Navele fluviale transportatoare vor putea utiliza cheiurile temporare de pe râurile Prut și Nistru pentru îmbarcare și debarcare
-
24 Iunie 2023 17:45
Navele fluviale transportatoare de mărfuri vor putea utiliza cheiurile temporare de pe râurile Prut și Nistru pentru îmbarcare și debarcare. Legislativul a aprobat, în cadrul ședinței de astăzi, un proiect de modificare a unor acte normative menit să faciliteze transportul naval pe căile interne, transmite MOLDPRES.
Scopul modificărilor constă în eliminarea barierelor administrative în cadrul normativ actual, care reglementează activitățile de îmbarcare, debarcare a pasagerilor, precum și încărcare, descărcare, depozitare, export, import al mărfurilor agricole la cheiurile temporare, situate în afara complexului portuar Giurgiulești. Conform prevederilor proiectului, vor fi abrogate restricțiile privind interzicerea circulației transportului naval pe căile navigabile interne. Totodată, se vor dispune măsuri de menținere a parametrilor șenalului navigabil și se va permite desfășurarea operațiunilor de vămuire la cheiurile temporare.
Inițiativă legislativă a fost elaborată după ce în adresa Parlamentului au parvenit multiple adresări din partea producătorilor de produse cerealiere, care actualmente întâmpină dificultăți de ordin administrativ în vederea transportării și exportării produselor cerealiere pe căile navigabile interne.
Conform Legii privind transportul naval intern al Republicii Moldova, terenurile din zonele și fâșiile riverane pot fi utilizate în calitate de cheiuri temporare, în scop de acostare a navei, îmbarcare și debarcare a pasagerilor, încărcare, descărcare și păstrare a încărcăturilor pe o perioadă ce nu depășește 60 de zile, fără efectuarea construcțiilor capitale. Astfel, agricultorii efectuau exporturile produselor cerealiere pe cale maritimă, folosind cheiurile temporare, amenajate pe malurile râului Prut. „Chiar dacă cadrul normativ permite instituirea cheiurilor temporare, în urma unor înțelegeri de interes privat, din anul 2015, agricultorii au fost privați de dreptul de a utiliza cheiurile temporare, dat fiind faptul că nu exista un regulament privind utilizarea terenurile din zonele și fâșiile riverane de protecție a apelor râurilor și bazinelor de apă, aprobat de Guvern”, se specifică în nota informativă a proiectului.
De asemenea, în nota informativă se menționează că aceste modificări legislative sunt necesare și reieșind din considerentul că, din cauza războiului, mărfurile nu mai pot fi transportate prin intermediul porturilor din Ucraina. Lansarea activităților complexului portuar Giurgiulești a oferit soluții de import/export a mărfurilor prin intermediul transportului naval, de care beneficiază parțial mediul de afaceri din Republica Moldova, evitând tranzitarea porturilor din Ucraina și România. Totodată, volumul fluxului de mărfuri și numărului de agenți economici, care solicită acordarea serviciilor portuare este în permanentă creștere, pe când capacitățile portuare existente nu permit deservirea tuturor solicitanților din cauza insuficienței spațiilor de acostare a navelor și a sectoarelor suficiente de încărcare/descărcare a mărfurilor.
„Problema lipsei cheiurilor poate fi soluționată prin deservirea navelor fluviale transportatoare de mărfuri, care nu necesită condiții speciale costisitoare (criblură, grâne, nisip, calcar, prundiș, legume, fructe, cărbune, lemn, ciment, fertilizanți, metal etc.) la cheiuri temporare pe râurile Prut și Nistru”, se remarcă în nota informativă a documentului.
Până în anul 1990 existau mai multe cheiuri pentru acostarea navelor de navigație internă pe fluviul Nistru și râul Prut. Astfel, pe fluviul Nistru – pe sectorul amonte de barajul de la Dubăsari existau 12 cheiuri pentru acostarea navelor; pe sectorul aval de barajul de la Dubăsari – 11 cheiuri pentru acostarea navelor. Totodată, pe râul Prut existau șase cheiuri pentru acostarea navelor.