Problema overbooking: calculele companiilor aeriene din cauza cărora te trezești că ai bilet, dar nu ai loc în avion
-
18 August 14:14
Uneori, călătoritul cu avionul este stresant – trebuie să ajungi din timp la aeroport, să te asiguri că bagajele nu depășesc limita maximă de kilograme admisă de companie sau că sunt conforme cu dimensiunile, că o mică întârziere nu îți strică celelalte planuri pe care le ai la destinație sau că turbulențele nu vor reprezenta un disconfort prea mare. Sunt doar câteva dintre temerile care pot apărea pe listă.
Însă, ce e de făcut când ajungi la aeroport, toate au decurs bine până la îmbarcare și auzi anunțul companiei aeriene că în cursă sunt prea mulți pasageri și unul sau doi sunt rugați să renunțe la zbor? Cu alte cuvinte, au fost vândute mai multe bilete decât locuri în avion sau zborul este suprarezervat (eng: overbooked), scrie panorama.ro.
Atunci când companiile aeriene fac overbooking, primul reflex al pasagerului este să se enerveze. Însă trebuie să nu uite la ce fel de compensații are dreptul.
„Este 2024 și se mai practică overbookingul?, este unul dintre subiectele populare de pe Reddit. Adevărul este că overbookingul este o practică folosită de multă vreme, care nu este considerată ilegală. Practic, companiile aeriene se folosesc de acest sistem pentru a-și maximiza veniturile. Înainte să ne lovim de ea în aeroport, noi, românii, am cunoscut fenomenul via CFR, unde, cu ani în urmă, se putea întâmpla frecvent să te trezești că sunteți doi călători cu aceleași locuri în tren.
La nivel global, veniturile totale ale industriei aviației sunt estimate să ajungă la suma-record de 996 de miliarde de dolari în 2024, în creștere cu 9,7% față de anul precedent.
Asociația Internațională a Transportatorilor Aerieni (IATA) este de părere că această practică este atât în beneficiul companiei aeriene, dar și în cel al pasagerilor.
Toate companiile aeriene calculează „no-show rate” sau procentul pasagerilor care, deși au achiziționat un bilet, nu mai ajung la poarta de îmbarcare. Motivele pot fi diverse și variază: fie pasagerul renunță la zbor, fie nu reușește să ajungă la timp la aeroport sau se pierde prin aeroport și nu mai ajunge la poarta de îmbarcare.
Stabilirea ratei de neprezentare la poarta de îmbarcare este complexă, variază de la zbor șa zbor și ia în calcul factori precum datele istorice, dar și perioada anului, inclusiv momentul din săptămână, dacă este legat de vreo sărbătoare legală sau imediat după aceasta și destinația.
În aceste condiții, companiile aeriene pot vinde mai multe bilete decât capacitatea aeronavei. Uneori, overbookingul mai apare și atunci când compania aeriană este nevoită să schimbe aeronava programată să decoleze inițial cu una mai mică.
IATA este de părere că transportatorilor aerieni ar trebui să li se permită să continue practicile de overbooking, în ciuda nemulțumirilor unor guverne care ar dori reglementări care să restricționeze această practică.
„Spre deosebire de multe bunuri pe care consumatorii le cumpără, care nu sunt perisabile și pot fi returnate și revândute, odată ce o aeronavă decolează, locurile de pe acel zbor nu mai pot fi vândute niciodată. De exemplu, o pereche de pantofi sau un tricou poate fi returnat către magazin și pus înapoi pe raft pentru a fi revândut, dar un loc într-un avion nu poate fi revândut”.