NOI ȘI EUROPA | Incluziunea digitală în educație: soluții pentru realitățile post-pandemice (AUDIO)

  • 15 Iulie 16:05
NOI ȘI EUROPA | Incluziunea digitală în educație: soluții pentru realitățile post-pandemice (AUDIO)

Pandemia COVID-19 a readus în prim-plan problema inegalităților sociale și a decalajelor între mediul rural și cel urban. Unul din domeniile în care acest lucru s-a făcut simțit a fost cel al educației, fiind vizibile diferențele între nivelul de dotare tehnică, competențe digitale și utilizare al instrumentelor digitale între orașele și satele din Republica Moldova. Din păcate, la aproape doi ani și jumătate de la începutul pandemiei, starea de lucruri pe această dimensiune continuă să fie una precară, în special din cauza resurselor limitate de care dispun instituțiile de învățământ și a lipsei unor politici sectoriale de incluziune digitală, axate pe contracararea decalajelor existente. Ne-am propus într-un nou podcast „Noi și Europa” să tratăm problema alfabetizării digitale în rândul tuturor elevilor din Republica Moldova și să analizăm în ce măsura autoritățile Republicii Moldova au reușit să asigure dezvoltarea unor competențe digitale de bază în rândul acestora. Invitata noastră este Alina Bărbuță, doctorandă în sociologie la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și autoarea studiului de politici publice „Pro-incluziune digitală astăzi pentru cetățenii digitali de mâine”.

Vedeți mai jos câteva dintre ideile de bază ale podcastului

***

„Sunt foarte multe studii care s-au demarat la nivel național care au demonstrat că nu toți copiii au avut acces la tehnologie și aceasta a împiedicat participarea lor la orele online. Însă, constituția Republicii Moldova și nu doar, toate reglementările legislative internaționale, cumva se angajează în a asigura drepturile copilului la educație. Lipsa accesului la tehnologie și lipsa accesului la educație limitează dreptul copilului la o educație de calitate. Astfel, de aici în primul rând reiese nevoia de digitalizare și alfabetizare a sistemului educațional.

***

„În primul rând, alfabetizarea digitală în educație, per ansamblu, ar trebui să aibă o perspectivă integrată, adică să includă toți actorii implicați începând cu doamnele care lucrează la secretariat, adică în partea de administrare, management instituțional, profesori, elevi și până la familiile elevilor. Dacă ne ocupăm doar de o singură parte din acest întreg cerc de interacțiune, nu o să avem o politică de succes, să-i spunem așa, pentru că în cele din urmă toate acestea interacționează. O includere digitală a tuturor elevilor în primul rând ar trebui să includă asigurarea accesului la tehnologie informațională și comunicațională”.

***

„Este de datoria statului, să spunem așa, pentru că asta este realitatea, să asigure accesul, să asigure infrastructura școlilor cu dispozitive digitale destinate procesului educațional. Cum am aflat și în studiul pe care l-am realizat, 26% dintre participanți susțin că și-au desfășurat orele în perioada când a fost școala online pe facebook și pe whatsapp. Nu, nu așa se face școala online, facebook-ul și whatsapp-ul au fost niște aplicații dezvoltate pentru socializare, nu pentru educație. În cele din urmă, se pierde calitatea educației, de aceea cumva ar trebui dotarea infrastructurii școlare cu dispozitive digitale gândite pentru educație”.

***

„Studiul a ajuns la concluzia că indexul general al nivelului de competențe digitale ar avea o medie de 3,4. Aceste competențe au fost măsurate pe 5 arii care iarăși le-am luat sau cumva le-am adaptat din cadrul de competențe digitale aplicabile la nivel de UE: alfabetizarea digitală, comunicarea și colaborarea, crearea de conținut digital. Au fost operaționalizate mult mai la îndemâna și pe limbajul copiilor”.

***

Este nevoie de o strategie la nivel național care să adreseze inegalitățile digitale pentru elevii din mediul rural și nu numai, aici putem include și elevii cu cerințe educative speciale, Aș fi foarte curioasă și aș face cu drag un studiu să văd în ce măsură au putut participa la școala desfășurată online elevii cu cerințe educative speciale”.

***

„Deoarece competențele digitale odată căpătate în cadrul școlii, dacă sunt gândite sistematic, sunt transferabile. O calitate de bază a competențelor digitale este posibilitatea de a le transfera în celelalte domenii din viața noastră și atunci, dacă școala are un demers pedagogic în spate care să dezvolte competențele digitale ale elevilor, vom avea viitoarea generație mult mai activă social, politic și economic, deoarece competențele digitale sunt transferabile dintr-un domeniu în altul”.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Ora de vârf cu Corneliu Rusnac
Meteo Chișinău
31,24
Cer senin
Umiditate:35 %
Vint:4,63 m/s
Wed
22
Thu
24
Fri
24
Sat
25
Sun
27
Arhivă Radio Chișinău