Noua lege a publicității votată în Parlament. Opoziția crede că noile reglementări nu vor asigura buna funcționare a pieței

  • 11 Octombrie 2018 14:41
Noua lege a publicității votată în Parlament. Opoziția crede că noile reglementări nu vor asigura buna funcționare a pieței

Parlamentul a votat astăzi în prima lectură noua Lege cu privire la publicitate, care conține un șir de prevederi și termeni noi, inclusiv care se referă la publicitatea politică în afara campaniilor electorale. Documentul a fost criticat de opoziție, care consideră că nici noile reglementări nu vor asigura buna funcționare a pieței de publicitate și au cerut amânarea examinării documentului.

Noua lege cu privire la publicitate urmează să o înlocuiască pe cea în vigoare, adoptată acum două decenii. Documentul conține peste 30 de noțiuni noi, iar una din reglementările cele mai discutate a fost cea cu privire la publicitatea politică în perioadele extra-electorale, prevederi care nu există în prezent. Proiectul mai stabilește cine nu poate fi furnizor de publicitate politică, dar și modalitățile de achitare pentru serviciile de difuzare a publicității politice. Totodată, instituțiile media care sunt fondate de membri ai partidelor politice, vor fi în drept să difuzeze publicitate politică gratuit în afara campaniilor electorale.

Noua lege vine să înlăture și anumite prevederi abuzive existente în prezent, susține expertul media Eugeniu Rîbca, unul din autorii proiectului.

„Noi avem o tradiție sovietică a cenzurii, care s-a mai păstrat, inclusiv în municipiul Chișinău, unde imaginea publicitară trebuie să obțină semnătura din partea Primăriei. Asta înseamnă cenzură. Conținutul publicității nu poate fi supus unui control prealabil”. 

Deputatul grupului popular-european, George Mocanu susține însă că nici actualul proiect nu reglementează clar publicitatea politică ascunsă și riscul publicității politice ilicite.

„Un partid politic poate astăzi să dea câte o mie de euro la o mie de persoane fizice care să pună anunțuri politice sponsorizate pe paginile lor. În acest fel, partidele pot să evite declararea acestor bani în rapoartele la Comisia Electorală Centrală. Orice partid poate face asta acum și ar fi bine să nu o poată face după ce votăm acest proiect de lege”. 

Deputatul PLDM Iurie Țap susține că nu sunt suficiente reglementări nici în privința monopolului pe piața de publicitate.

„Problema rezidă în proasta reglementare și dacă noi astăzi fugim de această reglementare este o problemă majoră și atunci proiectul nu vine să soluționeze situația”. 

Deputatul PDM Corneliu Mihalache, cel care a prezentat proiectul, susține însă că reglementările excesive ar fi contraproductive.

„Nu poți reglementa din punct de vedere artificial piața publicității. Sau există o liberă concurență între televiziuni și atunci cine are un produs mai bun, are și mai multă publicitate, inclusiv poziție dominantă pe piață, sau noi impunem să împărțim publicitatea în mod egal la televiziuni și atunci noi vom numi asta libertate de exprimare? Tot nu este corect”. 

Deputații socialiști și comuniști au cerut amânarea examinării proiectului. Totuși, acesta a fost votat în prima lectură, urmând să fie propuse mai multe amendamente, inclusiv reglementări mai clare ale publicității on-line.

 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Muzică*Știri*Muzică
Meteo Chișinău
5,52
Cer acoperit de nori
Umiditate:99 %
Vint:4,12 m/s
Sat
6
Sun
3
Mon
3
Tue
3
Wed
3
Arhivă Radio Chișinău