INTERVIU | Șeful Misiunii de Parteneriat a UE, Cosmin Dinescu: „Amenințările sunt foarte mari. Toate instrumentele hibride sunt îndreptate spre subminarea încrederii populației în autorități și oprirea cursului european al Chișinăului” (Audio)
-
05 Iunie 08:58
În Republica Moldova este folosit întreg arsenalul instrumentelor hibride pentru a submina rezistența societății și încrederea în autorități. Fie că este vorba despre narative false, fake-newsuri, dezinformare sau interferența prin finanțări ilegale ale unor forțe politice, toate s-au intensificat în acest an electoral, spune Șeful Misiunii de Parteneriat a Uniunii Europene, Cosmin Dinescu. Într-un interviu pentru Radio Chișinău, Cosmin Dinescu a mai declarat că se observă accentuarea elementelor de dezinformare care încearcă să sădească neîncredere în drumul european și să prezinte imagini denaturate în ceea ce privește Uniunea Europeană, ce înseamnă Uniunea Europeană, ce înseamnă aderarea la Uniunea Europeană și care este avantajul principal pentru ca un stat să fie membru al Uniunii Europene. De asemenea, sunt întreținute în mod voit confuzii cu privire la natura Uniunii Europene și se face o asociere cu războiul. Sunt elemente care să sădească neîncrederea și să facă o alegere a cursului european dificilă pentru cetățean, afirmă Cosmin Dinescu.
Radio Chișinău: Misiunea de Parteneriat a Uniunii Europene, pe care o conduceți, a fost inaugurată de Înaltul Reprezentant al Uniunii Europene, Josep Borrell, pe 31 mai 2023, cu obiectivul de a crește reziliența sectorului de securitate a RM, în fața amenințărilor hibride. Ce concluzii puteți trage la finalul acestui an de activitate la Chișinău? A fost justificată solicitarea guvernului de la Chișinău?
Cosmin Dinescu: Într-adevăr, marcăm astăzi un an de la inaugurarea în mod oficial al Misiunii și răspunsul meu scurt la întrebarea pe care o spuneți este, da! Bineînțeles că nu o să mă opresc aici. O să detaliez puțin. După un an de activitate, ne dăm seama că Misiunea a devenit un partener de nădejde al autorităților moldovene, într-un an sau, într-o perioadă foarte delicată din punctul de vedere al amenințărilor la adresa securității Republicii Moldova. Știm foarte bine, în Republica Moldova există toate aceste instrumente hibride care sunt folosite pentru a submina rezistența societății și încrederea în autorități. De altfel, acesta a fost și motivul pentru care Misiunea a fost înființată. Este, din punctul acesta de vedere, o Misiune nouă. Este prima Misiune a cărui mandat se concentrează în principal pe sprijinul autorităților de stat pentru a face față amenințărilor hibride. Din acest punct de vedere, după un an de activitate, cred eu că am reușit să stabilim relații foarte bune cu partenerii din Republica Moldova și să contribuim în realizarea mandatului nostru, la obiectivul pentru care Misiunea a fost înființată - prin sprijinul pe care îl acordăm autorităților prin îndrumarea și consilierea strategică pe care o acordăm și prin faptul că prin proiectele noastre contribuim cu echipamente și cu training pentru autorități în acest obiectiv.
Radio Chișinău: Misiunea a fost înființată într-un timp record, prin ce se explică asta? Amenințările majore? Situația de securitate din zonă? De ce au reacționat atât de rapid autoritățile UE și s-au preocupat de un stat non UE, cum este RM?
