Irinel Ionel Scrioșteanu: România se ține de cuvânt, Autostrada Unirii merge mai departe
-
26 Septembrie 13:57

Autostrada Unirii este un obiectiv strategic al României, iar ținta este conectarea Republicii Moldova cu centrul Europei. Declarația aparține secretarului de stat al Ministerului Transportului și Infrastructurii din România, Irinel Ionel Scrioșteanu, și a fost făcută în cadrul dezbaterii publice „Despre soarta podurilor și autostrăzilor, chemate să unească sorți europene”, organizată de Agenția de presă IPN. Oficialul a precizat că autostrada Unirii rămâne unul dintre cele mai ambițioase proiecte de infrastructură ale României, menit să conecteze estul țării cu centrul Europei și să creeze o legătură rutieră vitală cu Republica Moldova.
Irinel Ionel Scrioșteanu a explicat faptul că Autostrada A8, cunoscută și ca Autostrada Unirii, reprezintă un proiect de interes strategic pentru România. Traseul autostrăzii are o lungime totală de peste 300 de kilometri și va fi construit în etape.
„Acest traseu a fost ales pentru a avea o conectivitate cât mai directă între Iași, Chișinău, Ungheni și partea de dincolo de Carpați – Transilvania, cu țintă către centrul Europei. Avem o lege, aprobată în Parlamentul României, astfel încât această autostradă să se realizeze în etape. Traversarea Carpaților reprezintă o zonă de 200 de km și zona de la Târgu-Neamț până la Ungheni, trecând pe lângă Iași, are o lungime de 95 km”, a menționat secretarul de stat al Ministerului Transportului și Infrastructurii din România.
Irinel Ionel Scrioșteanu a recunoscut că România traversează o perioadă complicată din punct de vedere economic, dar a precizat că proiectul nu va avea de suferit.
„Traversăm o situație destul de dificilă, dar România se ține de cuvânt. Am început, așa cum am promis, podul peste Prut, de la Ungheni, care este un element esențial de legătură între autostrada Unirii și Republica Moldova. Suntem în proceduri de achiziții pentru toți cei 300 km de la Târgu-Neamț până la podul de la Ungheni. În paralel, căutăm și identificăm surse de finanțare. Tronsonul de la Târgu-Neamț până la Ungheni a fost propus pe un nou mecanism de finanțare la nivel european. A fost aprobat acest proiect de finanțare. De principiu, Uniunea Europeană acceptă finanțarea acestui obiectiv”, a precizat Ionel Scrioșteanu.
În ceea ce privește calendarul, secretarul de stat a menționat că există un termen ferm pentru finalizarea unei părți a traseului. „Discutăm în continuare cu Comisia Europeană, astfel încât până în 2030 să fie finalizate lucrările de la Târgu-Neamț până la podul de la Ungheni. Este un termen pe care-l impune inclusiv finanțatorul. Mai avem zona montană. Nu pot spune că avem finanțare pentru toți cei 300 km. Discutăm acum de Târgu-Neamț până la Ungheni. Pentru zona montană trebuie să identificăm în continuare surse de finanțare. Este o autostradă strategică pentru care România va căuta surse financiare”, a mai spus Irinel Ionel Scrioșteanu.
Dezbaterea la tema „Despre soarta podurilor și autostrăzilor, chemate să unească sorți europene” are loc în cadrul proiectului implementat de Agenția de presă IPN „Integrare prin cooperare și informare”, finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova. Conținutul dezbaterii nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova.