ODIMM a lansat campania de informare și promovare a antreprenoriatului social

  • 28 Octombrie 2021 12:33
ODIMM a lansat campania de informare și promovare a antreprenoriatului social

Republica Moldova resimte necesitatea stringentă de a soluționa probleme comunitare, de incluziune socială și economică a persoanelor cu dizabilități, probleme de mediu și altele. În acest sens, tot mai mulți antreprenori desfășoară activități menite să ofere soluții directe, fără a pune presiune pe bugetul statului. Astfel, ei devin antreprenori sociali. În intenția de a facilita dezvoltarea antreprenoriatului social și de a susține acest domeniu, pentru promovarea bunelor practici, Organizația pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii din Republica Moldova (ODIMM) a lansat campania de informare și promovare a antreprenoriatului social.

Conform datelor statistice, economia socială în Europa acoperă peste 14 mln angajați remunerai, ceea ce reprezintă echivalentul a 6,5% din populația aptă de muncă. Iar aproximativ una din patru afaceri europene create are statut de întreprindere socială. „Republica Moldova înregistrează un deficit serios față de media UE în domeniul capacității de a furniza servicii sociale și de inserție, de educație și sănătate. De asemenea, Republica Moldova are un deficit în protecția mediului, mai ales în ceea ce privește capacitatea de colectare, reciclare depozitare a deșeurilor și administrare a ariilor protejate. Tot acest deficit ar trebui să fie privit ca o prioritate, în care să fie susținută dezvoltarea întreprinderilor sociale. „La nivel central și local se evidențiază necesitatea subcontractării companiilor în scopul furnizării de servicii sociale și de mediu”, a menționat Iulia Costin, director general ODIMM.

Pentru Republica Moldova conceptul de antreprenoriat social este unul relativ nou, care în ultimii cinci ani a prins rădăcini, însă se dezvoltă mai lent decât în țările UE. „Astăzi avem un cadru normativ care reglementează acest gen de activitate. Sunt stabilite proceduri foarte clare de obținere a statutului de întreprindere socială sau de inserție. Aceste progrese au fost atinse cu contribuția mai multor actori – instituții publice, organizații neguvernamentale, companii și experți”, a menționat Iulia Costin.

Extinderea ariei de acțiune a întreprinderilor sociale este importantă inclusiv din considerentul că aceste afaceri oferă locuri de muncă unor persoane care cu greu ar reuși să se angajeze într-o companie obișnuită – oameni cu diferite dizabilități, mame singure, șomeri, persoane în etate, tineri neimplicați. „ODIMM definitivează programul de finanțare și mentorat pentru întreprinderile sociale pentru perioada 2021-2025. Acest program va fi destinat persoanelor fizice și juridice care doresc să lanseze și să dezvolte o afacere socială. Programul va cuprinde trei etape de implementare: promovare, instruire și formare, finanțarea întreprinderilor sociale, inclusiv a startupurilor, etapa de dezvoltare și etapa de monitorizare. Vor fi finanțate întreprinderile sociale care vor crea locuri de muncă, din care aproximativ 15% vor constitui persoane din categorii defavorizate, a menționat Iulia Costin.

Până în prezent, în Republica Moldova există doar patru companii care și-au adjudecat titlul de companie socială de inserție la Comisia Națională de antreprenoriat social. Alte 46 de companii practică periodic activități sociale. Există multe companii care se implică activ în anumite activități de responsabilitate socială în comunitățile unde activează.
Campania este inițiată  și susținută de Proiectul transnațional Finance4SocialChange, cofinanțat din fondurile Uniunii Europene (FEDER, IPA, ENI). 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Obiectiv, România!
Meteo Chișinău
1,63
Cer senin
Umiditate:59 %
Vint:1,66 m/s
Tue
0
Wed
1
Thu
4
Fri
4
Sat
3
Arhivă Radio Chișinău