NOI ȘI EUROPA | La ce etapă se află Republica Moldova în procesul de implementare al votului prin internet?
-
26 Octombrie 2022 11:07
Implementarea votului prin internet în Republica Moldova a reprezentat un subiect de dezbateri pe parcursul ultimilor ani, în special în perioadele electorale. În ultimul an, au fost înregistrate mai multe progrese pe dimensiunea conceptualizării, dezvoltării și implementării sistemului de vot prin internet. În luna iunie a anului curent, a fost publicat și remis în atenția Parlamentului conceptul sistemului de vot prin internet „e-votare”, în cadrul căruia se regăsesc principalele componente necesare de ordin legislativ, institutional și tehnic, ce trebuie să stea la baza implementării votului prin internet în Republica Moldova. În luna septembrie, Parlamentul a decis alocarea a 8 milioane de lei pentru pilotarea și testarea votului prin internet, fiind creat și un grup de lucru ce urmează să asigure coordonarea acestui proces.
La ce etapă se află Republica Moldova pe calea introducerii votului prin internet? Care sunt coordonatele-cheie pentru pilotarea și testarea votului prin internet și ce trebuie să înțeleagă publicul larg atunci când vorbim despre timpul necesar pentru ca votul prin internet să devină o realitate în Republica Moldova? Discutăm despre toate aceste aspecte într-un nou podcast „Noi și Europa”, alături de Victor Guzun, expert în domeniul politicilor de digitalizare în cadrul Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE).
Domnule Guzun, am decis să abordăm subiectul votului prin internet în contextul deciziilor recente adoptate de autorități pe această dimensiune. La începutul lunii septembrie, Parlamentul a alocat, la rectificările bugetare pentru acest an, 8.000.000 de lei pentru testarea votului prin internet. Înainte de a discuta, ce ar urma să presupună procesul de testare, la ce etapă ne aflăm în procesul de implementare a votului prin internet?
Mulțumim pentru că abordați acest subiect. El este foarte important, dar, din nefericire, noi îl abordăm doar pentru câteva săptămâni înainte de alegeri și după alegeri, când problema devine superevidentă. Oricare soluție digitală, nu contează despre care discutăm, trebuie să aibă o logică foarte simplă: este o problemă care poate fi soluționată cu utilizarea soluțiilor digitale. Și aici vine al doilea component: noi suntem deja într-un secol digital, nici măcar nu ne dăm seama cât de mult. Uitați-vă că noi avem cu toți telefoane pe masă, conexiuni mobile cu oricare persoană din lume. Dacă ne referim nemijlocit la votul electronic, deja, practic, toate procesele electorale au loc electronic. Noi nici măcar nu ne dăm seama de chestia asta. Gândiți-vă cum ați votat dumneavoastră ultima oară. Dumneavoastră ați intrat în sală, este persoana corespunzătoare la intrare cu calculatorul, care vă controlează. Dar ce înseamnă acest control? Înseamnă că datele dumneavoastră au fost introduce în registrul corespunzător al votanților și el nu a văzut doar că dumneavoastră sunteți dumneavoastră, el a mai văzut dacă dumneavoastră ați votat sau n-ați votat. Dacă dumneavoastră ați votat deja în altă secție corespunzătoare, s-ar putea ca dumneavoastră, dacă v-ați înregistrat, să nu mai votați acolo.
Deja se exclude o fraudă.
Automat. Și devine mult mai credibil. Mai departe, dumneavoastră votați, vă înregistrați, aruncați buletinul. Doar această ecuație, acest element de aruncare a acestui buletin în secția de vot, este una manuală. În rest, mai departe, ce se întâmplă? Oamenii din secție, observatorii, calculează aceste voturi: cine este pentru partidul x, y, z. Nu contează unde are loc. Vă spun din perspectiva Ambasadei noastre din Estonia, unde am lucrat cândva. În regim online, se trimit datele către circumscripțiile corespunzătoare electorale și către CEC.
