Primele impresii și dificultăți identificate la piloții ucraineni pe F-16. În România și restul lumii pregătirea durează 2 ani, dar Ucraina vrea să bată recordul
-
29 Mai 2023 15:03
După ce Statele Unite au confirmat că nu se mai opun furnizării aeronavelor F-16 pentru Ucraina au apărut o serie întreagă de estimări cu privire la momentul în care avioanele americane ar putea ajunge efectiv în dotarea Forțelor Aeriene Ucrainene, scrie defenseromania.ro.
Până acum, se pare că statele europene din ”flancul nordic” sunt cele mai implicate în procesul de transfer al avioanelor F-16. Danemarca, Olanda, Norvegia se numără printre potențialii furnizori de avioane de luptă multirol americane.
Danezii dispun de aproximativ 30 de avioane F-16 operaționale, fiind în plin proces de trecere la F-35. De asemenea, Olanda a anulat un acord de vânzare a 28 de avioane F-16 către compania privată Draken International, în timp ce Norvegia mai are stocate 12 avioane de luptă F-16, care sunt destinate vânzării.
Cu toate acestea, problema instrucției piloților de F-16 (dar și a echipelor de mentenanță) s-ar putea dovedi o sarcină cel puțin la fel de dificilă, precum găsirea de aeronave operaționale pentru Ucraina.
Până acum, Marea Britanie, Franța, Germania, dar și state care operează deja F-16 precum Danemarca, Portugalia sau Olanda și-au dat acordul pentru începerea pregătirii piloților ucraineni, în vederea trecerii acestora pe avioane de luptă occidentale, în special F-16 Fightin Falcon. La procesul de istruire ar participa chiar și Suedia, care s-a declarat dispusă să sprijine antrenamentul piloților ucraineni, dacă le va fi solicitat acest lucru.
Cât ar putea dura instrucția piloților ucraineni
În condiții normale, programul de instrucție a piloților de F-16 durează aproximativ 2 ani, așa cum remarca și fostul șef al Statului Major General al armatei, general (r) Ștefan Dănilă, fost pilot de MiG-21 și MiG-21 LanceR.
”Am studiat foarte bine programul și am construit concepția în baza acestui program, realizând și un manual de instrucție în luptă care să corespundă piloților care vor zbura F-16. Astfel, pentru a putea fi pilot de luptă pentru o misiune simplă de poliție aeriană trecerea ar fi undeva între doi ani și minimum un an și jumătate”, a explicat fostul șef al Statului Major General al armatei, într-un interviu acordat DefenseRomania.
O părere similară vine și din partea unui ofițer al armatei israeliene. Maiorul (r.) al Forțelor de Apărare Israelului, Victor Vertsner, a confirmat pentru postul ucrainean FreedomTV că, în Israel, 3 ani de pregătire intensivă sunt alocați pentru a pregăti de la zero un pilot. ”Perioada de recalificare, în Israel, de la un model de aeronavă la altul, la modelele de aeronave occidentale, este de aproximativ șase luni” a adăugat ofițerul.
Analiza Pentagonului: 4-5 luni, minimul pentru instrucția piloților ucraineni. Primele impresii ale ucrainenilor despre F-16
În aceste condiții, din evaluarea Forțelor Aeriene ale SUA, publicată zilele trecute de Yahoo News, reiese că este nevoie de doar 4-5 luni pentru a antrena un pilot ucrainean pe avioane de luptă F-16. Autenticitatea documentului, datat 22 martie 2023, a fost confirmată de către un oficial al Armatei SUA.
Evaluarea s-a bazat pe o verificare de 12 zile a doi ofițeri ai Forțelor Aeriene ucrainene. Potrivit sursei citate, cei doi militari ucraineni - piloți pe MiG-29, respectiv Su-27 - au fost testați pe un simulator de zbor în Arizona, la o bază aeriană din SUA, timp de două săptămâni.
Fără antrenament și după o singură demonstrație, ambii piloți au reușit să aterizeze cu succes aeronava după o defecțiune a motorului. De asemenea, au fost capabili să efectueze atacuri simulate, pe baza parametrilor transmiși în timpul simulatorului de zbor.
Principala problemă de instruire identificată în timpul evaluării a fost că piloților ucraineni nu le-a plăcut avionica complexă a F-16, iar abilitățile lingvistice sunt un alt aspect identificat ca o problemă.
Rezultatele evaluării sunt confirmate și de către gen. Philip M. Breedlove, fost comandant NATO și instructor pe F-16. Acesta explică faptul că marele avantaj al piloților ucraineni îl reprezintă numărul mare de ore de zbor, chiar dacă acestea au fost contorizate pe aeronave cu tehnologie diferită. Dacă piloții ar fi survolat recent și regulat Ucraina, cel mai probabil ar avea nevoie de 4-6 luni de pregătire, a spus generalul Breedlove.
„Cea mai mare schimbare pe care o vor întâlni (piloții) este cabina de pilotaj”, a spus el, adică modul în care piloții folosesc senzorii, panourile de control și sistemele de arme.
Cealaltă diferență este tehnologia „HOTAS”, un sistem care înglobează, practic, într-un joystick toate funcțiile aeronavei - și care permite piloților F-16 să treacă de la ținte de bombardare la sol la angajarea în aer și luptă aeriană fără a-și lua mâinile de pe comenzi, explică generalul, într-un interviu pentru NYT.
Pe un F-16, „nu trebuie să îți iei niciodată ochii de la luptă”, a spus generalul Breedlove. „Este ceva mult mai intuitiv și mult, mult, mult mai ușor de navigat în condiții de stres”.