Moldovenii nu-și cunosc drepturile în calitate de consumatori
-
12 Martie 2013 14:09
Agenția pentru Protecția Consumatorilor a făcut un bilanț al activității sale la un an de la creare și a constatat că cetățenii Republicii Moldova nu își cunosc drepturile în calitate de consumatori și nu știu cum să și le apere.
Doar ceva mai mult de o mie de petiții au fost expediate în adresa Agenției, pe parcursul anului trecut, dintre care jumătate se referă la calitatea serviciilor de întreținere a locuinței. Totodată, în cadrul controalelor, au fost depistate încălcări ce țin de marcarea necorespunzătoare a produselor, condiții de păstare neadecvate, termene de valabilitate depășite și clauze contractuale abuzive.
Directorul Agenției pentru Protecția Consumatorilor, Alexandru Cuzimuc, a constatat în cadrul unei conferințe dedicate Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor, care va fi marcată pe 15 martie, că majoritatea cetățenilor nu știu ce să facă pentru a-și recupera daunele în urma achiziționării unui produs sau a unui serviciu de proastă calitate. El le-a recomandat consumatorilor, în primul rând, să păstreze toate actele care dovedesc o asemnea achiziție.
În multe cazuri, litigiile dintre consumatori și agenții economici durează prea mult, fiind în dezavantajul ambelor părți. De aceea, una dintre politicile pe care intenționează să le promoveze în continuare autoritățile sunt înțelegerile amiabile dintre consumatorii păgubiți și societățile comerciale, a subliniat șeful Direcției protecția consumatorilor și supravegherea pieței din cadrul Ministerului Economiei, Anatolie Silitrari.
În opinia lui John Lawrence, expert din Marea Britanie care a participat la conferință, consumatorii reprezintă cea mai importantă verigă în sistemul de protecție a propriilor drepturi, iar autoritățile trebuie să asigure informarea cât mai cuprinzătoare a acestora.
Autoritățile au anunțat, de asemenea, că urmează să fie adoptată o nouă strategie privind suprevegherea pieței, care să conțină metode de apărare a drepturilor consumatorilor în domenii specifice, noi pentru Republica Moldova, cum ar fi serviciile financiare și comerciale la distanță.