Republica Moldova este unul dintre foarte puținele state în care, deja de mai mulți ani, nu au fost devieri de natură să afecteze rezultatul. Practic, noi suntem deja într-un secol digital și, pe această dimensiune, noi suntem foarte avansați. Acest modul de e-votare este dezvoltat de mai demult. Contextul în care suntem acum este că a fost creat un grup inter-instituțional, sub egida CEC-ului, în care au participat, trebuie să repet acest lucru, toate instituțiile statului responsabile. Noi vorbim și de STISC, care răspunde de securitatea cibernetică, și de SIS, care are grijă de securitate la modul general, într-un concept mai larg și totodată controlează sistemele de securitate ale proceselor de vot și mecanismele de autentificare digitală, și de Ministerul Justiției, ca să discutăm cadrul legal care trebuie amendat, ș.a.m.d. Acest grup inter-instituțional a creat acest concept de vot online, care a fost trimis spre consultări către Parlament și Guvernul Republicii Moldova. În acest context, acești bani au fost realocați pentru pilotarea și dezvolarea soluției de vot online. Noi suntem acum în etapa în care există un concept. Conceptul se află în Guvern și Parlament. Este necesar urgent, stringent, masiv și deschis de a consulta, de a discuta acest concept. Soluția de vot online nu este o soluție de nișă, este o soluție care va fi folosită masiv, de toți cetățenii Republicii Moldova. Ea trebuie să corespundă la toate criteriile electorale internaționale și locale, legislației corespunzătoare în vigoare, inclusiv acelor recomandări ale Comisiei de la Veneția cu referire la votul online.
După o pauză a acestui grup inter-instituțional, va începe, din câte eu sunt informat, nemijlocit, activitatea pe elementele de ordin legal, instituțional, educațional, de consultare și tehnologic. Soluția de vot online nu este doar un element tehnologic de vot. Aceasta este doar o parte din el. Dimensiunea umană de explicare a riscurilor este superimportantă. Aceste lucruri pot fi făcute în paralel, pentru că noi nu trebuie, categoric, să ne grăbim cu implementarea acestei soluții. Ea trebuie testată foarte riguros, pentru a ne asigura că va corespunde tuturor rigorilor, recomandărilor, cutumelor pe această dimensiune.
Ce presupune exercițiul de testare și în ce condiții se desfășoară acesta?
Exercițiul de testare are mai multe elemente. În primul rând, trebuie să fie adoptat cadrul juridic, ca să fie clar. Noi, în acest moment, nu avem o legislație care permite acest lucru. Legislația Republicii Moldova, în acest moment, specifică foarte clar: noi organizăm alegeri într-o zi de alegeri x, y, z, cu utilizarea acestor mecanisme de vot. Deci, trebuie amendat Codul Electoral al Republicii Moldova, care să specifice că este posibil de votat în mai multe zile.
Votul online este, prin definiție, un vot prealabil. Nu putem să organizăm votul în aceeași zi și acesta este exemplul Estoniei, din mai multe perspective. Perspectiva numărul unu și cea mai importantă este de securitate. De exemplu, conceptul propune că votul online va fi organizat trei zile executiv, în săptămâna premergătoare alegerilor. Nimeni nu spune că votul prin hârtie sau tradițional trebuie amânat. Mai mult decât atât, votul tradițional va rămâne votul suprem. Dar voturile se organizează trei zile, în care orice persoană poate să voteze de mai multe ori și doar ultima opțiune de vot rămâne valabilă. Astfel, ideea de cumpărare a votului dispare de la sine. Eu pot să votez de o sută de ori și doar cea de-a suta oară va fi cea valabilă.
