Pentru implementarea programului „Moldova drumuri IV”, Guvernul urmează să acceseze un împrumut de circa 300 milioane de euro de la două bănci europene

  • 14 Decembrie 2021 13:26
Pentru implementarea programului „Moldova drumuri IV”, Guvernul urmează să acceseze un împrumut de circa 300 milioane de euro de la două bănci europene

Guvernul de la Chișinău va implementa programul „Moldova drumuri IV”, iar pentru susținerea financiară a acestuia va accesa un împrumut de circa 300 milioane de euro de la două bănci europene. În ședința de azi, Cabinetul de Miniștri urmează să aprobe contractul de finanțare cu Banca Europeană de Investiții, care prevede contractarea unei sume de circa 150 de milioane de euro. A doua jumătate a împrumutului urmează să fie negociată cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare. Experții intervievați de Radio Chișinău spun că autoritățile trebuie să identifice și surse interne pentru reabilitarea infrastructurii rutiere și să fie atente la „problemele de sistem” în implementarea proiectelor, transmite Radio Chișinău.

Pe bani europeni, Guvernul își propune să modernizeze și să extindă drumul M5, pe o lungime de 113 km pe direcțiile Criva-Bălți, Chișinău și Tiraspol. Lucrările vor costa estimativ 129 de milioane de euro. Alte 52 de milioane de euro vor fi alocate pentru construcția unui drum de centură la Chișinău, iar nouă milioane de euro ar urma să fie investite pentru renovarea unor drumuri din sudul R. Moldova, în zona Comrat și Giurgiulești.

În contextul contractului de finanțare cu Banca Europeană de Investiții, în valoare de 150 de milioane de euro, expertul economic Viorel Gârbu observă că Guvernul nu a ținut cont de sursele interne, care sunt mai ieftine decât cele externe.

„Utilitatea acestui proiect cred că nu poate fi contestată, doar că ceea ce putem să atestăm din nota informativă a Guvernului este că nu se argumentează de ce s-a ales această modalitate de finanțare. De ce nu s-a optat pentru atragerea surselor de pe piața internă, de exemplu. Acolo nu este niciun argument privind costul acestor împrumuturi. Băncile europene, uneori, oferă finanțare la un preț mai mare față de costul mediu de finanțare pe care îl achităm pe piața internă”.  

Una dintre sursele financiare interne pentru întreținerea infrastructurii rutiere este Fondul rutier. Experții atrag atenția că a devenit o practică păguboasă ca guvernările să utilizeze banii acumulați în alte scopuri decât întreținerea drumurilor. În implementarea proiectelor de reabilitare a infrastructurii rutiere, autoritățile trebuie să fie mai atente și la așa zisele „probleme de sistem”, susține jurnalistul economic, Ion Preașcă.

„Starea drumurilor la noi în Moldova este una dintre cele mai proaste din regiune. (...) Nevoia de investiții în infrastructura drumurilor este foarte mare. Lucrările de reparație a drumurilor pe bani din fonduri externe au decurs foarte lent, cu probleme. Avem câteva segmente de drumuri care de 6-7 ani tot se reabilitează, deși era nevoie de 2-3 ani maximum. Avem contracte reziliate, contracte semnate a doua oară, dar și acolo continuă întârzierile. E o problemă de sistem”.

Guvernul Gavrilița a anunțat că proiectul „Moldova drumuri IV” este o continuare a programelor de infrastructură rutieră, implementate de guvernările anterioare. Potrivit Executivului, în anii trecuți s-a reușit reabilitarea și construirea a 500 de kilometri de drumuri.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Colecția de Jazz cu Daniela Nicolae
Meteo Chișinău
8,85
Cer senin
Umiditate:58 %
Vint:1,03 m/s
Sat
10
Sun
6
Mon
9
Tue
12
Wed
15
Arhivă Radio Chișinău