Noi dovezi ale partizanatului politic în mass media
-
21 Noiembrie 2014 11:14
Majoritatea instituțiilor de presă continuă să reflecte mai mult sau mai puțin părtinitor campania electorală, politica editorială fiind influențată de preferințele editorilor și ale patronilor.
Acestea sunt concluziile celui de-al patrulea raport de monitorizare a mass media în actuala campanie electorală, realizat de Asociația Presei Electronice, Asociația Presei Independente și Centrul pentru Jurnalism Independent.
Potrivit raportului, mai puțin de o treime dintre televiziunile monitorizate au asigurat un echilibru relativ în mediatizarea concurenților electorali, printre acestea Moldova 1, Tv 7, N4 și ProTV. Celelalte au prezentat preponderent unul sau câțiva actori politici, în majoritatea cazurilor doar în context pozitiv sau negativ. În opinia expertului Asociației Presei Electronice din Republica Moldova, Aneta Gonța, chiar dacă în ultima săptămână unele televiziuni și-au mai temperat zelul, totuși nu se remarcă tendința spre o reflectare echidistantă și nepărtinitoare a campaniei electorale.
”Situația nu s-a schimbat radical față de perioada anterioară de raport. S-au mai schimbat un pic cu locurile televiziunile. Concurenții electorali au fost prezentați dezechilibrat. Nu s-a observat în perioada monitorizată o tendință clară de mediatizare echilibrată și corectă din partea televiziunilor a tuturor concurenților electorali”, a declarat Aneta Gonța.
Atât în cazul ziarelor cât și în cel al portalurilor on-line monitorizate, s-a constat că apar foarte puține știri de educație electorală. Majoritatea materialelor publicate au fost conflictuale, cu o singură sursă, prezentate dezechilibrat, cu nerespectarea principiului egalității gender.
”S-a micșorat numărul materialelor de educație electorală. Ele au fost foarte puține. Doar 46% din materialele cu caracter electoral au fost echilibrate. Principiul egalității de gen continuă să fie neglijat”, potrivit coordonatorul de programe la Asociația Presei Independente, Ion Mazur.
În comparație cu presa scrisă sau cea televizată, posturile de radio monitorizate au reflectat campania electorală preponderent prin știri simple. S-au constatat puține știri conflictuale, dar și cele mai puține părtinitoare, potrivit directorului executiv al Centrului pentru Jurnalism independent Nadine Gogu.
Amintim că cele trei ONG-uri din domeniul media monitorizează în actuala campanie 35 de instituții de presă: 12 posturi de televiziune, 5 posturi de radio, 10 portaluri on-line și 8 ziare. Raportul prezentat acoperă perioada 9-15 noiembrie. Următorul raport de monitorizare va fi prezentat peste o săptămână.