Exemplul Estoniei a arătat că au fost oameni care au votat de 200-300 de ori, crezând că votează pentru candidatul lor iubit. Dacă există compromiterea voturilor, un atac cibernetic masiv (ex.: s-a demonstrat fraudarea, s-a demonstrat influența), noi avem suficient timp să remediem problema sau să chemăm oamenii care au votat la secția de vot obișnuită. Deci sunt multe elemente care exclud orice fraudă în această ecuație. Da, desigur, există riscuri, dar pentru asta noi avem instituții. Desigur, toată cibernetica trebuie să se ocupe de acest domeniu. Pentru asta, conceptul presupune și amendamente la Codul Penal pentru cei care vor folosi identitate străină. Dar trebuie să fie absolut clar: votul online este posibil doar dacă noi știm sigur că aceasta este persoana corespunzătoare. Acest lucru nu poate avea loc decât cu mecanisme de certificare și autentificare, semnătură digitală, omologată oficial de către Republica Moldova.
O să mai revenim la riscuri, dar să mai vorbim un pic despre votul în Parlament. Din câte îmi amintesc eu, au fost declarații că s-ar dori ca, în această sesiune, să fie votată legea. Există și voci contra când este vorba de introducerea votului prin internet. Cum poate fi construită o susținere mai masivă a acestor reforme electorale?
Este absolut important ce ați spus dumneavoastră. Probabil, nici nu trebuie să discutăm despre majoritate aici, pentru că dacă noi încercăm să politizăm această idee, noi avem o problemă. Am exclus din circuitul normal, electoral, cetățenii noștri din diasporă. Aceasta este în contradicție directă cu norma electorală, când noi oferim șanse mai mari unei categorii de cetățeni.
Haideți să vă dau un exemplu propriu: unica secție de votare pentru toți cetățenii Republicii Moldova din Finlanda, sau cea mai apropiată secție de votare pentru toți cetățenii Republicii Moldova din Finlanda, nici măcar nu se află în Finlanda, se află în Estonia. Deci, ei trebuie să treacă toată Finlanda, trebuie să treacă toată Marea Baltică și nimeni nu s-a gândit la acest lucru. Trebuie să stea o noapte acolo, trebuie să voteze, trebuie să plece înapoi acasă. Aceasta este o distanță relativ mică. Dacă luăm țări precum Canada, SUA, noi niciodată nu o să avem capacitatea să deschidem suficiente secții de vot, ca să oferim cetățenilor suficiente mecanisme de vot și locații. Amintiți-vă de acele rânduri incredibile de la Frankfurt, amintiți-vă că oamenii au stat ziua întreagă în rând și s-a închis secția de vot și nu au votat.
Sau parcurg distanțe foarte mari...
Din această perspectivă, noi nu avem nevoie doar de o majoritate politică, noi avem nevoie de un consens politic. În general, tot ce înseamnă proces electoral, nu trebuie să fie un domeniu de discuții politic. Noi avem o problemă. Problema aceasta are soluții. Din toate tipurile de soluții la această problemă, votul online este cel mai sigur. Al doilea element: da, există voci care sunt împotrivă. Uitați-vă, experiența mea personală că noi discutăm subiectul ăsta de mulți ani: cu cât mai multe argumente se invocă și se discută, cu atât mai puține astfel de voci vor exista. Fiecare cetățean al Republicii Moldova, fie el cetățean de pe stradă, de rând sau parlamentar, ministru, are dreptul să pună la dubii cum este organizat acest proces: cum are loc criptarea voturilor, calcularea, recalcularea. Dar ideea este foarte simplă: calculatorul nu poate fi trișat, protocoalele corespunzătoare care funcționează astăzi sunt atât de sigure. Deci, în șaptesprezece ani în Estonia, nu a fost compromis niciodată niciun vot, chiar dacă s-a încercat masiv. Chiar Estonia a plătit bani și a făcut tot felul de teste ca să vadă sistemul cum funcționează. Deci, încă o dată: și în Elveția avem același lucru, și în Franța la alegerile care au avut loc acum câteva luni cu vot online. Nu este necesar să facem acest lucru de mâine dimineață. Apropo, testarea asta și presupune: că cineva va concepe soluția, adică grupul de experți, dar trebuie să existe mecanisme de audit independente, inclusiv internaționale, care să testeze funcționalitățile, să testeze dacă ele corespund acelor criterii. Totodată, trebuie de conceput mecanisme de a vota, fără a avea efecte juridice. Oamenii trebuie să se deprindă, să vadă cât de intuitive sunt aceste soluții. Este ușor pentru ei să voteze sau nu? Dacă noi o să venim cu o soluție greoaie, complicată, aceste fobii despre care vorbim vor deveni realitate. În Estonia, de exemplu, cel mai rapid votează oamenii în vârstă, conform statisticilor. Aceasta demonstrează încă o dată cât de intuitiv, ușor și rentabil este făcut pentru cetățeni. Cetățeanul nici măcar nu trebuie să se gândească la ziua votului. El trebuie să se gândească unde el se află: el poate să călătorească, el poate să stea dimineața cu nepoții săi. El poate să voteze în aproximativ un minut și treizeci de secunde. Eu am votat ultima dată dintr-un sat din Găgăuzia, din mijlocul străzii, la alegerile locale din Estonia. Deci, pur și simplu mergem cu automobilul, am rugat ca șoferul să oprească și am votat timp de două minute.
Ne convingeți de beneficiile acestui vot electronic, dar am vrut să vorbim și de temerile de falsificări, care vin din două direcții: neîncrederea în instuțiile statului din Republica Moldova, în guvernări, în general, și falsificările prin votul electronic, care au avut loc de exemplu anul trecut în Rusia.
Foarte pertinente și bune întrebări și o să încerc să răspund. Categoric, da, cel mai important element al acestui proces este încrederea. Încrederea nu doar în instituții, ci în mai multe elemente. De exemplu, are încredere societatea că aceste modificări legislative realmente vor să soluționeze această problemă sistemică, pentru că cetățenii Republicii Moldova nu au posibilitatea să voteze? Eu cred că expresia aceasta, realocarea acestor resurse pentru testare, cumva, arată suportul, înțelegerea mai mare a acestui proces. Mai departe, încrederea în toate procesele de digitalizare. Are încredere cetățeanul Republicii Moldova în semnătura digitală sau nu? Are el încredere că datele lui sunt procesate ok și nimeni nu le folosește abuziv sau nu? Oamenii nu cunosc, pur și simplu, dar noi, în Republica Moldova, putem să intrăm în cabinetul personal și să vedem dacă cineva ne-a controlat datele. Pur și simplu, nu facem acest lucru. Deci, noi deja avem aceste soluții. Mai departe, soluția tehnică. Cine o să dezvolte soluția tehnică? Este clar absolut că, dacă soluția tehnică va fi testată, autentificată, omologată de aceeași instituție care o va dezvolta, rata de încredere va scădea. Noi trebuie să explicăm.
Experiența mea arată că dacă noi explicăm oricui elemente și răspundem la fobie, încă o dată repet: fiecare cetățean al Republicii Moldova și parlamentar are dreptul și este îndreptățit să aibă aceste fobii. Și eu le am. Fobia mea cea mai mare este că, dacă noi nu atragem suficientă atenție la toate aceste elemente și ne vom grăbi să rezolvăm problema neluând în considerare toate elementele și riscurile, atunci noi realmente putem să avem aceste riscuri. Fobia mea merge mai departe: noi, dacă nu luăm în considerare toate elementele și dezvoltăm soluția, acesta va fi un insucces pentru o foarte mare perioadă de timp. Practic, va trebui să uităm pentru decenii de soluția corespunzătoare.
