O navă rusească s-a scufundat în largul Insulelor Canare
-
16 Aprilie 2015 09:36
Traulerul rusesc 'Oleg Neidanov', eliberat de Dakar în ianuarie 2014 după plata unei amenzi de aproape un milion de euro pentru că fusese surprins pescuind ilegal și arestat, s-a scufundat miercuri în largul Insulelor Canare, informează Agerpres.
Echipajul de 72 de persoane fusese evacuat sâmbătă, după declanșarea unui incendiu la bord. Nava se afla atunci în portul Las Palmas, pe insula Grande Canarie.
În fața riscului de propagare a incendiului, autoritățile spaniole au decis să remorcheze vasul în largul mării.
'Oleg Neidanov', cu o lungime de 120 m, 's-a scufundat la 15 mile (circa 24 km) sud de Maspalomas', au precizat serviciile de intervenție spaniole.
Ministerul Transporturilor și Echipamentului a anunțat în cursul după-amiezii că a detectat 'o scurgere de carburant în derivă spre sud-vest' și îndepărtându-se de coastă.
'Un program de supraveghere a fost instituit, fiind desfășurate mijloace de combatere a poluării, inclusiv bariere flotante de protecție'.
Potrivit organizației ecologiste Greenpeace, nava - care s-a scufundat în fața coastelor marocane - dispune de o cuvă cu 'circa 1.400 de tone de combustibil, dar nu de petrol brut' și și-a exprimat temerea de o posibilă scurgere de combustibil, chiar mică, și a calificat nava rusească drept 'vas pirat'.
Gestionarea acestui incident de către autorități a fost criticată de organizațiile ecologiste riverane.
Nava se află acum 'la adâncimea de 2.400 m, într-o zonă cu curenți marini de profunzime, foarte diferiți de curenții de suprafață. În cazul în care carburantul va începe să se scurgă din cuvă, el s-ar putea răspândi până la insulele cele mai occidentale din arhipelagul Canarelor', afirmă Greenpeace.
ONG a criticat în special 'periplul nesigur' al navei în zone având o 'înaltă valoare ecologică'.
Ea a fost scufundată în final într-o 'rezervație naturală specială' prin care tranzitează cetacee și broaște marine, potrivit ONG.
Traulerul 'Oleg Neidanov' provocase un diferend între Dakar și Moscova după ce fusese confiscat în 4 ianuarie 2014 de autoritățile senegaleze pentru pescuit ilegal, la frontiera cu Guineea Bissau.
După ce a fost reținut aproape trei săptămâni sub sechestru la Dakar, Senegalul a obținut plata unei sume de 600 milioane de franci CFA (914.000 de euro) de către armatorul navei, o societate din Murmansk (nord-vestul Rusiei).
Partea rusă a evocat atunci plata unei 'cauțiuni', în timp ce senegalezii au vorbit despre o 'amendă'.
În cursul eliberării navei, ministrul senegalez al pescuitului, ecologistul Haidar El-Ali, afirmase că acest caz ilustrează 'voința fermă a guvernului senegalez de a impune respectarea dreptului său în spațiul maritim'.