Inteligența artificială, un nou instrument muzical ce dialoghează cu artiștii și publicul

  • 15 Iunie 2021 18:20
Inteligența artificială, un nou instrument muzical ce dialoghează cu artiștii și publicul

Ceea ce poate să ofere inteligența artificială (AI) creației muzicale va fi pus în scenă, miercuri, într-un concert organizat la Paris, în cadrul căruia un compozitor-interpret va dialoga cu publicul și mașina, relatează marți AFP.

"Toată lumea cunoaște sau fantazează pe tema progreselor inteligenței artificiale", a declarat Franck Madlener, directorul Institutului de cercetare și coordonare acustică-muzicală (IRCAM) fondat de Pierre Boulez, figură istorică a muzicii contemporane.

"În acest concert, "Music of Choices", creatorii se joacă cu ceea ce este capabilă mașina: copierea, similaritatea și stimularea", a adăugat el.

Singur pe scenă, înconjurat de trei piane, compozitorul și muzicianul franco-elen Alexandros Markeas creează, în sala mare a Centrului Pompidou, un dialog cu AI, ce redă note ca răspuns la ale lui, și cu publicul, care răspunde la întrebări pregătite de compania de teatru muzical La Cage, pentru a ghida concertul.

"Ceea ce mă interesează este să mă joc, să am o reacție din partea sistemului și să reacționez la acesta", a declarat compozitorul pentru AFP.

"Vreau să creez muzică ce rezultă dintr-o surpriză", a adăugat el.

Concertul va avea loc în cadrul festivalului ManiFeste, care asociază muzica și alte discipline (teatru, dans, arte digitale).

Instrument virtual

Inteligența artificială cu care cântă Alexandros Markeas este compusă din două sisteme ce reacționează la notele sale în moduri diferite. "Primul, Yana, analizează frecvențele notelor redate de muzician și caută să redea notele cele mai semnificative", după cum a explicat Manuel Poletti, realizator de muzică pe computer în cadrul IRCAM.

"Ne jucăm cu o imperfecțiune a sistemului", a precizat Alexandros Markeas. "El redă o constelație de note succesive pentru a încerca să găsească sunetul original al pianului", a adăugat el.

Al doilea sistem, Dyci2, "analizează notele lui Alexandros Markeas și decide în fiecare moment ce să cânte", ca reacție la compozitor, a explicat creatorul acestui sistem AI, cercetătorul Jérôme Nika de la IRCAM.

"Înainte de a putea să cânte pe scenă, a fost necesar ca acest instrument virtual să fie hrănit cu muzică, pentru a-i oferi o memorie muzicală și pentru a-i forma comportamente, spunându-i: "uneori o să te intereseze energia unei melodii, alteori armonia, uneori vei încerca s-o imiți, alteori nu", a precizat cercetătorul care evită denumirea "inteligență artificială" spunând că acestea "sunt, în primul rând, alegeri artistice umane". 

Două dialoguri

"AI intră cu Alexandros Markeas într-un dialog ce se amplifică pe parcursul spectacolului - de la bâlbâială, limbajul său devine muzical", a descris pentru AFP scenografa concertului care ocupă totodată funcția de director artistic al La Cage, Aliénor Dauchez. "În acest timp, variantele propuse publicului îi permit acestuia să intre într-un dialog cu muzica".

La intrarea în sală, spectatorilor li oferă codurile de acces la o serie de întrebări ce apar pe ecranul telefonului lor pe tot parcursul spectacolului.

"La început, am crezut că AI face muzica plecând de la răspunsurile oferite de public", a declarat Jeanne Gilois, model în vârstă de 26 de ani, care a participat la repetiția generală a concertului. În realitate, răspunsurile sunt trimise compozitorului și proiectate pe scenă, unele dintre ele în formă statistică. Atunci, muzicianul este liber să aleagă modul de interpretare în funcție de acestea.

Publicul primește mai multe opțiuni, unele pe parcursul concertului. Unele cu privire la ritmul sau tonul muzicii, altele solicită publicului răspunsuri pe teme generale, cum ar fi dacă preferă pisicile, ruinele sau jucăriile. Astfel, spectatorul este provocat treptat în interacțiunea dintre compozitor și AI.

"AI apare treptat ca un nou personaj, care încearcă să dialogheze sau să ia locul pianistului", a spus Charles Lefaux, grafician în vârstă de 39 de ani, care a declarat că a avut impresia că a participat "la crearea muzicii pe baza așteptărilor noastre. Mașina creează ceva și fiecare sfârșit de spectacol poate fi diferit", a adăugat el.

Sursa: AGERPRES

Tags

Alte Noutati

LIVE: Un pământ și două ceruri cu Ana Bantoș
Meteo Chișinău
6,24
Cer senin
Umiditate:49 %
Vint:2,57 m/s
Mon
1
Tue
0
Wed
1
Thu
3
Fri
3
Arhivă Radio Chișinău