India elimină tabelul periodic și evoluția din manualele școlare
-
05 Iunie 2023 18:38
În India, copiii sub 16 ani care se întorc la școală luna aceasta, la începutul anului școlar, nu vor mai fi învățați despre evoluție, tabelul periodic al elementelor sau sursele de energie, relatează revista Nature.
Vestea că evoluția va fi eliminată din programa școlară pentru elevii cu vârste cuprinse între 15 și 16 ani a fost larg mediatizată luna trecută, când mii de persoane au semnat o petiție în semn de protest. Dar îndrumările oficiale au dezvăluit că va fi eliminat și un capitol despre tabelul periodic, precum și alte subiecte fundamentale, cum ar fi sursele de energie și sustenabilitatea mediului. Elevilor mai mici nu li se vor mai preda anumite subiecte legate de poluare și climă, iar pentru elevii mai mari există reduceri la biologie, chimie, geografie, matematică și fizică.
În total, modificările afectează aproximativ 134 de milioane de elevi cu vârste cuprinse între 11 și 18 ani din școlile indiene. Amploarea schimbărilor a devenit mai clară luna trecută, când Consiliul Național de Cercetare și Formare Educațională (NCERT) – organismul public care elaborează programa școlară și manualele indiene – a publicat manualele pentru noul an școlar care a început în luna mai.
Cercetătorii, inclusiv cei care studiază educația științifică, sunt șocați. „Oricine încearcă să predea biologia fără să abordeze evoluția nu predă biologia așa cum o înțelegem în prezent”, spune Jonathan Osborne, cercetător în domeniul educației științifice la Universitatea Stanford din California. „Este atât de fundamental pentru biologie”. Tabelul periodic explică modul în care elementele constitutive ale vieții se combină pentru a genera substanțe cu proprietăți extrem de diferite, adaugă el, și „este una dintre marile realizări intelectuale ale chimiștilor”.
Mythili Ramchand, formator de profesori de științe la Institutul Tata de Științe Sociale din Mumbai, India, spune că „tot ceea ce ține de apă, poluarea aerului, gestionarea resurselor a fost eliminat. „Nu văd cum conservarea apei, și [poluarea] aerului, nu este relevantă pentru noi. Este cu atât mai mult în prezent”, adaugă ea. A fost eliminat, de asemenea, un capitol despre diferitele surse de energie – de la combustibilii fosili la sursele regenerabile -. „Este un pic ciudat, sincer, având în vedere relevanța în lumea de astăzi”, spune Osborne.
NCERT nu a răspuns la apel. Și, deși s-a bazat pe comitete de experți pentru a supraveghea modificările, nu s-a implicat încă cu părinții și profesorii pentru a explica motivele pentru care le-a făcut. De asemenea, NCERT nu a răspuns solicitării de comentarii din partea Nature.
Capitole închise
Un capitol despre tabelul periodic al elementelor a fost eliminat din programa școlară pentru elevii din clasa a 10-a, care au de obicei 15-16 ani. De asemenea, au fost eliminate capitole întregi despre sursele de energie și gestionarea durabilă a resurselor naturale.
O mică secțiune despre contribuțiile lui Michael Faraday la înțelegerea electricității și a magnetismului în secolul al XIX-lea a fost, de asemenea, eliminată din programa clasei a 10-a. În ceea ce privește conținutul non-științific, au fost eliminate capitolele despre democrație și diversitate, partide politice și provocări la adresa democrației. Iar un capitol despre revoluția industrială a fost eliminat pentru elevii mai mari.
NCERT a anunțat reducerile anul trecut, afirmând că acestea vor ușura presiunile asupra elevilor care studiază online în timpul pandemiei COVID-19. Amitabh Joshi, biolog evoluționist la Jawaharlal Nehru Centre for Advanced Scientific Research din Bengaluru, India, spune că profesorii de științe și cercetătorii se așteptau ca acest conținut să fie restabilit odată ce elevii se vor întoarce în sălile de clasă. În schimb, NCERT a șocat pe toată lumea prin tipărirea manualelor pentru noul an academic cu o declarație potrivit căreia modificările vor rămâne pentru următorii doi ani academici, în conformitate cu politica revizuită a Indiei în domeniul educației aprobată de guvern în iulie 2020.
„Ideea [din spatele noii politici] este că îi faci pe elevi să își pună întrebări”, spune Anindita Bhadra, biolog evoluționist la Indian Institute of Science Education and Research din Kolkata. Dar ea spune că eliminarea conceptelor fundamentale este de natură să înăbușe curiozitatea, mai degrabă decât să o încurajeze. „Modul în care se face acest lucru, spunând „renunțați la conținut și predați mai puțin””, spune ea, „nu așa se face”.
Evoluția a fost eliminată
Profesorii de științe sunt deosebit de îngrijorați de eliminarea evoluției. Un capitol despre diversitatea organismelor vii și unul intitulat „De ce ne îmbolnăvim” au fost eliminate din programa școlară pentru elevii clasei a IX-a, care au de obicei 14-15 ani. Contribuțiile lui Darwin la evoluție, modul în care se formează fosilele și evoluția umană au fost eliminate din capitolul despre ereditate și evoluție pentru elevii din clasa a 10-a. Acest capitol se numește acum doar „Ereditatea”. Evoluția, spune Joshi, este esențială pentru a înțelege diversitatea umană și „locul nostru în lume”.
În India, clasa a 10-a este ultimul an în care științele sunt predate tuturor elevilor. Doar elevii care aleg să studieze biologia în ultimii doi ani de educație (înainte de universitate) vor învăța în continuare despre această materie.
Joshi spune că procesul de revizuire a programei școlare a fost lipsit de transparență. Însă, în cazul evoluției, „tot mai multe grupuri religioase din India încep să adopte poziții anti-evoluționiste”, spune el. Mulți cetățeni consideră, de asemenea, că evoluția nu are relevanță în afara instituțiilor academice.
Aditya Mukherjee, istoric la Universitatea Jawaharlal Nehru din New Dehli, spune că modificările aduse programei școlare sunt conduse de Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS), o organizație de voluntariat cu membri în masă care are legături strânse cu Partidul Bharatiya Janata (BJP), conduse pe premierul Narendra Modi, aflat la guvernare în India. RSS consideră că hinduismul este amenințat de celelalte religii și culturi din India.
„Există o mișcare de îndepărtare de gândirea rațională, împotriva iluminismului și a ideilor occidentale” în India, adaugă Sucheta Mahajan, istoric la Universitatea Jawaharlal Nehru, care colaborează cu Mukherjee la studii privind influența RSS asupra textelor școlare. Evoluția intră în conflict cu poveștile despre creație, adaugă Mukherjee. Istoria este ținta principală, dar „știința este una dintre victime”, adaugă ea.