Cosmin Dinescu: Este într-adevăr un timp record, cum ați spus dumneavoastră. Este o dovadă a sprijinului nu doar din partea instituțiilor Uniunii Europene, cât și din partea statelor membre. Să nu uităm că este vorba de o misiune CSDP, deci practic, decizia a fost luată de statele membre care prin faptul că au transmis experților într-o perioadă record, au ajutat la deschiderea Misiunii. De asemenea, într-o perioadă record, în aprilie, a fost luată decizia de înființare, iar în luna mai decizia de lansare. Deja la 31 mai, anul trecut, noi eram aici și am atins ca Misiune întreaga capacitate operațională în toamna anului trecut. Într-adevăr, un record. Este o explicație: sprijinul de care Republica Moldova se bucură în acest moment într-un context regional dificil. Este vorba de războiul nejustificat din Ucraina. Autoritățile Republicii Moldova, poporul Republicii Moldova, au ales calea europeană, iar statele din Uniunea Europeană sprijină această obține aleasă de poporul Republicii Moldova. Bineînțeles că Misiunea noastră este un instrument, printre altele, care contribuie la creșterea securității în Republica Moldova în acest moment.
Radio Chișinău: Deci este vorba despre sprijinul Uniunii Europene, dar și de contextul geopolitic dificil și amenințările la care este supusă Republica Moldova. De fapt, ce este mai mult, sprijin sau este vorba despre amenințări, care sunt foarte mari?
Cosmin Dinescu: Sprijin în contextul amenințărilor. Amenințările, cum am spus, sunt foarte mari. Anul acesta electoral de altfel, suntem în cadrul unui ciclu electoral care a început anul trecut cu alegeri locale, continuă anul acesta cu două momente importante și se va termina anul viitor cu alegerile pentru Parlament, reprezintă un moment în care se observă o intensificare a acestor acestor instrumente folosite. Că vorbim despre narative false, că vorbim despre fake news, că vorbim despre dezinformare sau interferență prin finanțări ilegale ale unor forțe politice, vedem o intensificare a instrumentelor hibride. Toate sunt îndreptate spre același obiectiv - subminarea încrederii populației în autorități, crearea unui climat de nesiguranță și oprirea cursului proeuropean al Chișinăului.
Radio Chișinău: Din ce ați observat dvs, cum au evoluat, timp de un an, aceste amenințări hibride? Care este dinamica acestui război hibrid și care dintre elementele acestui război hibrid sunt folosite mai des?
Cosmin Dinescu: Din analiza noastră, cam întreg arsenalul instrumentelor hibride sunt folosite în Republica Moldova. Putem observa anumite intensificări într-o anumită perioadă, alte instrumente pot fi folosite cu altă intensitate într-o altă perioadă, însă ele sunt abordate într-un mod integrat, astfel încât rezultatul să fie eficient. De aceea noi suntem aici, pentru a sprijini autoritățile. Și chiar dacă nu m-ați întrebat, pot să vă spun că am observat în ultima perioadă și de când suntem aici, o deschidere extremă din partea autorităților și receptivitate la demersurile noastre, tocmai în vederea creșterii capacității de a face față acestor atacuri hibride.
Radio Chișinău: Care dintre instituțiile statului apelează cel mai des la ajutorul dumneavoastră? Care dintre ministere? În ce mod sprijiniți autoritățile?
Cosmin Dinescu: Aș începe prin a vă spune cele mai importante părți ale mandatului nostru. Practic, noi avem două componente principale. Prima care are ca obiectiv sprijinirea autorităților în vederea creșterii, rezilienței și capacității structurilor de gestionare a crizelor, iar cea de a 2-a pentru creșterea rezilienței la amenințările hibride, în special, așa cum scrie în mandatul nostru, dezinformare și atacuri cibernetice. Această formulare a mandatului nostru ne oferă sau ne duce în mod logic și la instituțiile cu care colaborăm. Este vorba de Ministerul afacerilor Interne, este vorba de Președinție și noul creat Centrul pentru Comunicarea Strategică și Combatere a Dezinformării. Este vorba de Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării și nou creata Agenție pentru Securitate Cibernetică, de asemenea, FISC-ul și alte instituții. Pentru că domeniul sau necesitățile acestea de securitate cibernetică sunt largi și atacurile cibernetice afectează practic nu doar instituțiile statului, cât și partea privată a statului, din acest punct de vedere, toate instituțiile publice din Moldova au nevoie de sprijin.