Deci, încă o dată: soluția este sigură, dar pentru asta trebuie de lucrat foarte sistemic și foarte atent și nu trebuie să ne grăbim. Totodată, trebuie de făcut alegeri fără efect juridic și asta poate fi făcut pe mai multe paliere, ca să deprindem oamenii cu funcționarea lor. Iar cu referire la Rusia, categoric da, sunt de acord cu dumneavoastră. Votul online implementat în Rusia nu are nimic în comun cu conceptul de vot online care se propune a fi implementat în Republica Moldova. În Rusia, s-au folosit parole care au fost trimise prin e-mail, de identificare. Noi nu știm cine le-a trimis, noi nu putem să conturăm acest lucru. Da, ei spun că, într-un fel, e securizat. Noi vorbim de cu totul altceva. Noi vorbim de un mecanism de autentificare digitală. Cu cheia de autentificare digitală, semnătură digitală. Fie asta token-ul de la STISC, fie asta buletinul ID de la Agenția de Servicii Publice sau Mobile ID și viitoarea Mobisign, care se află în proces de dezvoltare și autentificare. Anume din acest considerent, procesul durează atât de mult. E nevoie să fie controlat și auditat din mai multe puncte de vedere. Sistemele sunt foarte diferite și oamenii, de obicei, nu fac deosebire dintr-un sistem implementat în SUA, care nu are nimic cu votul online cum îl știm noi și care se implementează pentru soldații americani care se află în teatrele de operație, în douăzeci și două de state americane.
Mecanismul pe care îl vedem nu este computerul pe care îl vedem la televizor și care a spus că Donald Trump nu știu ce a spus. Aceasta nu presupune deloc sisteme, acesta nici măcar nu este vot online, este vot electronic cu mașini. Mai departe, în Rusia sistemul este cu totul altul, este bazat cu totul pe alte principii. Oamenii, de obicei, cei care nu intră foarte mult în detalii, consideră că toate tipurile de vot sunt aceleași, că principiile sunt similare. Aici, foarte important de explicat la oameni care este diferența dintre aceste tipuri de sisteme, cât de mare este diferența de securitate dintre toate aceste sisteme. Este foarte important să învățăm dn lecțiile altora, să nu repetăm greșelile altora. Să nu facem sisteme care pot avea capacități de compromitere. Aici, ultimul element pe care vreau să-l zic și sunt de accord cu dumneavoastră absolut: poți să iei oricare soluție digital și votul online inclusiv, dar dacă ea va fi implementată de către un dictator sau de către o persoană coruptă, nu putem să așteptăm ca ea să fie una eficientă. Evident că încrederea în dezvoltatorii și promotorii acestui mecanism trebuie să fie în concordanță. Dacă nu, noi o să avem o problemă de credibilitate enormă.
Deci, încă o dată, poate fi trucat, furat votul meu electronic?
Nu poate fi furat, din toate punctele de vedere. Dacă dumneavoastră mi-ați adresa o întrebare tematică: cum, de exemplu, poate fi trucat; încercați și generați o situație în care poate fi trucat. Nu poate fi trucat. Noi știm exact cine se află în partea cealaltă de calculator. De ce? Pentru că noi știm că el este identificat cu mecanismele pe care tot noi le-am eliberat, statul Republica Moldova. Vorbind, este același proces, numai că are loc electronic. Noi ne autentificăm cu semnătură digitală, cu codurile pe care le avem doar noi. Noi vedem cine ne procesează datele și noi știm exact care este persoana corespunzătoare. Doi, toate aceste mecanisme de audit exclud oricare interferență internă sau externă. Dacă noi vom vedea aceste interferențe, ele vor fi vizibile și există organe specializate, plătite exact pentru a preveni astfel de atacuri.
