Pandemia accelerează transformarea digitală a companiilor europene de utilități (Reuters)
-
10 August 2020 14:48
Ca și firmele din alte sectoare, companiile europene de utilități trebuie să accelereze adoptarea noilor tehnologii deoarece criza provocată de pandemia de coronavirus (COVID-19) le forțează să folosească software, și nu oameni, pentru a coordona infrastructura vitală, inclusiv centralele și rețelele, se arată într-o analiză a Reuters, preluat de Agerpres.
Când Italia a adoptat măsuri de izolare impuse pentru a opri răspândirea pandemiei, a trebuit să fie luată o decizie în privința centralei Verampio. Camera de comandă, care coordona activitatea centralelor hidroelectrice din regiunea Piemont, afectată sever de pandemie, trebuia să poată funcționa fără probleme.
Operatorul Enel SpA, cea mai mare companie europeană de utilități, s-a mișcat rapid și a creat o cameră de comandă paralelă de rezervă, la o unitate mai mică situată la aproximativ 30 km, iar unii angajați specializați în baze de date au lucrat de acasă, pentru a ține situația sub control.
"Nu am mai făcut așa ceva dar a funcționat imediat. Pentru a răspunde adecvat la dificultățile provocate de pandemie, am extins digitalizarea în ansamblu", a explicat Giuseppe Serrecchia, director în cadrul Enel.
Consultanții au apreciat că măsura trebuia pusă în practică de mult timp.
Grupul spaniol Iberdrola a realizat un procedeu similar ca Enel.
"Companiile de utilități care au început înaintea crizei programele digitale s-au descurcat mai bine, au fost mai reziliente. Într-o lume post-COVID 19, mulți vor trebui să-și reconsidere prioritățile din domeniul tehnologiei. Folosind supervizarea la distanță operatorii rețelelor pot minimaliza riscurile cu care se confruntă forța lor de muncă și pot simplifica operațiunile", apreciază analiștii firmei de consultanță McKinsey.
La grupul german E.ON, cel mai mare operator din Europa, cu o rețea de conducte de gaz și rețele electrice de 1,56 milioane km, mesajul a avut de asemenea efect. Compania a eliberat încă 500 de milioane de euro din totalul de 13 miliarde de euro alocat pentru investiții în următorii ani, majoritatea pentru modernizarea infrastructurii sale de energie.
E.ON a majorat folosirea dronelor cu 50% și se bazează mai mult pe softul de recunoaștere automată a imaginilor pentru inspectarea liniilor de înaltă tensiune pentru transportul energiei electrice, în urma efectelor pandemiei, au declarat oficialii firmei pentru Reuters.
E.ON se bazează și pe realitatea virtuală. La subsidiara Bayernwerk, care operează rețele de distribuție în landul german Bavaria, E.ON a recreat virtual substațiile pentru a pregăti angajații să lucreze de acasă și pentru a oferi acces firmelor partenere fără a fi nevoie să trimită angajați la fața locului.
"În timpul crizei provocate de pandemie, clienții și angajații noștri au învățat să aprecieze din nou avantajele digitalizării. Grupul va accelera procesul de digitalizare", a dat asigurări directorul general al E.ON, Johannes Teyssen.
Companiile investesc miliarde de euro pentru a avea infrastructura de date necesară care să le permită nu doar să gestioneze eficient și rapid centralele și rețelele, ci și să lanseze noi servicii.
Aceste investiții ar putea fi sprijinite de planul de relansare de 750 miliarde de euro al Uniunii Europene, care pune accent pe tranziția digitală și protejarea mediului.
În ultimii trei ani, Enel a cheltuit 4,5 miliarde de euro pe digitalizare și intenționează să investească încă 2,5 miliarde de euro în perioada 2020-2022.
Sursa:Agerpres