționarilor din sectorul bugetar în timpul orelor de muncă, implicarea angajaților din sectorul public, primarilor în campanie în timpul orelor de muncă, utilizarea bunurilor publice în cadrul campaniei electorale, precum și activități de promovare electorală cu implicarea primarilor sau primăriilor în cadrul așa-numitelor adunări generale a locuitorilor pentru prezentarea raportului de activitate, precum și un caz de utilizare a statului de primar pe perioada suspendării din funcție”, a spus Șeful Misiunii Promo-LEX, Nicolae Panfil.

S-au semnalat și două cazuri de potențială corupere a alegătorilor, din partea Blocului „Victoria” și al Partidului „NOI”, precum și implicarea cultelor religioase în campanie. De asemenea, au fost identificate cel puțin 13 cazuri de implicare a „părților terțe”, incluzând rețele online coordonate de Federația Rusă pentru promovarea lui Ilan Șor și Blocului Victoria, pagini de Facebook și canale de YouTube ce propagă mesaje pro-Est sau pro-UE, dar și inițiative civice precum „EUROPA 2028”.

Promo-LEX a identificat și cel puțin 78 de cazuri de discurs de ură și la discriminare și la violență, care au fost vizualizate de peste 830 de mii de ori și au fost răspândite preponderent prin intermediul aplicațiilor mobile, precizează Nicolae Panfil.

„Persoanele de sex masculin și cele cu vârsta cuprinsă între 36 și 50 au utilizat cel mai des discursul de ură. Au fost îndreptate împotriva mai multor grupuri sociale, în special împotriva politicienilor, membrilor și simpatizanților partidelor politice, funcționarilor numiți politic, persoanelor LGBT sau femeilor. Un număr aproximativ egal de cazuri au vizat și jurnaliștii, românii, vorbitorii de limbă română și bărbații. Cel mai des, discursurile de ură îndreptate îndreptate împotriva acestor grupuri au avut la bază criterii precum apartenența politică, activitatea profesională, opinie, orientare sexuală, identitate de gen, sănătate, sex sau gen”, a spus Nicolae Panfil. 

Monitorizarea finanțării campaniei electorale a evidențiat discrepanțe între rapoartele oficiale și cheltuielile reale estimate de Promo-LEX, fiind identificate sume neraportate de peste 1,3 milioane lei la 14 concurenți, în special fiind vizați CUB, Respect Moldova și Blocul Patriotic.

De asemenea, nu este clară suspendarea activității primarului Chișinăului, Ion Ceban, care este candidat la funcția de deputat. Deși acesta a declarat că și-a suspendat activitatea, CEC a constatat contrariul și i-a aplicat un avertisment.

 

Tags

Alte Noutati

LIVE: BIZNEWS cu Corneliu Rusnac
Meteo Chișinău
19,24
Ploaie ușoară
Umiditate:82 %
Vint:4,12 m/s
Sat
20
Sun
19
Mon
19
Tue
19
Wed
19
Arhivă Radio Chișinău