Mai departe, cumpărarea voturilor nu are niciun fel de sens. Poți să votezi de câte ori vrei, doar ultima opțiune de vot va fi una valabilă. Cineva din prietenii mei din Estonia a spus: Eu, dacă mi-ar propune cineva să cumpăr voturi online sau să le vând, eu aș lua de la toți bani, le-aș arăta la toți printscreen-uri de la mine de la telefon și, până la urmă, aș vota cum consider eu necesar. Dacă există careva riscuri, întotdeauna există această pernă de securitate sau buffer numiți-l cum doriți dumneavoastră, prin care ai posibilitatea fie să remediezi problema, fie să chemi oamenii la vot. Încă o dată: votul cu buletinul de hârtie va rămâne unul suprem și exact asta presupune și conceptul: chiar dacă ai votat de o sută de ori și doar ultimul vot este valabil, dacă vii duminică, în secția de vot, se anulează votul online pe care l-ai efectuat mai înainte. Tu poți să vezi care este opțiunea ta de vot. Este o aplicație specială, unde eu văd că am votat și că votul meu a fost cuantificat corect și asta sporește gradul de încredere. Desigur, ce ne lipsește nouă este ceea ce facem noi acum. Noi prea puțin discutăm. Noi ne lansăm în foarte multe discuții politice, dar, încă o dată, discuțiile politice pe domeniul de organizare tehnică. Noi vorbim de un mecanism de organizare tehnică a votului, care ar trebui să fie scos, prin definiție, din ecuația politică. Eu chem, dacă doriți, fiecare reprezentant, al oricărui partid, să discutăm cât mai mult despre acest aspect și cum funcționează sistemul. Votul online este o soluție care rezolvă o problemă sistemică și care, foarte important, nu avantajează niciun actor politic. Din contră, avantajează fiecare cetățean al Republicii Moldova.
Vreau să vă întreb dacă acest vot electronic nu diminuează din importanța, din solemnitatea acestui act al democrației?
Încă o dată: duminică, fiecare persoană care simte necesitatea solemnității acestui element superb, o poate face. Haideți să vă spun eu: pentru mine solemnitatea supremă în ziua alegerilor, care este, de obicei, duminică, este să iau copilul meu și să mă duc în pădure sau la mare. Eu vreau să fac ceea ce consider eu necesar, dar nu să fiu forțat să stau în rânduri interminabile. Apropo, votul online poate fi implementat doar în diasporă, spre exemplu. În Republica Moldova noi nu avem această problemă majoră. În diasporă, noi avem o problemă majoră. Eu am făcut un mic sondaj în diasporă și eu pot să vă spun zeci sau sute de istorii despre ce înseamnă asta. Asta înseamnă nopți nedormite, sute sau mii de euro cheltuiți, copii bolnavi în mijlocul străzii pe timp de ploaie. Imaginați-vă că stai toată ziua cu copilul bolnav în rând și tu nu poți vota. Gândiți-vă la perspectiva omului. Întotdeauna ne gândim din punct de vedere al organizării.
Apropo, se vorbește de costuri. Votul online este cea mai ieftină opțiune de vot. În Estonia, noi avem șapte opțiuni de vot tehnic. Se oferă posibilitatea omului să aleagă ce considere el necesar. Cel mai scump vot costă în jur de 18 euro/persoană (prin poștă). Votul online costă sub 2 euro. Încă o dată, vă asigur că eu sunt o persoană care consideră că, dacă tu ai votat o dată online și înțelegi care sunt beneficiile, niciodată în viață n-o să mai visezi la pseudo-solemnitatea acestui eveniment minunat din viața ta, care are loc o dată la 4-5 ani.
Dar cât de pregătită este Republica Moldova? Din punct de vedere tehnic, dumneavoastră ați spus că, cea mai mare parte, este, practic, tehnologizată.