Radio Chișinău: Chiar ieri cred că responsabilii de la Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, spuneau că Republica Moldova se confruntă acum cu foarte multe atacuri, mai ales cibernetice, iar capacitățile de apărare ale Republicii Moldova sunt modeste. Așadar, cum poate ajuta Misiunea și în cât timp Republica Moldova, instituțiile Republicii Moldova s-ar putea mobiliza ca să facă față acestor atacuri cibernetice?
Cosmin Dinescu: Un element important care trebuie înțeles este faptul că Misiunea noastră este o Misiune non executivă. În sensul că noi oferim sprijin, însă revine autorităților să ia deciziile necesare și să întreprindă demersurile necesare pentru a face față atacurilor hibride sau a combate sau a crește reziliența în ceea ce privește atacurile cibernetice.
Radio Chișinău: Domnule Dinescu, Misiunea pe care o conduceți, are un staff de 40 de experți, care acum se află în Republica Moldova. Din ce țări vin și pe ce domenii lucrează?
Cosmin Dinescu: Da, Misiunea are în acest moment un staff internațional de 40 de persoane, la care se adaugă 15 din Republica Moldova și există două componente ale Misiunii: componenta care se ocupă în mod direct cu implementarea mandatului, dar și componenta care asigură funcționarea a Misiunii ca entitate. Însă ceea ce este important de spus, este că majoritatea proiectelor pe care le implementăm, le realizăm printr-o abordare integrată a tuturor membrilor misiunii.
De exemplu, un proiect presupune gestionarea crearea proiectului proiectului, apoi gestionarea sa inclusiv prin achiziționarea, de exemplu de echipamente și practic mai multe componente din misiune sunt implicate. Avem colegi din Germania, colegi in Estonia, colegi din Austria, din România, din Finlanda, Lituania. Deci, este o reprezentare geografică, eu cred, echitabilă din Uniunea Europeană. Atribuțiile pe care le au, după cum am spus, au în vedere gestionarea crizelor sau comunicarea strategică. Avem colegi din instituții care s-au ocupat cu aceste lucruri în statele de unde vin. Deci majoritatea au expertiza relevantă și în felul acesta pot aduce lecțiile învățate și a pune aceste lecții învățate în sprijinul Misiunii și indirect a Republicii Moldova.
Și aici revin și la întrebarea precedentă. Modalitățile concrete în care sprijinim se axează pe 3 componente. Prima ar fi îndrumarea strategică. Avem experții noștri, ai Misiunii, care au expertiză în diverse domenii legate de mandatul nostru și care lucrează în mod direct cu instituțiile pe care le-am menționat aici. E important de menționat un alt element de noutate al Misiunii noastre. Nu e o Misiune extrem de mare ca număr de colegi, de membri. Avem însă posibilitatea de a apela la statele membre pentru a trimite pe termen mai scurt pentru anumite proiecte specifice experți. Deja avem 3, de exemplu, și ei lucrează. Avem un expert pe domeniul legislativ care asigură asistență pentru identificarea acelor domenii în care este nevoie de fie o reglementare, fie de o armonizare cu cadrul Uniunii Europene sau pe domeniul comunicării strategice.
Acestea o modalitate prin care noi sprijinim Republica Moldova. O a doua, se realizează prin intermediul celulei de proiect.
De asemenea, un element inovativ în Misiunea noastră: chiar în cadrul nucleului important al mandatului, avem o celulă de proiecte care sprijină prin proiecte concrete realizarea celor 2 elemente pe care le-am menționat, gestiunea crizelor și atacul hibrid, prin aceste proiecte noi, fie putem oferi echipament care este necesar pentru ca instituțiile să-și sporească capacitatea, fie training. Și acest training, de asemenea, are un rol important în sporirea capacității partenerilor noștri din Republica Moldova. Noi deja am oferit astfel de ajutor și continuăm aceste proiecte. Deci, acestea sunt cele 3 modalități prin care oferim acest ajutor.
