"Marea pauză" luată de omenire în timpul pandemiei de coronavirus este studiată de cercetători

• 23 Iunie 2020 14:04

O echipă de cercetători a lansat un experiment pentru a urmări viața sălbatică, înainte, în timpul și după perioada de izolare provocată de pandemia de coronavirus, informează BBC, potrivit DIGI24.ro.

Cercetătorii vor astfel să studieze ceea ce numesc "antropause" - încetinirea până aproape de dispariție a activității umane la nivel global, fenomen care cel mai probabil are un impact profund asupra altor specii, notează sursa citată.

Aflând mai multe despre acest impact, oamenii de știință vor putea găsi modalități prin care putem "împărți cu alte specii planeta noastră tot mai aglomerată".

Studiul și scopul său au fost prezentate în jurnalul Nature Ecology and Evolution.

Cercetătorii atenționează asupra "măsurilor urgente" care trebuie luate pentru a le permite oamenilor de știință să afle cât mai multe după absența bruscă a oamenilor din multe zone.

Profesorul Christian Rutz de la Universitatea St.Andrews, președintele Sociețătii Internaționale de Bio-logging, a explicat că aceste mici obiecte de urmărire (bio-logger) - montate pe animale pentru a le înregistra deplasările și comportamentul - au colectat informații de la subiecte din toată lumea pe întreaga durată a pandemiei.

"Există o oportunitate importantă de cercetare, adusă de o circumstanță tragică, însă o șansă pe care nu ne putem permite s-o ratăm", a spus Rutz pentru BBC.

În mod obișnuit, studiile care încearcă să afle impactul prezenței și activității umane asupra animalelor sunt limitate la a compara zonele locuite de zonele nelocuite.

"În timpul perioadei de izolare, acest fenomen a fost replicat la nivel mondial - în diferite zone unde anumite specii au avut montat dispozitiv de urmărire în perioada pandemiei", spune profesorul Rutz.

Prezența animalelor sălbatice care profitau de absența oamenilor a fost semnalizată și pe rețelele de socializare, acestea plimbându-se libere prin mediul urban. Cu toate acestea, în anumite zone lipsa oamenilor a dăunat speciilor sălbatice, prin creșterea braconajului.

"Nimeni nu spune că oamenii ar trebuie să stea în izolare definitiv", spune Rutz. "Însă dacă vedem un impact major în urma schimbării obiceiului nostru de a folosi drumurile? Am putea folosi acele informații pentru a face mici schimbări cu mari beneficii".

Profesorul Rutz subliniază în studiu că "descoperirile științifice făcute în timpul acestei crize ne vor permite să dezvoltăm strategii inovatoare pentru a împărți mai productiv spațiul pe această planetă tot mai aglomerată, benefice atât pentru viața sălbațică, cât și pentru oameni".