Pentru implementare? Din punct de vedere tehnologic, n-o spun eu. Grupul inter-instituțional din care fac parte toate instituțiile (CEC, Agenția de Guvermare Electronică, STISC, SIS, Ministerul Justiției, ș.a.m.d), precum și societatea civilă, ne arată că noi suntem gata. Noi avem mecanisme de autentificare digitală, noi avem platforma de interoperabilitate. Noi avem bazele de date corespunzătoare. Registrul votanților automat se extrage din registrul cetățenilor. Toate aceste elemente noi deja le avem. Este nevoie acum de foarte multe discuții, va fi foarte greu. Dacă noi dorim să rezolvăm această problemă, e nevoie de dezvoltarea acestei soluții și este nevoie de racordarea, în primul rând, a cadrului legislativ. Ca să racordăm cadrul legislativ corespunzător, este nevoie de foarte multe discuții, inclusiv publice. Aceste discuții vor ajuta să mărim gradul de încredere. Dacă mâine dimineață ar fi votate aceste modificări și va fi introdus votul electronic, cu siguranță vor fi foarte multe voci care îl vor pune sub semnul întrebării. Politicienii, de obicei, văd acest element prin prismă politică. Eu am auzit foarte multe, am discutat cu mulți politicieni subiectul ăsta, cumva, că votanții vor vota într-un fel sau altul. Nu vor vota într-un fel sau altul. Gândiți-vă la perspectiva că orice cetățean al Republicii Moldova are dreptul suprem să aleagă. Fiți atenți, în alegerile locale cetățenii din diasporă nu votează. Deci, corespunzător, la următoarele alegeri, nu e stringentă necesitatea. Însă, la alegerile prezidențiale din 2024 și cele parlamentare din 2025, este evident că aceasta va reveni ca o problemă majoră, mai ales în diasporă.
Ce șanse avem să implementăm acest sistem la următoarele alegeri parlamentare? Cât de repede trebuie să ne mișcăm ca să beneficiem de acest sistem de vot la parlamentarele din 2024?
Nu știu dacă dumneavoastră alergați. Eu alerg. Care sunt șansele să alergi maratonul în 3 ore și 24 minute sau 2 ore? Dacă de dimineață până seara nu facem nimic și nu ne pregătim pentru chestia asta și nu facem niciun fel de acțiuni, s-ar putea să ni se întâmple ca primului maratonist. El a alergat din Sparta până în Atena, nu știu sigur cum a fost, și a decedat omul. Noi trebuie să ne pregătim și depinde de viteza noastră de pregătire. Mecanismele sunt clare: sunt state care au făcut acest lucru; CEC dispune de analize corespunzătoare și care sunt pașii corespunzători. Cel mai potrivit moment pentru a începe este ieri, dacă nu astăzi. Dacă vom aștepta să mai treacă mult timp, vom intra în altă problemă. Dacă noi o să grăbim aceste procese, dacă nu o să luăm în considerare toate elementele: factorul uman și domeniul de credibilitate, încrederea în acest sistem, noi riscăm să avem o problemă majoră de funcționalitate a sistemului. Acest lucru va compromite ideea, prin definiție.
Deci, responsabil optimist, dar și responsabil atent la fiecare element. Este posibil ca noi să avem testări fără efecte juridice la alegerile locale. Testarea nu e doar testare tehnologică. Este testare din punct de vedere al utilizatorului: dacă este ușor de utilizat sau nu. Dacă vor fi eliminate celelalte riscuri, cibernetice sau de altă natură, este posibil ca, în cadrul alegerile prezidențiale din 2024, să fie implementată soluția de vot online, spre exemplu, în diasporă.
Vreau să vă mai întreb, dacă rămânem la capitolul riscuri, despre potențiale atacuri cibernetice din exterior?