Deși noi nu suntem executiv, nu noi facem combaterea dezinformării. Noi oferim acest ajutor astfel încât instituțiile care au acest mandat să o poată face în mod eficient în cât timp sunt gata.
Noi am observat că din ce în ce mai mult lucrurile se ameliorează, lucrurile sunt mai bune și capacitatea crește din punctul nostru de vedere. Colegii din instituțiile publice în Moldova sunt buni, foarte buni, profesioniști și există această receptivitate și interes pentru a dezvolta mai departe profesionalismul și expertiza pe care o au.
Radio Chișinău: Dar, de ce credeți că mai are nevoie Republica Moldova pentru a crește capacitatea de a răspunde la aceste atacuri hibride?
Cosmin Dinescu: De a crește capacitatea de reacție. Este nevoie de poate mai multă resursă umană, mai mulți specialiști care să se poată activa în aceste instituții și este nevoie și de o comunicare mai bună între diversele instituții care au acest mandat. Și aici intervine oarecum și rolul nostru, pentru că încercăm în anumite domenii să facilităm această comunicare și într-adevăr este nevoie în continuare de resurse și echipamente necesare, fie hardware, fie software. De asemenea, cum v-am mai spus, contribuim nu numai noi. Există în acest moment un interes și o disponibilitate mare a mai multor parteneri internaționali pentru a sprijini Republica Moldova, ceea ce este foarte bine. Având în vedere că există mai mulți parteneri care au obiective similar, noi încercăm să lucrăm într-o abordare integrată, astfel încât să nu ne dublăm eforturile, dar să ne coordonăm aceste eforturi și să obținem astfel un maxim de eficacitate.
Radio Chișinău: Așadar, din ce ne-ați spus dumneavoastră, Misiunea și-a propus să prevină crizele și eventuale dezinformări și mesaje false. Dar ca să înțeleagă ascultătorii noștri mai bine, ce ar însemna o criză instituțională și cum ar putea ea prevenită?
Cosmin Dinescu: Nu e vorba de o criză instituțională, e vorba de crize care pot afecta. Pot fi crize naturale. pot fi însă și crize legate, de exemplu, de un aflux de refugiați sau de diverse demonstrații care uneori sunt chiar instrumentalizate ca un instrument hibrid. În sensul că sunt provocate. Și în astfel de situații, este nevoie de o capacitate reactivă a autorităților, astfel încât lucrurile să se rezolve foarte repede. Noi am fost în contact cu Ministerul Afacerilor Interne aproape imediat după înființarea Misiunii și am acordat asistență inclusiv prin radiografierea situației generale, am transmis recomandări și acum ajutăm la implementarea acelor recomandări. Vă dau un exemplu de crearea unui registru al riscurilor care pot afecta Republica Moldova. Deci cartografierea acestora, astfel încât să existe proceduri pentru fiecare din ele. Nu o să intru în chiar toate detaliile, însă e un exemplu concret de modalitate în care noi, ca Misiune, putem contribui și contribuim de fapt, la acest lucru.
Radio Chișinău: Domnule Dinescu, mai există un element foarte important în acest război hibrid dus de Federația Rusă, un element foarte eficient și mai puțin costisitor decât celelalte despre care am vorbit. Este vorba despre dezinformare. Un element care este folosit acum pe scară largă în Republica Moldova. Cum credeți că fac față instituțiile de presă?
Cosmin Dinescu: Dezinformarea, din păcate, este un fenomen care afectează întreaga societate. Vorbim pe de o parte de puterea și reziliența autorităților pentru a face față, a combate și a avea chiar o abordare proactivă în ceea ce privește dezinformarea. Pe de altă parte, reziliența societății, însăși, respectiv modul în care societatea civilă, oamenii, presa fac față dezinformării și prin forțele lor o combat. Noi, bineînțeles, lucrăm în special cu autoritățile. Știți foarte bine că anul trecut a fost înființat acest Centru de Comunicare Strategică. Am avut un rol în înființarea acestuia. Practic noi am venit aici, în luna mai, anul trecut, când deja primii pași, sau primele demersuri erau în curs. Acum este unul din partenerii noștri importanți pe care îi sprijinim pentru deplina operaționalizare și pentru a-și îndeplini sarcinile pe care le are conform legii.
Radio Chișinău: Referitor la acest Centru de Comunicare Strategică și Combatere a Dezinformării, el a fost constituit după un model anume? Mai există asemenea centre în țările Uniunii Europene? Sau a fost constituit după necesitățile Republicii Moldova?
Cosmin Dinescu: Bineînțeles că în fiecare țară există diverse entități. Fenomenul dezinformării este general și, din păcate, din ce în ce mai accentuat și în statele Uniunii Europene de asemenea. Însă, cred eu, că în Republica Moldova el a fost constituit ca să răspundă necesităților de aici.
În Republica Moldova există un spațiu informațional nu foarte simplu, există o societate care are diverse caracteristici în funcție de diverse trăsături ale lor. Fiecare categorie socială are propriile sale vulnerabilități și bineînțeles că și politicile trebuie să fie adaptate în acest sens.
Radio Chișinău: Dar, care este în prezent capacitatea acestui Centru de Comunicare Strategică și Combatere a Dezinformării? Lucrează la capacitate maximă?
Cosmin Dinescu: Este în dezvoltare. Și știu, cunoaștem pentru că avem o colaborare foarte bună, foarte multe progrese s-au făcut și drumul acesta continuă.
Radio Chișinău: Vă mai întreb pentru că este important, ce rol joacă presa într-un război hibrid și cum ar trebui să acționeze jurnaliștii, în aceste condiții de război hibrid?
Cosmin Dinescu: Mass-media are un rol deosebit de important pentru că prin mass-media se propagă diverse mesaje și mass-media este sursă de informare pentru pentru societate. De aceea este importantă responsabilitatea presei, este importantă, o gândire critică și o ă atitudine obiectivă a presei în momentul în care sunt reflectate diverse știri. Bineînțeles, din păcate, presa poate fi folosită și ca instrument în războiul hibrid, ceea ce se și întâmplă. Însă presei îi revine și rolul de a fi o pavăză a societății și de a promova adevărul. De aceea este foarte important să existe această responsabilitate a celor din mass-media. Pe de altă parte, și consumatorul de informație ar trebui să aibă gândirea critică necesară pentru a putea discerne între ce e fals și ce nu e fals.
Radio Chișinău: Trebuie să recunoaștem că și unele state democratice se confruntă cu dezinformarea. De ce lupta este atât de dificilă?
Cosmin Dinescu: Dezinformarea are legătură cu multe creații ale societății în care are loc. Și de multe ori cei care fac într-un mod malefic sau malign această dezinformare folosesc exact acele categorii sau acele trăsături ale societății pentru a putea răspândi mesajele cu maximă eficiență din punctul lor de vedere.
În Republica Moldova, în acest moment există o situație care este complicată și de contextul regional, de războiul care are loc în imediata apropiere și, de asemenea, de alegerile pe care Republica Moldova, cetățenii Republicii Moldova urmează să le facă în acest an. E vorba de cursul European, referendumul în ceea ce privește calea europeană a Republicii Moldova. Și observăm accentuarea elementelor de dezinformare care încearcă să sădească neîncredere în drumul european și să prezinte imagini denaturate în ceea ce privește Uniunea Europeană, ce înseamnă Uniunea Europeană, ce înseamnă aderarea la Uniunea Europeană și care este avantajul principal pentru ca un stat să fie membru al Uniunii Europene. De asemenea, sunt întreținute în mod voit confuzii cu privire la natura Uniunii Europene și aici să faci o asociere cu războiul. Sunt elemente care să sădească această neîncredere și să facă o alegere a cursului european dificilă pentru cetățean.
