În Madrid, un muzeu pentru nevăzători le permite vizitatorilor să descopere monumente celebre. Sunt expuse machete pe care vizitatorii le pot atinge
-
07 August 21:05
Cu vârfurile degetelor, José Pedro și Marina caută intrarea în Sagrada Familia, explorându-i fațada, după care urcă de-a lungul unuia dintre turnuri: la Madrid, un muzeu expune machete ale unor monumente celebre pentru a le permite persoanelor nevăzătoare să le descopere cu ajutorul atingerilor, relatează AFP, preluată de Agerpres.
Creat în 1992 de ONCE, Organizația Națională Spaniolă a Nevăzătorilor, care numără 71.000 de membri, muzeul tiflologic din Madrid (de la grecescul „tuphlós”, care înseamnă nevăzător), reunește 37 de reproduceri ale unor monumente înscrise, cele mai multe, în patrimoniul UNESCO.
Din lemn, metal, rășină sau piatră, machetele le permit vizitatorilor, persoane cu deficiențe de vedere sau persoane cu vedere normală, să atingă machetele, o experiență senzorială creată pentru persoanele nevăzătoare.
„Nu mai există un astfel de muzeu nicăieri în lume”, a explicat Mireia Rodriguez, ghid în cadrul muzeului madrilen și care, la rândul ei are probleme de vedere.
„Există alte muzee gândite pentru un public cu deficiențe vizuale, dar ele nu au o colecție de acest tip”, a adăugat ea.
Loteria și lozurile răzuibile vândute de ONCE aduc venituri de 2,5 miliarde de euro pe an, care finanțează salariile pentru circa 72.000 de angajați, dinte care 61% sunt persoane cu dizabilități.
Aceste venituri permit totodată realizarea altor investiții, printre care și acest muzeu din Madrid, vizitat de 16.000 de persoane în 2023 și care expune și opere de artă realizate de artiști cu handicap vizual. Muzeul are și o zonă unde sunt expuse materiale utilizate de la începutul secolului al XIX-lea și până în anii 1980 pentru a oferi persoanelor nevăzătoare acces la cultură, ca de exemplu cărți în braille.
„Atingerea îți oferă multe informații, chiar dacă cele mai multe sunt obținute cu ajutorul vederii. Este important să pipăi. Putem profita în acest fel de un monument, este o oportunitate de a ne apropia de cultură, de artă”, a declarat ea, înconjurată de reproduceri ale catedralei din Santiago de Compostela, catedralei din Burgos, Palatului Regal din Madrid, precum și ale Palatului Alhambra din Granada.
Într-o altă sală, sunt expuse machete ale unor monumente din străinătate, de la Tower Bridge din Londra la statuia Libertății, Palatul Kremlin și Partenonul din Atena.
Mâinile lui José Pedro Gonzalezv zăbovesc cel mai mult pe cupola Taj Mahal-ului, din marmură de Makrana, aceeași marmură de un alb strălucitor ca cea a edificiului indian din Agra.
„Știam că este o construcție din marmură, dar nu mă așteptam la asta, să pot să o ating, să-i simt răcoarea”, a spus el surâzând în timp ce parcurgea cu palma acoperișurile și fațadele mausoleului.
„Ador cum a fost realizată în marmură, micile detalii, ar trebui să fie o clădire, nu o orfevrărie, dar cu toate acestea, așa pare”, a descris clădirea acest sexagenar spaniol, nevăzător din naștere.