Moldova.org | Adresare către PAS: „Nu toți care critică sunt adversari politici, troli sau mass-media manipulatoare” (Revista presei)

• 23 Septembrie 2021 09:36

Presa de la Chișinău reține mai multe aspecte ale discursului ținut de președinta Maia Sandu la Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite. Cotidianul o citează pa Maia Sandu, care a scris pe Facebook: „În discursul rostit la Sesiunea a 76-a a Adunării Generale a ONU, am vorbit despre provocările la adresa democrației și securității cu care ne confruntăm în țară, la nivel regional și global, dar si despre viziunea pentru prezentul și viitorul Republicii Moldova. Pandemia COVID-19, schimbările climaterice, amenințările la adresa securității internaționale, dar și la adresa democrației, precum corupția și dezinformarea – toate aceste probleme depășesc granițele naționale și pot fi soluționate doar prin eforturile comune ale tuturor statelor, într-un cadru multilateral, bazat pe reguli clare”.

Iar Ziarul Național atrage atenția asupra faptului că Maia Sandu „a cerut Rusiei să-și retragă „complet și necondiționat” trupele și armamentul de pe teritoriul R. Moldova”. „Poziția R. Moldova cu privire la retragerea completă și necondiționată a forțelor ruse rămâne neschimbată” – titrează și Adevărul cu referire la discursul președintei Maia Sandu, ținut la tribuna ONU.

Pe portalul Moldova.org găsim un editorial semnat de Ștefan Grigoriță, adresat partidului aflat la guvernare: „Dragă PAS, nu toți care critică sunt adversari politici, troli sau mass-media manipulatoare”. „Fără un motiv prea clar, un fenomen destul de specific poate fi observat la guvernanți și alți funcționari de vârf odată ajunși în funcție. Dacă anterior ascensiunii politice discursul lor era constructiv și cumpătat, acesta se schimbă brusc, devenind neînțelegător, deloc constructiv și foarte necumpătat. Iar criticile oamenilor care nu neapărat au treabă cu politica ajung să fie etichetate drept declarații „de la adversarii politici”. Autorul aduce drept exemplu reacția guvernanților la criticile societății civile în legătură cu modificarea Legii Procuraturii, ce permite demiterea procurorului general. „Printre cei care au criticat inițiativa au fost și Centrul de Resurse Juridice din Moldova. Vladislav Gribincea, directorul executiv al Centrului, spunea că: „Totuși, nu cred că legea trebuie modificată de fiecare dată când guvernării nu îi place procurorul general. Asemenea practici creează precedente periculoase și pune procurorul general la cheremul politicienilor”. Una din replicile celor de la PAS în adresa criticilor aduse de Gribincea a fost că „încearcă să își păstreze moștenirea sa pentru că a fost responsabil de reforma procuraturii de pe timpul lui Plahotniuc”, amintește jurnalistul.

Europa Liberă caută răspuns la întrebarea dacă „Sunt eficiente noile măsuri luate de autorități în lupta cu pandemia?”. Jurnaliștii relatează că una din cele mai severe restricții, aplicabilă în cazul pragului de alertă roșu, este obligativitatea prezentării certificatului de COVID, înțelegându-se dovada vaccinării, testul negativ sau prezența anticorpilor. Inga Pasecinic, directoarea unei organizații neguvernamentale care ajută guvernul în popularizarea nevoii de vaccinare, spune că măsurile nu dau rezultat inclusiv din cauză că a ajuns deja cu campania la negaționiști, care sunt de obicei cel mai greu de convins, dar și pentru că pare să lipsească un element esențial, cel al unui control eficient asupra aplicării măsurilor deja decise: „Eu, sincer, aveam o speranță că atunci când vor începe să crească cazurile, cetățenii vor merge totuși la vaccinare., dar văd că nu se întâmplă. Cu desăvârșire lipsește mecanismul de verificare: da, noi condiționăm, dar cum noi verificăm?” – se întreabă experta. Europa Liberă amintește că obligativitatea de vaccinare pentru dascăli, dar și pentru vizitarea de teatre și discoteci funcționează în R. Moldova de câteva săptămâni, însă acoperirea națională cu vaccin rămâne încremenită, cu o doză vaccinându-se doar 23,07%, iar cu schema completă - 22 % din populația adultă.

Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spânu, a declarat la Jurnal TV că poartă discuții cu antreprenorul responsabil de construcția Arenei Chișinău ca cele 59 de hectare de teren incluse în proiect să fie scoase din contract. Andrei Spânu susține că Arena trebuie dată în exploatare, iar pentru asta ar mai fi necesari 700.000 de euro. „Cea mai mare problemă sunt căile de acces. Conform așa numitului proiect de parteneriat public, construcția căilor de acces era pe responsabilitatea guvernului. În același timp avem 59 de hectare de teren. Soluția pe care o avem noi la moment este să facem lucrările necesare pentru a da în exploatare acest edificiu și am început deja discuțiile cu antreprenorul să scoatem din contract acele 59 de hectare, să nu mai fie parte ale acestui contract și noi să avem o anexă la contract prin care să garantăm plățile care sunt”, a declarat Andrei Spânu. Ministrul a declarat că proiectul Arena Chișinău a fost un moft al celor care conduceau Republica Moldova în perioada respectivă.