Noi, de aici încercăm să sprijinim Republica Moldova, autoritățile Republicii Moldova tocmai pentru a prezenta în mod corect lucrurile și pentru a face față acestor dezinformări.
Radio Chișinău: Domnule Dinescu, de obicei, statele slabe sunt țintele predilecte ale războiului hibrid. Stat slab, însemnând de fapt, instituții care nu funcționează și un stat măcinat de corupție. Dar sunt state membre NATO și ale Uniunii Europene, care se confruntă cu acest război hybrid? Vă întreb, pentru că dumneavoastră ați fost Ambasador al României în Letonia și Lituania și probabil cunoașteți din interior lucrurile. Aceste state au o frontieră comună cu Rusia și bănuim că se confruntă și ele cu acest tip de război hibrid.
Cosmin Dinescu: Este o realitate în acest moment, nu doar în Republica Moldova, ci în întreaga Europă. Într-adevăr, ați menționat cele 2 state, ele cu Republica Moldova au în comun faptul că au făcut parte din Uniunea Sovietică, iar Rusia și-a concentrat instrumentele hibride în a încerca să destabilizeze situația din aceste state.
Există diverse instrumente hibride folosite în Republica Moldova. Repet, în acest moment sunt folosite aproape toate.
Bineînțeles, când vorbiți despre stat slab sau mai puțin slab, eu aș reformula și aș spune, creșterea capacității de reacție este ceea ce contează, creșterea capacității de a gestiona aceste instrumente hibride și a le contracara este, de asemenea, ceea ce contează. Iar aici, în Republica Moldova, eu în acest moment, în calitatea mea de șef al Misiunii, văd o hotărâre a autorităților pentru a-și îmbunătăți astăzi această capacitate și pentru a avea un răspuns eficient în fața acestor instrumente.
Radio Chișinău: Președinta Maia Sandu spunea acum câteva luni că ne aflăm în cel mai periculos moment de la obținerea independenței încoace în care securitatea țării este grav afectată. Dumneavoastră cum vedeți în acest moment securitatea Republicii Moldova? Cât de grav este afectată?
Cosmin Dinescu: Din fericire, nu există în acest moment o evaluare că Republica Moldova ar putea fi antrenată într-un război clasic. În același timp, însă, cum am spus, există aceste instrumente hibride folosite care au ca scop afectarea unui curs proeuropean, care din punctul nostru de vedere reprezintă o garanție pentru stabilitatea și pentru securitatea Republicii Moldova. Și anticipăm că aceste instrumente hibride deja folosite intens vor fi folosite și mai intens pe măsură ce se apropie alegerile ca atare. Obiectivul nostru, al Misiunii, în acest moment este de a sprijini autoritățile. Și v-am dat exemple de instituții cu care lucrăm tocmai în a-și crește reziliența și a asigura un climat obiectiv, corect și sigur pentru desfășurarea acestor momente electorale și pentru a face față atacurilor care vor continua. Și aici repet, ne referim la o gamă largă de instrumente folosite de la dezinformarea despre care am vorbit, până la finanțări ilegale și bani care sunt introduși în țară în vederea favorizării unora din actorii politici, chestiuni care împreună se doresc a zădărnici demersul European. Noi încercăm să sprijinim pe cât putem.
Radio Chișinău: Insistam pe situația de securitate din Republica Moldova pentru că de curând și Serviciile de Informații din Marea Britanie au avertizat că Rusia plănuiește un val de atacuri hibride în Republica Moldova înaintea alegerilor prezidențiale și a referendumului privind aderarea la Uniunea Europeană din această toamnă. Ia în calcul Misiunea toate aceste avertismente?
