INTERVIU. Iulian CHIFU: Republica Moldova este un stat în carantină (AUDIO)

  • 28 Ianuarie 2016 11:08
INTERVIU. Iulian CHIFU: Republica Moldova este un stat în carantină (AUDIO)

Interviu cu analistul politic Iulian Chifu, președintele Centrului de Prevenire a Conflictelor și Early Warning România, fost consilier al președintelui României.

Radio Chișinău: Republica Moldova trece în ultimile săptămâni printr-o serie de tensiuni care par să nu mai aibă sfârșit. Votarea noului guvern în frunte cu domnul Pavel Filip a generat un nou val de proteste. Am văzut ce s-a întâmplat la 20 ianuarie, ziua în care a fost votat guvernul , protestele au degenerat în violențe, noua majoritate parlamentară a fost acuzată de organizatorii protestelor, care acum iata, și-au unit forțele, ma refer la Partidul Socialiștilor, Partidul Nostru și Platforma Demnitate și Adevăr de încălcarea procedurilor legale, atunci când a fost votat cabinetul de miniștri. A urmat mitting-ul și marșul de duminică când protestatarii au blocat aproape pentru o ora intrarea în Chișinău din direcția Strășeni. Domnule Chifu, cum vedeți și comentați evenimentele din ultimile zile de la Chișinău?

Iulian Chifu: În mai multe chei, în primul rând aș spune o propoziție generală, în Republica Moldova ca și în orice altă țară nu avem de-a face cu alb și negru, cu îngeri și demoni , ci avem de a face cu foarte multe nuanțe de gri, cu agende paralele, cu dorințe într-o parte și în alta. Și aș merge pe trei linii fundamentale, o linie fundamentală ține de vectorul strategic al Republicii Moldova, orientarea strategică către UE , către Occident, care este un punct absolut obligatoriu din punctul de vedere al capacității acestui stat de a se finanța, din punctul de vedere al acestui stat de a face reforme și de a ajunge să fie autosustenabil, de a nu ajunge în postura de stat eșuat.

O a doua linie de forță ține de existența unui partid, care în alegerile din 30 noiembrie a obținut cred că în jur de 14-15 %  și 19 parlamentari și care prin diferite manevre a ajuns să decupeze o porțiune din Partidul Comuniștilor, un grup al comuniștilor pro-europeni, să ia unul câte unul un număr de deputați din PLDM într-o oarecare măsură destructurând principalul partid pro-european de la votul din 30 noiembrie și să contureze o majoritate care, e adevarat, a dat un govern. Pe de altă parte a dat un guvern în niște condiții care ridică semne de întrebare asupra legitimității și credibilității lui, mai ales în perspectica faptului că acest guvern trebuie să facă reforme și reforme substanțiale.

Al treilea predicat ține de faptul că iată Republica Moldova trebuie să funcționeze și azi, și mâine, ți poimâine și peste un trei luni. Nu se poate închide astăzi ca să ne reglăm conturile, să ne batem unii cu alții - politicieni, structuri politice sau zonă civică pentru a regla conturile. Nu e posibil acest lucru. Un cetățean din spațiul public, - medic, profesor, - trebuie să trăiască și să își primească pensia și salariu în fiecare lună la termen și să poată să trăiasca, inclusiv să zicem zona cea mai săracă din Republica Moldova, care este cea mai expusă în condițiile opririi finanțării obișnuite în ce privește salariile, indemnizațiile sociale, etc. Sunt cele mai expuse unor riscuri majore, suntem și în plină iarnă, avem și o perioadă de ger mai puternic, deci aici suntem.

Cele trei predicate sunt niște adevăruri cărora toată zona politică trebuie să le răspundă. De aceea, a fost nevoie să existe un guvern, a fost salutată înființarea acestui guvern, pentru că relația de sprijin, de ajutor de urgență, dar și de reforme, respectiv de ajutorul pe termen mediu și lung, nu se poate face decât cu un partener de dialog, deci cu un guvern. Că se cheamă Filip, cum se numește, asta deja intră în alte spații de decizie politică.  E adevărat însă că un guvern pentru a putea să facă reforme, are nevoie de credibilitate și de susținere mare. Personal, în momentul de față, nu cred că această formulă politică, are vreo șansă să supraviețuiască pe termen lung și să facă și reforme substanțiale. Mai mult, se apropie luna martie când urmează alegerea președintelui  și din nou o încercare, e nevoie de un surplus de voturi, iar dacă ei vor fi luați în aceeași formulă în care s-a ajuns la actuala majoritate, fără negociere directă cu partidele, fără a conceda parte din putere, cu tentaiva aceasta și cu susținerea celor din piață care vorbesc despre stat captiv, despre un partid sau un personaj care își asumă toate pozițiile în stat, ei bine o asemenea variantă este de neacceptat și riscă să bulversez din nou toată viața politică. De aceea, tot sprijinul este pentru a vedea o formulă a guvernului Filip, restructurată, regândită și care să aducă personalități care sunt gata să își pună în slujba statului încrederea proprie, prestigiul capacitatea de lucru, în special din zona politicilor publice și care să dea credibilitate unui act mai departe și care să obțină și o susținere mult mai largă, în timp ce funcțiile în stat trebuie să se găsească într-un echilibru și balans între diferite formațiuni evident proeuropene și din punctul acesta de vedere trebuie să existe conștiința că fără PLDM, partidul care a rămas în opoziție, fără PPEM, o formulă care să facă reforme nu se poate găsi. PLDM, fără a participa la o semenea formulă de guvernare, riscă să plătească aceleași costuri electorale și care sunt ținute responsabile de lipsa reformelor, de un an de stagnare în 2015 și de această perioadă de trei luni fără guvern care a dus Republica Moldova într-o stare economică și financiară precară.

