Integrarea copiilor cu dizabilități în școli

  • 06 Ianuarie 2014 15:11
Integrarea copiilor cu dizabilități în școli

Copii cu dizabilități se integrează tot mai mult în comunitățile lor, frecventează școlile comunitare și rămân în familie, fără să fie izolați în școlile speciale.

La liceul din Crihana Veche, raionul Cahul, studiază 10 elevi cu cerințe educaționale speciale, părinții cărora au ales să îi integreze în clase obișnuite, deși în localitate există o școală specială, pentru copii cu dizabilități. Între ei se numără și Tudorel, elev în clasa a 5-a, căruia îi place fotbalul și să învețe poezii la limba română.

Mama lui Tudorel, Raisa, este femeie de serviciu la școală. Este foarte mândră de fiul său care, deși are o ușoară întârziere în dezvoltare, îi este de mare ajutor. A avut opțiunea să îl înmatriculeze în școala auxiliară din localitate, unde ar fi avut asigurată hrana și întreținerea zilnică, dar a ales să-l dea la liceu. Raisa are, însă, temerea că băiatul ei este tratat cu superioritate de unii pedagogi.

Dirigina lui Tudorel, Aliona Crețu, susține, pe de altă parte, că depune eforturi considerabile pentru ca el să nu rămână în urmă cu temele, însă ușoar lui dizabilitate îi inflențează comportamentul.

Soluția în cazul copiilor cu cerințe educaționale speciale se regăsește în întocmirea unui plan de studii individualizat, după cum i-a sfătuit pe pedagogii de la Crihana Veche expertul în educație incluzivă, Viorica Cojocaru, consultant în cadrul proiectului „Promovarea educației incluzive la nivel local în R. Moldova prin schimbarea atitudinii față de integrarea copiilor cu dizabilități”, implementat de IDIS ”Viitorul”, în parteneriat cu UNICEF Moldova.

Mai întâi trebuie evaluate capacitățile copiilor, ca ulterior sarcinile să corespundă nivelului de învățare al fiecăruia. Este important progresul pe care elevul îl face în competiție cu sine însuși, și nu în comparație cu ceilalți elevi, a subliniat Viorica Cojocaru.

La Crihana Veche lucrul cu copiii cu cerințe educaționale speciale s-a început înainte ca acest fapt să devină politică oficială a statului, ne spune directorul liceului ”Mihai Eminescu”, Oleg Olteanu. Astfel, 10 copii deja studiază în această instituție, ne spune directorul instituției.

Noua formulă de finanațare a școlilor, în conformitate cu numărul de elevi al fiecărie instituții nu prevede deocamdată cheltuieli suplimentare pentru elevii cu dizabilități, însă soluției în acest sens este în proces de elaborare, potrivit ministrului Educației, Maia Sandu.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Cadre sonore cu Andrei Mîțu
Meteo Chișinău
2,74
Cer senin
Umiditate:54 %
Vint:0,51 m/s
Mon
1
Tue
0
Wed
1
Thu
3
Fri
3
Arhivă Radio Chișinău