Posibilitățile exportului în Ucraina au fost examinate într-un program al Agenției de Investiții
-
10 Octombrie 2020 14:36
Importurile Ucrainei au crescut cu 13% în ultimii 5 ani, demonstrând că țara vecină rămâne a fi o piață cu potențial mare de consum și nu trebuie neglijată, indiferent de provocările pe care le plasează în fața antreprenorilor moldoveni.
Aceasta este concluzia celei de-a 9-a sesiuni a programului „Export Morning”, desfășurată la finele acestei săptămâni, de Agenția de Investiții, cu susținerea financiară a proiectului Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID) Agricultura Performantă în Moldova (APM), transmite MOLDPRES.
Sesiunea, desfășurată cu genericul „Piața de export Ucraina: oportunități și provocări”, a întrunit experiența de comerț bilaterală pre-pandemie, situația actuală și viziunea de viitor, privind oportunitățile pentru exporturi pe această piață, din perspectiva companiilor locale antrenate în activități comerciale cu țara vecină.
„Ucraina se situează pe locul 6 printre principalii parteneri comerciali, este al 9-lea partener de export și al 4-lea partener de import al Republicii Moldova. Având peste 40 milioane de consumatori, piața ucraineană nu este valorificată la potențialul pe care îl deține, odată cu îmbunătățirea regimurilor administrative și vamale. Avem producători autohtoni care au reușit să depășească impedimentele pentru a se dezvolta pe piața vecină. Una din căile viabile pentru o dezvoltare rapidă este comerțul electronic, care comparativ cu cel clasic, prezintă avantaje în termen de logistică, promovare și accesibilitate”, a declarat Rodica Verbeniuc, directorul general al Agenției de Investiții.
Potrivit Biroului Național de Statistică, în anul 2019, Republica Moldova a exportat pe piața ucraineană mărfuri în valoare totală de 649,1 milioane de dolari SUA, cu 1,25% mai puțin în comparație cu anul 2018.
„Cel mai înalt nivel al schimburilor comerciale dintre Ucraina și Moldova înregistrat în ultimii ani a depășit 900 de milioane de dolari – o cifră mare pentru țările noastre, ținând cont de niște piețe, considerate în curs de dezvoltare. Bineînțeles, în perioada de criză această cifră s-a micșorat și schimburile comerciale s-au redus, dar au rămas la fel de importante pentru antreprenori. Consider că stabilirea unor noi contacte și demararea unor noi proiecte necesită sprijin din partea structurilor guvernamentale din ambele țări. De aceea vreau să mulțumesc organizatorilor pentru acest eveniment necesar și benefic”, a estimat Marco Șevcenko, ambasadorul Ucrainei în Republica Moldova.
Cele mai populare mărfuri autohtone exportate pe piața ucraineană sunt medicamentele, vinurile, strugurii, semințele de floarea soarelui, uleiurile petroliere ș.a. Totodată, Ucraina intră în TOP 3 țări după numărul de turiști care vizitează Moldova.
Ediția actuală a programului „Export Morning” a fost precedată de sesiunile axate pe potențialul de export din România, Polonia, Bulgaria, Germania, Italia, Cehia, China și Federația Rusă. În contextul pandemiei, programul lansat anul trecut continuă online și are scopul de a oferi antreprenorilor moldoveni sprijin complex – informativ și practic – pentru a facilita accesul exporturilor pe piețele externe.