Peste 400 de elevi cu dizabilități și cu cerințe educaționale speciale au acces mai ușor la educație

  • 29 Ianuarie 2018 13:24
0%
00:00:00
00:00:00

Peste 400 de elevi cu dizabilități și cu cerințe educaționale speciale din 20 de școli din Republica Moldova au acum acces mai ușor la educație. Școlile în care învață au fost reamenajate cu rampe, bare de sprijin și grupuri sanitare noi.

Aceste lucrări au fost finanțate de Guvernul Japoniei, în cadrul unui proiect implementat de FISM. 

„Vin cu căruciorul de acasă și la școala iau cârjele. Avem la școală o rampă, dar îmi place să mă ocup cu sportul și simt că totul va fi bine și că voi avea rezultate.

- Ce te motivează?

 - Înainte făceam lupte libere și aș vrea să fac din nou sport”.

Andrei Rotaru este elev în clasa a IX-a la gimnaziul din satul Gradiște, raionul Cimișlia. Acum doi ani a suferit o leziune de nerv și nu poate să se deplaseze fără ajutorul cârjelor. În școala sa a fost amenajat un cabinet de reabilitare fizică.

Grație proiectului „Integrarea copiilor cu dizabilități în școlile generale”, 20 de școli din 14 raioane au fost reamenajate. Tablele au fost iluminate și au fost instalate elevatoare. În școli au mai fost create și amenajate Centre de resurse pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, cu cabinete de psiholog, logoped și sală de kinetoterapie. Profesorii și părinții au fost instruiți privind educația incluzivă a copiilor cu cerințe speciale.

În școala din Boldurești, Nisporeni, 14 din cei 300 de elevi au cerințe educaționale speciale, spune directoarea Nadejda Enache.

Suntem o școală publică și trebuie să avem acces pentru orice copil. Am renovat toate ușile, grupurile sanitare, am construit acoperișul la blocul principal. Copii cu cerințe educaționale speciale beneficiază de instruire specială. Sunt copii care au deficiențe de învățare sau cu dificultăți de vedere sau de vorbire și părinții nu au vrut să-l dea într-o instituție specializată, l-am integrat la noi în școală. În general, proiectul la Boldurești costă 2,5 milioane de lei”.

Proiectul de reamenajare a școlilor a fost implementat de Fondul de Investiții Sociale. Directorul FISM, Mircea Eșanu.

Toate școlile din țara noastră au fost construite până în anii 90 și ele nu au vizat includerea copiilor cu dizabilități în învățământul general. Până în 90 erau instituții rezidențiale unde ei mergeau să învețe. Vorbim și despre echipament specializat pentru a asigura accesul copiilor la etajele superioare. De exemplu, cabinetele de chimie, sălile de festivități se află la ultimul etaj ,și dacă nu le asigurăm acces, privăm copii de aceste cursuri”.

Proiectul a fost finanțat de Guvernul Japoniei, care a oferit un grant în valoare de 2,86 milioane de dolari.

 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Colecția de Jazz cu Daniela Nicolae
Meteo Chișinău
7,18
Cer fragmentat
Umiditate:90 %
Vint:4,12 m/s
Sat
10
Sun
6
Mon
9
Tue
11
Wed
14
Arhivă Radio Chișinău