De asemenea, este inacceptabilă o formulă din aceasta anarhistă, luat cu asalt, dărâmat tot, alegeri anticipate în condițiile în care există un parlament ales acum un an și două luni, în condițiile în care se pot forma majorități. De asemenea este inacceptabilă punerea sub semnul întrebării a Constituției sau acțiunilor în spațiul legal și aici avem o problemă, care trebuie dusă într-un cadru legal. Aici trebuie regândit dialogul, deschiderea, echilibrul, retragerea unor personalități din prim-plan, schimbarea unora din anumite partide. Pâna la urmă vorbim, în subsidiar, dincolo de acest guvern, sau guvernul restructurat, sau un alt guvern viitor technocrat, cu cei mai buni specialiști, dincolo de aceste formule, este necesară reclădirea clasei politice cu încredere din partea populației, iar acest lucru se poate face pentru partidele vechi prin deschidere și cooptare și pași înapoi ale anumitor persoane controversate care au probleme cu justiția, au probleme în ce privește corupția, integritatea și în egală măsură construcții politice noi  care și ele pentru a fi construite nu doar așa pe hârtie, dar construcții migăloase și în teritoriu, toată  chestiunea aceasta cere timp și cred că suntem în momentul în care minți limpezi cu responsabilitate, trebuie să ceară un pas în spate tuturor, o platformă de dialog într-o formă sau alta și nu polarizarea și bătălia fratricidă pe care o vedem astăzi și revenirea la o masă cu soluții pe care tot, evident, clasa politică din Republica Moldova trebuie sa le-o ofere, pentru că ei se află astăzi pe piață și nu îngeri, premii nobeli, cei mai buni specialiști din lume sau chiar din Republica Moldova în domeniile lor.

Radio Chișinău:Dar astăzi există riscul ca situația să degenereze, protestele să continue  degradând în violențe, pentru că am văzut, iată, ce s-a întâmplat la 20 ianuarie când a fost votat guvernul?

Iulian Chifu: Am văzut ce s-a întâmplat la 20 ianuarie, am văzut ce s-a întâmplat la 7 aprilie 2009 . În general, când pescuim în ape tulburi, cum este această instabilitate vin foarte mulți să profite dintr-o situație existentă din turbulențe și acolo nu costă bani, nu trebuie să susții financiar evoluția mai departe, ci pur și simplu poți prelua controlul, e o oportunitate, și dacă în general controlul se schimbă și controlul se răstoarnă, șansa unei reveniri s-ar putea să se producă abia în vreo jumătate de secol.

Radio Chișinău: În mediile politice și in mass media de la Chișinău s-au făcut aluzii  sau chiar s-a spus direct că aceste proteste ar fi inspirate din exterior, din Rusia. Să fie într-adevăr așa sau este pur și simplu nemulțumirea cetățenilor care nu mai acceptă ilegalitățile comise de politicieni, de furtul miliardului?

Iulian Chifu: Din nou, nu e vorba de ingeri și demoni. Nici cei care sunt în prim-plan, nici cei care sunt pe scena acolo sau chiar în piață nu reprezintă neapărat esența nemulțumiților și dacă e să discutăm pe chestiunile legate de corupție, probabil că există foarte mulți din cei care au discutat la tribună, foarte mulți din liderii acestor partide, care ei înșiși au probleme majore sau finanțatorii lor, cei din spate. Pe de altă parte, nu trebuie să confundăm reprezentanții din piață cu nemulțumirea publică reală pe care o are elita din Republica Moldova, pe care o are societatea civilă din Republica Moldova în raport cu evoluția și cu reformele proeuropene pe care le-au livrat în mod special în ultimul an, dar și anterior, partidele cu etichete proeuropene.

