Prima navă încărcată cu porumb ucrainean a plecat din portul Constanța, România
-
29 Aprilie 2022 15:58
Încărcarea unei nave cu peste 71.00 de tone de porumb ucrainean a fost finalizată joi în portul Constanța de la Marea Neagră, aceasta fiind prima navă care părăsește portul românesc de la invadarea Ucrainei de către Rusia, în 24 februarie, a anunțat președintele operatorului portuar Comvex, Viorel Panait, transmite Reuters, potrivit Agerpres.
În condițiile în care porturile ucrainene sunt blocate de la începutul războiului, al patrulea mare exportator global de cereale a fost forțat să se exporte în România pe calea ferată pe la granița sa de vest sau prin micile sale porturi de la Dunăre.
"Aceasta este prima navă Panamax cu porumb ucrainean care părăsește portul Constanța", a declarat pentru Reuters președintele Comvex, Viorel Panait. Acesta a adăugat: "Sprijinirea exporturilor de cereale ale Ucrainei înseamnă să prevenim un val colosal de foamete la nivel global, din cauza blocării porturilor ucrainene".
Comvex operează terminalul european unde se încarcă cel mai rapid cerealele, acesta putând procesa zilnic până la 70.000 de tone, a precizat Panait.
Mai devreme în această săptămână operatorul a finalizat încărcarea a aproximativ 35.000 tone de minereuri de fier din Ucraina, al doilea vas urmând să fie încărcat în jurul datei de 15 mai, a anunțat președintele Comvex.
"Comparativ cu momentul inițial, când toți căutau alternative, coridoarele de transport pentru aceste exporturi se conturează lent", a spus el.
Ucraina a trimis până acum în portul românesc Constanța aproximativ 80.000 de tone de cereale, fiind așteptate să sosească cantități și mai mari, a informat marți directorul Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime (CNAPM) Constanța, Florin Goidea.
România, stat membru UE, are frontiere comune la Marea Neagră - o arteră majoră de transport pentru cereale și petrol - cu Bulgaria, Turcia, Georgia și Ucraina.
Dar mai sunt multe de făcut în privința infrastructurii de conectare a porturilor.
"Infrastructura din jurul portului este o problemă pentru întreaga activitate economică din România, accesul lent generează costuri suplimentare în aceste industrii", a adăugat Panait.
El a salutat planurile Guvernului român de a reabilita câteva linii de cale ferată care leagă porturile de granița cu Ucraina.