Cosmin Dinescu: Suntem în contact permanent cu partenerii noștri din Republica Moldova pentru a răspunde nevoilor lor înaintea alegerilor. Practic, avem proiecte în derulare care se îndreaptă spre creșterea capacității lor de a face față la ce v-am spus, fluxurile financiare ilegale care intră în Republică sau pentru asigurarea siguranței cibernetice în momentul alegerilor. Sunt mai multe obiective și mai multe proiecte în care suntem angajați.
Radio Chișinău: Domnule Cosmin Dinescu, Republica Moldova a semnat pe 21 mai un Parteneriat de Securitate și Apărare cu Uniunea Europeană, fiind prima țară care încheie un asemenea acord cu blocul comunitar. Înaltul Reprezentant al Uniunii Europene pentru politică externă al UE, Jose Borrell a declarat că acest Parteneriat va consolida rezistența țării și ne va permite să gestionăm împreună provocările comune de securitate și să eficientizăm angajamentul. Să explorăm noi zone de cooperare de fapt. Vreau să ne explicați ce înseamnă la modul practic semnarea de către Republica Moldova a acestui Parteneriat de Securitate și Apărare cu Uniunea Europeană.
Cosmin Dinescu: Este vorba de un document-cadru pentru creșterea, colaborării și dialogului între Uniunea Europeană și Republica Moldova, tocmai pentru a se cunoaște și a se gestiona mai bine aceste provocări comune și eu accentuez cuvântul comune. Așa cum am discutat deja, e vorba de instrumente care afectează sau pot afecta în mod egal sau grade diferite, dar în același timp state din Uniunea Europeană și Republica Moldova. Amenințările hibride sunt prin dezinformare, de exemplu, sau prin atacurile cibernetice. Unele din aceste chestiuni comune, care sunt de natură să afecteze și aici. Este important de subliniat faptul că într-adevăr, Uniunea Europeană și statele membre ale Uniunii Europene sprijină Republica Moldova.
Uniunea Europeană a devenit un factor de securitate în Republica Moldova. În același timp, și Republica Moldova, la rândul său, prin lecțiile învățate și prin expertiza câștigată prin această acțiune, prin care trebuie să facă față atacurilor hibride, poate aduce o contribuție pentru creșterea siguranței la nivel european în acest domeniu. Ca atare, acest parteneriat asigură un cadru de dialog și de cooperare, pentru ca împreună să se poate întări siguranța comună.
Radio Chișinău: Dar care va fi rolul Misiunii pe care o conduceți în cadrul acestui parteneriat care a fost semnat?
Cosmin Dinescu: Misiunea noastră are un obiectiv și un mandat clar aprobat încă dinainte și este menționată în acest document. Practic, noi vom continua ceea ce facem în domeniile pe care le acoperim noi și care sunt acoperite sau reflctate ca elemente de interes comun cu Uniunea Europeană, respectiv dezinformarea atacurile cibernetice, comunicarea strategică. Noi vom continua ceea ce faci îmbătrânit mandatului nostru, deci, practic este o continuitate și o recunoaștere a rolului pe care misiunea are în aceste domenii.
Radio Chișinău: Domnule Dinescu, cum ar putea aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană să intensifice sau să atenueze acest război hibrid care este dus Republica Moldova?
Cosmin Dinescu: Aderarea la Uniunea Europeană este un proces complex care are un impact complex în ceea ce privește întreaga țară. Bineînțeles, drumul aderării europene presupune și consolidarea sau creșterea capacităților instituționale ale Republicii Moldova, care este de natură să contribuie la o reziliență mai bună la a face față mai bine tuturor acestor amenințări hibride. Deci, dincolo de lucrurile clare care se cunosc despre beneficiile aderării la Uniunea Europeană, acest lucru este, de asemenea, de natură să aducă o siguranță, o securitate și o capacitate mai importantă, mai mare a autorităților de a face față la astfel de atacuri.
Un interviu realizat de Ala Boțan.