Pe de altă parte, ca să ajungem la al treilea plan: Federația Rusă, că la ea v-ați referit, este un actor pragmatic. În momentul în care va avea o oportunitate de a juca, va juca. Am avut la Moscova un Consiliu de Securitate care a luat în discuție și chestiunea din Republica Moldova, acest lucru ar trebui să fi fost un semnal de alarmă pentru toată lumea. Într-adevăr, odată ce există o oportunitate, orice stat pragmatic, orice stat care are un interes, va juca acel moment și va încerca să îl folosească în propriile sale interese. Pe de altă parte, nu trebuie uitat că există un stat - România,- care, într-o negociere cu SUA, au luat niște decizii foarte clare. A anunțaț acest ajutor de 150 de milioane împrumut, a anunțaț un ajutor umanitar împreună cu SUA, a anunțat un sprijin politic, economic în domeniul energetic și în domeniul securității. Toate aceste lucruri fiind condiționate în mod firesc în primul rând de existența unui guvern care să-și asume responsabilități, în al doilea rând condiționat de o serie de reforme pe care acest guvern, următorul, altul trebuie să le facă.

De fapt reformele nu le fac nici pentru România, nici pentru UE sau SUA, le fac pentru cetățenii Republicii Moldova și pentru ca statul Republica Moldova să fie până la urmă sustenabil , să își poată achita datoriile și să poată acționa. Despre asta este vorba în momentul de față. Există tot sprijinul, există toată garanția ajutorului, dar în acest moment Republica Moldova ca stat este în carantină. Eticheta proeuropean, afirmațiile, angajamentele, programele, bunăvoința anunțată de un premier nu mai este suficientă. Republica Moldova nu a livrat în domeniul reformelor economice, în domeniul financiar și în domeniul combaterii corupției, iar defilarea cu un singur corupt în Republica Moldova - Vlad Filat,- nu poate să țină loc decât de reacție a faptului că avem de-a face cu o justiție selectivă. Deci, aici pașii trebuie foarte serios făcuți și trebuie să existe livrare. Pe de altă parte, vreau să vă spun foarte clar: în Republica sunt instituții despre care se spune că sunt blocate sau în orice caz nu își continuă activitatea de anchetă și, respectiv, de trimitere în judecată. În România există DNA, în România există responsabilitate și oricine semnează un împrumut de 150 de milioane își asumă că are toate criteriile, toate condițiile pentru ca acest împrumut să fie rambursat, în caz contrar el răspunde în fața Parlamentului pe linie executivă, dar răspunde și la nivelul justiției. De aceea, nimeni nu își permite să transmită bani aiurea unui guvern care nu este stabilit, într-o țară în care justiția nu este corectă, într-o absență de competiție.

România livrează ajutor în Republica Moldova din 1991. Nu am auzit ca până acum o privatizare în Republica Moldova să se facă în beneficial României. De ce? Păi, cunoscătorii ar spune că voi aveți DNA-ul, la voi nu se pot face lucrurile pe la spate, e mai bine cu o cutie poștală din Federația Rusă, cu un aeroport din Habarosvsk pe dreapta, acolo unde nu sunt reguli, acolo unde se pot face și împărțeli de finanțări. Ei bine, toate aceste lucruri nu mai sunt acceptabile. Ori intră în reguli Republica Moldova, reguli de competiție, reguli de integritate, reguli de combatere a corupției, ori drumul din păcate este un drum închis și cei care vor plăti până la urmă și cei care vor suferi, sunt cetățenii Republicii Moldova.

Radio Chișinău: Și dacă tot vorbim despre România, ce riscuri comportă situația din Republica Moldova pentru București, dar și pentru UE și NATO, pentru că iată suntem la frontiera spațiului euroatlantic?

Iulian Chifu: Există câteva riscuri, care sunt linii roșii din punctul de vedere al României. În primul rând România nu va accepta niciodată ca la frontiera sa să se afle o formă controlată de Federația Rusă. Reorientarea strategică a Republicii Moldova este inacceptabilă. Nu are nimeni timp și nu are nimeni interes ca la frontierele NATO și ale UE, dar mai mult, în spatele unei Ucraine aflată în război cu Federația Rusă în Donbas, să se construiască ori o Transnistrie mai mare, ori o structură sub controlul Federației Ruse, ori să avem un stat eșuat și o anarhie și o bătălie fiecare cu fiecare, fără a avea o zona guvernabilă. Niciuna dintre aceste opțiuni nu este acceptabilă .

