Populismul european, tema centrală a spectacolului care deschide Festivalul de la Avignon 2019
-
04 Iulie 2019 11:33
Festivalul de la Avignon 2019 debutează joi cu un spectacol sumbru - un imn adus Europei, dar care nu reprezintă deloc o odă a bucuriei - scris de un dramaturg bântuit de ascensiunea populismului în Europa, informează AFP, preluat de Agerpres.
"Architecture", spectacolul ce inaugurează a 73-a ediție (4-23 iulie) a celui mai important festival de teatru din lume, alături de cel de la Edinburgh, oferă totuși spectatorilor și câteva motive de bucurie: numeroase staruri ale scenei franceze s-au reunit în acest show: Emmanuelle Beart, Jacques Weber, Denis Podalydes și Audrey Bonnet.
În Curtea de Onoare din Palatul Papilor, legendarul loc în care s-a născut acest festival în 1947, noua piesă scrisă de Pascal Rambert, unul dintre cei mai jucați dramaturgi francezi în viață, trasează portretul lipsit de complezență al unei familii destrămate de artiști, filosofi și compozitori, care reprezintă un fel de metaforă a unei Europe bolnave.
Cu o acțiune plasată înainte de Anexarea Austriei din 1938, nu este totuși vorba de un spectacol istoric, a precizat pentru AFP dramaturgul Pascal Rambert, care, în 2016, a obținut Premiul Academiei Franceze pentru Teatru.
"Am construit această piesă din îngrijorarea pe care o resimt în 2019 în legătură cu ceea ce se petrece cam peste tot în Europa, în țări unde se joacă piesele mele, precum Italia, dar și în Spania, unde Vox (partid de extrema dreaptă) a câștigat cu scoruri foarte mari alegerile din aprilie", a precizat dramaturgul francez, în vârstă de 57 de ani.
"Dacă într-o epocă atât de strălucitoare și de creativă nu am putut împiedica ascensiunea nazismului, ce putem să spunem despre epoca de azi? E ușor să zici că astăzi nu este Al Treilea Reich. Însă există ceva și mai insidios", a adăugat scriitorul, un obișnuit al Festivalului de la Avignon.
"Falsul devine adevăr"
Piesele sale de teatru, precum "Une (micro) histoire economique du monde" (2010), "Cloture d'amour", care a triumfat la acest festival în 2011 și apoi a cunoscut succesul mondial fiind tradusă în 23 de limbi, dar și "Repetition" din 2014, au fost jucate peste tot în lume, din Mexic până în Taiwan sau Egipt.
"Munca mea din toate aceste țări mă trimite într-un moment de istorie, pe care îl trăiesc și pe care îl găsesc îngrijorător, iar piesele mele sunt conștiente de starea lumii", a dezvăluit regizorul francez, care se declară "un european extrem de convins".
În calitatea sa de dramaturg, el spune că rolul lui este acela de "a îndrepta limbajul" într-o epocă dominată de dezinformare, în care "falsul devine adevăr".
Alegerea actorilor nu a fost întâmplătoare: Pascal Rambert creează piese de teatru cu și pentru acești mari interpreți, începând din 2011.
"Dacă nu ar fi ei, nu ar fi existat această piesă: cunosc energia lor, petrec mult timp alături de ei", a declarat dramaturgul. El a reușit chiar să îl convingă pe Jacques Weber, care, într-o carieră de 50 de ani, a boicotat Festivalul de la Avignon și mai ales Curtea de Onoare din cauza, potrivit spuselor sale, proastei sonorizări.
Pascal Rambert nu este singurul participant la festival care abordează în spectacolele sale aceste îngrijorări legate de Europa: Roland Auzet, în "Nous l'Europe, banquet des peuples", pe un text de Laurent Gaude - scriitor premiat cu Goncourt - și cu o "scenografie polifonică", critică populismul, democrația și reprezentativitatea.
Festivalul de la Avignon, care sub conducerea directorului Olivier Py, începând din 2013, este mai orientat mai degrabă spre chestiuni sociale și politice decât spre trecut, oferă un loc de cinste în acest an lui Kirill Serebrennikov, copilul teribil al teatrului rus, care a primit interdicția de a călători în afara Moscovei în pofida anulării în aprilie a arestului său la domiciliu.
Judecat pentru o afacere controversată de deturnare de fonduri, regizorul rus va viziona, de la distanță, noul său spectacol, mult așteptatul "Outside", dedicat fotografului chinez cenzurat Ren Hang, care s-a sinucis la vârsta de 29 de ani în 2019, și care va fi prezentat la Avignon.
În absența marilor capete de afiș - cu excepția spectacolului de deschidere - prestigioasa manifestare teatrală din sudul Franței va promova în acest an spectacole considerate "pepite potențiale", ce ar putea să reprezinte o surpriză plăcută pentru spectatori.
Sursa:Agerpres