Interconectarea infrastructurii rutiere din România și Rep. Moldova pe Autostrada Unirii este o prioritate a Guvernului de la București

  • 06 August 13:05
Interconectarea infrastructurii rutiere din România și Rep. Moldova pe Autostrada Unirii este o prioritate a Guvernului de la București

Republica Moldova ar putea avea până în 2035 prima sa autostradă funcțională, proiect major de infrastructură, care ne va integra în spațiul european. Este vorba despre Autostrada Unirii care se construiește în prezent în România și care urmează să fie extinsă în Republica Moldova până la Odessa. Autoritățile de pe ambele maluri ale Prutului au oferit astăzi, în cadrul unei dezbateri organizate de Agenția de presă IPN, detalii despre acest proiect major de infrastructură, transmite Radio Chișinău.

Autostrada Unirii este primul proiect de infrastructură terestră care va conecta cele două maluri ale Prutului, inclusiv Ucraina la spațiul european. România are prevăzută construirea a circa 304 km de autostradă care va uni localitățile Târgu Mureș cu Iași, până la Ungheni din Republica Moldova, inclusiv construcția unui pod peste râul Prut. Costul total al lucrărilor, inclusiv al segmentului până la Ungheni, este de circa 60 de miliarde de lei românești, echivalentul a peste 12 miliarde de euro, potrivit secretarului de stat în cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii de la București, Irinel Ionel Scrioșteanu, care a precizat că podul peste Prut ar urma să fie finalizat în următorii doi ani.

„Podul peste râul Prut - vă dau o veste bună -, a fost anunțat câștigătorul licitației și nu avem contestații. Astfel, compania de drumuri trece la solicitarea documentelor celui care a câștigat pentru a se trece la semnarea contractului de proiectare și execuție. Podul la nivel de autostradă include și un punct vamal pe partea României”, a spus Irinel Ionel Scrioșteanu.

Republica Moldova, cu sprijinul financiar al Uniunii Europene, care ne-a oferit un grant, are în desfășurare un studiu de prefezabilitate în vederea extinderii Autostrăzii Unirii de la Ungheni până la Chișinău și spre Odessa, a menționat secretarul de stat în cadrul Ministerului Infrastructuri și Dezvoltării regionale de la Chișinău, Nicolae Mândra. Potrivit lui, proiectul ar putea fi finalizat în următorii zece ani.

Sperăm că anul viitor va fi executat primul contract de proiectare și construcție. Termenul de construcție cu exactitate nu îl pot spune pentru că urmează să aflăm ulterior. În urma aprobării Consiliului Interministerial de Planificare Strategică, vom cunoaște de ce resurse financiare avem nevoie pentru a dezvolta acest proiect și de unde să găsim acești bani. Planificăm finalizarea acestui proiect până în 2035”, a precizat Nicolae Mândra. 

Drumul spre aderarea la Uniunea Europeană înseamnă, dincolo de reformele și atingerea unor standarde de viață, construirea propriu-zisă a unui drum care să interconecteze Republica Moldova la spațiul comunitar, spune directorul de program IDEP, Iurie Calistru.

„În momentul în care vom avea un obiectiv de așa nivel, cum este drumul nostru spre UE propriu zis, vom putea într-adevăr să ne integrăm. Pentru că în momentul în care cetățeanul european va simți diferența de infrastructură între UE și Republica Moldova, țara noastră va fi Uniunea Europeană. Uitați-vă spre UE și vedeți câte țări nu au autostradă? Deci drumul spre UE înseamnă și o conectivitate îmbunătățită prin infrastructură modernă”, a spus Iurie Calistru. 

Amintim că, în mai anul trecut, Republica Moldova a devenit prima țară din afara UE care s-a asociat Mecanismului pentru Interconectarea Europei (CEF) - cel mai important instrument pentru proiectele de infrastructură din Uniunea Europeană, prin semnarea unui acord în acest sens cu Comisia Europeană.

 

 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Obiectiv, România!
Meteo Chișinău
1,07
Cer acoperit de nori
Umiditate:94 %
Vint:3,09 m/s
Wed
1
Thu
0
Fri
0
Sat
3
Sun
5
Arhivă Radio Chișinău