În al doilea rând nu este acceptabil să ai un stat în incapacitate de plată . E motivul pentru care România a intervenit cu acest sprijin, e motivul pentru care una dintre condiții este negocierea cu FMI, deci construirea unei formule de sustenabilitate a Republicii Moldova care nu se poate obține fără reforme fundamentale, acelea care sunt- cu intrarea în piață, un echilibru, cu garantarea investițiilor făcute printr-o jutiție independentă, printr-o urmărire a cazurilor de corupție care afectează piața sau afectează deciziile politice. Deci, iată câteva puncte care sunt amenințări de securitate la adresa României și care sunt inacceptabile.

Radio Chișinău: Ce ar putea face România ca să nu se ajungă la situații despre care ați vorbit?

Iulian Chifu: România a venit cu acest sprijin financiar și cu acel parteneriat cu SUA pe baza căruia acest sprijin este mult mai substanțial, cu o relație pe care o presupune negocierea cu un guvern de la Chișinău cu FMI, în așa fel încât să aibă formula financiară ca acest stat să nu fie prăbușit. 

În al doilea rând, a venit cu mesaje de susținere a reformelor proeuropene din Republica Moldova și a luptei cu corupția justiției, a venit cu un know-how, cu un transfer de cunoaștere și de construcție instituțională, de funcționare a instituțiilor. A venit cu acele condiționări în sensul ca aceste reforme să se petreacă. Și a venit cu semnale foarte clare către piață, cu apeluri către responsabilitate, echilibru și dialog. Exact cum a venit cu mesaje foarte clare către actuala formulă de guvernare că acest guvern este un guvern care mai cumpără niște timp și poate să miște lucrurile înainte, dar că e nevoie de o susținere mult mai largă pentru a garanta un mandat complet al unui guvern care să facă reforme în Republica Moldova, deci alegerea președintelui printr-o negociere mai largă.

De asemenea, a venit cu mesajul că puterea nu poate să fie confiscată sau deținută de un singur actor, mai ales când votul populației la alegeri în momentul adevărului a arătat că susținerea pentru acel actor este la un nivel 19-20 %. Nici ignorarea unui factor de putere în Republica Moldova, mai ales proeuropean sau declarat proeuropean, nici unilateralismul sau excepționalismul unui actor politic sau a unui personaj cu atât mai puțin nu sunt acceptabile în democrație și nu pot fi acceptabile de către populație, de către elită, de către intelectualitate. Am văzut intelectualitatea printre manifestările de stradă, vă spuneam, dincolo de afirmațiile ale celor de la tribună și, în orice caz, dincolo de tentația de a redefini direcția strategică sau de a pune între paranteze reformele și drumul european al Republicii Moldova.

Radio Chișinău: În condițiile de astăzi, vedem că situația este critică din toate punctele de vedere. Mai este posibil ca acest govern să recâștige încrederea cetățenilor?

Iulian Chifu: Părerea mea este că, chiar dacă face reforme, are nevoie de o variantă mult mai largă. Eu văd, dar din nou, soluțiile se dau în Republica Moldova de către politicieni, elite, cetățeni ai Republicii Moldova și nu de către un analist, însă eu văd o formulă de lărgire a bazei de susținere, deci de negociere reală cu toate forțele proeuropene din Republica Moldova și o împărțire, o reechilibrare a principalelor funcții în stat. Cred că acest lucru poate să dea o garanție și pentru cei care sunt nemulțumiți, nu neapărat pentru cei care sunt în stradă, sau care într-adevăr sprijină blocarea acestei tentative de excepționalism în preluarea afacerilor unui stat de către un singur partid sau o singură persoană.

Radio Chișinău: Și în concluzie, cum credeți că vor evolua lucrurile la Chișinău?

Iulian Chifu: Cred că în momentul de față, responsabilitatea este cuvântul de ordine. Toată lumea trebuie să realizeze și cei din piață și cei de la guvern, și cei din majoritate că fiecare are o componentă de responsabilitate, că polarizarea și tentația de a distruge dușmanul este imposibilă, că duce la distrugerea statului, că toate partidele proeuropene mor împreună dacă nu reușesc împreună. E un punct de coagulare extrem de important în care fiecare trebuie să facă jumătatea sa de pas. Probabil, o platform de dialog este necesară, o platformă de dialog care să reunească toate forțele conștiente și responsabile și, în egală măsură, să sterilizeze excesele și aberațiile care s-au manifestat evident în primul rând în stradă, pentru că acolo e o tribuna, în care, ca de obicei, când amesteci o cafea, zațul iese la suprafață cu toate componentele sale mai puțin plăcute și urât mirositoare.

AUDIO: Interviu cu analistul politic Iulian Chifu

Tags

Alte Noutati

LIVE: Ascultă&Călătorește cu Andrei Mîțu
Meteo Chișinău
9,4
Câțiva nori
Umiditate:73 %
Vint:2,57 m/s
Fri
5
Sat
6
Sun
4
Mon
3
Tue
2
Arhivă Radio Chișinău