Închiderea școlilor în timpul pandemiei continuă să afecteze 400 de milioane de copii, avertizează UNICEF
-
30 Martie 2022 12:44
Școlile din 23 de țări, cu 405 milioane de elevi, sunt încă închise parțial sau total din cauza COVID-19, atenționează Fondul Națiunilor Unite pentru Copii (UNICEF), transmite miercuri BBC.
UNICEF estimează că 147 de milioane de copii au ratat în ultimii doi ani cel puțin jumătate din cursurile cu prezență fizică, iar unii copii vulnerabili, în special fetele, nu s-au întors în școlile care s-au redeschis.
Copiii sunt "victimele ascunse ale pandemiei", a subliniat directoarea executiv a UNICEF, Catherine Russell.
Deși copiii au fost mai puțin vulnerabili la cele mai grave efecte ale coronavirusului asupra sănătății, viața lor a fost dată peste cap de închiderea școlilor din cauza pandemiei, notează BBC.
În martie 2020, 150 de țări din întreaga lume și-au închis complet școlile, cu închideri parțiale în alte 10. Doi ani mai târziu, în 19 dintre ele unele școli sunt încă închise; în alte patru - Filipine, Honduras, Insulele Solomon și Vanuatu, în Pacificul de Sud - cel puțin 70% dintre școli rămân închise, proporție considerată de UNICEF drept închidere totală.
Mai mult, "vedem copii care se întorc la școală și care citeau înainte, iar acum nu știu să citească, care făceau socoteli înainte, iar acum nu pot face asta", a notat Russell pentru BBC News.
Directoarea UNICEF afirmă că se teme cel mai mult pentru cei care au abandonat școala și riscă să devină vulnerabili la exploatare.
"Unii copii, pentru că familiile lor erau atât de sărace, au trecut în rândul forței de muncă", a spus ea. La rândul lor, "fetele au ajuns să accepte căsătorii timpurii - ceea ce este o soartă îngrozitoare", a adăugat responsabila UNICEF.
În Filipine - unde copiii s-au confruntat și cu restricții în ce privește joaca afară - câteva școli au început să se redeschidă în toamnă, dar majoritatea elevilor rămân acasă. În Uganda, când școlile s-au redeschis, în ianuarie anul acesta, aproximativ unul din 10 elevi nu s-au mai întors în bănci. Numeroase clădiri școlare au fost afectate și de recentele inundații extreme, UNICEF furnizând 457 de corturi pentru continuarea procesului educațional.
În Africa subsahariană, abilitățile de citire, scriere și matematică erau cele mai scăzute chiar înainte de pandemie, menționează UNICEF.
Organizația ONU, care a strâns date din 122 de țări, a mai atenționat că doar 60% au publicat planuri de redresare a educației, sugerând că această problemă nu a fost încă luată în serios. Avertizând că pandemia a dezvăluit și a adâncit inegalitățile profunde în ce privește accesul copiilor la educație, UNICEF solicită creșterea investițiilor pentru a evita o reacție devastatoare în lanț asupra șanselor copiilor în viață.
Ponderea ajutorului străin pentru dezvoltare acordat educației la nivel global a scăzut de la 8,8% în 2019 la 5,5% în 2020, menționează BBC.
Potrivit responsabilei UNICEF, ministerele educației din întreaga lume trebuie să elaboreze planuri, dar este nevoie și de un angajament global pentru a contribui la redresarea educației.
"Trebuie să ne angajăm cu adevărat să avem grijă de acești copii, astfel încât să poată prospera", a spus Russell.