Există mai multe tipuri de atacuri cibernetice și ele sunt un risc major. Al doilea risc major este unul mult mai sofisticat. El ține de penetrarea sistemelor și încercarea de a schimba datele problemei, mecanisme, decizii, statistici, numărul de votanți. Acest lucru este posibil, ipotetic, dacă noi vom avea instituții slabe și dacă nu vom fi gata pentru acest lucru. Asta depinde de rata de pregătire a autorităților de a face față unor asemenea posibile riscuri. Posibilitatea există. Exact așa cum există posibilitatea ca, pe drum, când am venit la dumneavoastră, să fiu lovit de o mașină. Sau să cadă avionul. Eu voi zbura astăzi cu un avion, dar riscul ca eu să nimeresc într-un accident în drumul dinspre Chișinău spre aeroport este aproximativ de 150-200 de ori mai mare decât să nimeresc într-un accident în avion.
Noi trebuie să avem încredere în constructori și în acele elemente. Sunt reglementări foarte clare când construiești un A380. Exact așa și aici. Sunt foarte multe elemente, dar noi trebuie să avem instituții și regulamente, reglementări foarte clare care specifică toate riscurile ipotetice. Încă o dată, de 17 ani în Estonia se votează online; aproximativ 47% din alegători au votat la ultimele alegeri. Niciodată n-a fost compromisă nici o opțiune de vot. Noi trăim într-o lume globalizată, într-o lume în care călătorim mult. Avem un million, nici măcar nu știm exact câți, de cetățeni în afară.
Acesta poate fi un avantaj pentru statul Republica Moldova: să afle, de exemplu, câți cetățeni sunt în afară.
Noi, dacă îi considerăm cetățeni ai Republicii Moldova, în primul rând trebuie să știm că ei există. În al doilea rând, noi trebuie să știm că ei sunt implicați în acest proces. Ce poate fi un grad mai mare de implicare decât acela în care le oferim șansa să-și exprime votul? Eu nu văd părți negative, văd doar beneficii. Încă o dată, eu chem la responsabilitate; de fiecare dată repet acest lucru.
Împreună cu colegii de la IPRE, cu toți cei cu care lucrăm, încercăm să discutăm cât mai mult și vă mulțumim încă o dată pentru că abordăm această tematică. Poate nu importantă astăzi, dar va fi superimportantă înainte și după alegerile următoare, când iarăși ne vom ciocni de aceeași problemă. Acest lucru este inevitabil dacă nu soluționăm problema sistemic.
Ultima întrebare pe care aș vrea să v-o pun: ce rol ar putea să aibă votul prin internet pentru accelerarea, în general, a procesului de transformare digitală a Republicii Moldova?
Este superimportant, pentru că votul, cum ați spus, votul online, în general, nu poate avea loc fără anumite precondiții. Noi nu putem să avem vot online fără semnătură digitală, spre exemplu. Dar dacă tu ai semnătură digital, și asta este foarte important de menționat, este că tu nu ai nevoie de semnătură digitală doar pentru vot online. Noi, în Republica Moldova, avem deja peste 200 de servicii digitale. Nemijlocit, asta va face că cetățenii Republicii Moldova să utilizeze mai multe servicii digitale. Dacă ești în diasporă, spre exemplu, și ai semnătură digitală corespunzătoare, nu doar votezi cu ea. Nu vei putea folosi servicii consulare dacă nu vei avea autentificare digitală. Mai departe, ca să-ți primești pașaportul (MDelivery) trebuie să ai semnătură digitală. Deci, toate aceste lucruri sunt interconectate și nu doar în această direcție, dar și invers. Cu cât mai multe servicii digitale vom folosi și cu cât mai credibile vor fi, cu atât mai mare este șansa ca votul online să devină o istorie de succes. Fiecare cetățean al Republicii Moldova va avea de câștigat și nu doar prin perspectiva limitată de a vota online, ci prin perspectiva mult mai mare de a participa la tot ce înseamnă transformarea digitală a Republicii Moldova.
Podcastul „Noi și Europa” este un produs al Institutului pentru Politici și Reforme Europene, dezvoltat în parteneriat cu Radio Chișinău, ZUGO și Fundația Konrad Adenauer. Ne puteți găsiți online pe platformele de podcast și în emisie la Radio Chișinău.