Hotărârile adoptate de Guvern, marți, ar putea fi declarate NULE

  • 17 Iunie 2015 17:49
Hotărârile adoptate de Guvern, marți, ar putea fi declarate NULE

Hotărârile adoptate marți, 16 iunie, de Guvern ar putea fi declarate nule, având în vedere că premierul și-a anunțat demisia vineri, 12 iunie.

Potrivit unei hotărâri a Curții Constituționale, demisia Prim-ministrului și, respectiv, a întregului Guvern intră în vigoare în momentul comunicării acesteia, iar în continuare Guvernul îndeplinește numai funcțiile de administrare a treburilor publice, până la depunerea jurământului de către membrii noului Guvern.

Totodată, președintele țării are obligația constituțională de a numi un Prim-ministru interimar până la formarea noului Guvern în cazul imposibilității definitive a exercitării funcției de către premierul demisionar. Termenul-limită de formare a Guvernului este de trei luni de la comunicarea demisiei Prim-ministrului.

Marți, 16 iunie, în cadrul unei ședințe de Guvern au fost adoptate aproape 50 de hotărâri. Ultima chestiune de pe ordinea de zi a ședinței a fost cea privind demisia Guvernului.

Amintim că premierul și-a anunțat demisia pe 12 iunie, în cadrul unei conferințe de presă, după scandalul privind diploma sa de studii. Este primul caz când un premier al Republicii Moldova își anunță demisia în urma unui scandal de presă.

 

* * *

Hotărârea Curții 

Având în vedere actele și lucrările dosarului, Curtea Constituțională a hotărât:

1. În sensul articolului 101 alin. (3) din Constituție:

a) Demisia Prim-ministrului și, respectiv, a întregului Guvern intră în vigoare în momentul comunicării acesteia:

- în cazul cererii scrise adresate Parlamentului – în momentul depunerii;

- în cazul anunțului public – în momentul emiterii.

b) Demisia Prim-ministrului antrenează de drept demisia Guvernului, fără îndeplinirea nici unei alte condiții de formă sau procedură.

c) Parlamentul ia act de demisia Prim-ministrului și, respectiv, a întregului Guvern. Decizia Parlamentului, prin care se ia act de demisia Prim-ministrului și, respectiv, a întregului Guvern, nu influențează actul demisiei, procesul de formare a noului Guvern, precum și termenele constituționale inerente acestui proces.

2. În sensul articolului 101 alin. (2) din Constituție:

a) Președintele are obligația constituțională de a numi un Prim-ministru interimar până la formarea noului Guvern în cazul imposibilității definitive a exercitării funcției de către Prim-ministrul demisionar.

b) Imposibilitatea definitivă a exercitării funcției de Prim-ministru semnifică situația generată de orice circumstanță care împiedică continuarea exercitării funcției, alta decât decesul, inclusiv refuzul expres al Prim-ministrului demisionar de a continua exercitarea funcției până la formarea noului Guvern.

3. În sensul articolului 85 din Constituție, termenul-limită de formare a Guvernului este de trei luni, inclusiv în cazul demisiei Prim-ministrului în condițiile articolului 101 alin. (3) din Constituție, și începe să curgă din momentul comunicării demisiei Prim-ministrului, potrivit punctului 1 din prezentul dispozitiv.

4. În sensul articolelor 101 alin. (3) și 103 alin. (2) din Constituție, din momentul comunicării demisiei Prim-ministrului, potrivit punctului 1 din prezentul dispozitiv, Guvernul îndeplinește numai funcțiile de administrare a treburilor publice, până la depunerea jurământului de către membrii noului Guvern.

Hotărârea Curții Constituționale este definitivă, nu poate fi supusă nici unei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării și se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

Circumstanțele cauzei

La originea cauzei se află sesizarea depusă la Curtea Constituțională, la 16 iunie 2015, de către Președintele Republicii Moldova dl Nicolae Timofti.

Potrivit articolului 101 alin.(2) din Constituție, în cazul imposibilității Prim-ministrului de a-și exercita atribuțiile sau în cazul decesului acestuia, Președintele Republicii Moldova va desemna un alt membru al Guvernului ca Prim-ministru interimar până la formarea noului Guvern. Interimatul pe perioada imposibilității exercitării atribuțiilor încetează dacă Prim-ministrul își reia activitatea în Guvern.

Alineatul (3) din articolul 101 stabilește că în cazul demisiei Prim-ministrului, demisionează întregul Guvern.

Autorul sesizării a solicitat interpretarea articolului 101 alineatele (2) și (3) din Constituție sub următoarele aspecte:

a) În cazul demisiei Prim-ministrului și, respectiv, a întregului Guvern, în conformitatea cu art. 101 alin. (3) din Constituție, care este momentul intrării în vigoare a actului demisiei și care este forma actului demisiei ținând cont de prevederile art. 6 din Legea cu privire la Guvern, conform cărora cererea de demisie a Prim-ministrului și a întregii componențe a Guvernului se prezintă Parlamentului? Cererea de demisie a Prim-ministrului înseamnă automat și demisia Guvernului în lipsa unei hotărâri de Guvern în acest sens?

b)  Care este termenul în care Parlamentul urmează să se pronunțe asupra cererii de demisie a Prim-ministrului și a întregii componențe a Guvernului, ținând cont de principiul asigurării continuității exercitării puterii executive?

c) În cazul aprobării demisiei Prim-ministrului și a Guvernului, Președintele Republicii Moldova are obligația constituțională de a numi un Prim-ministru interimar până la formarea noului Guvern, în condițiile art. 101 alin. (2) din Constituție?

d) Care sunt situațiile care s-ar încadra în noțiunea de imposibilitate definitivă a exercitării de către Prim-ministru, cu excepția decesului și a incompatibilității funcționale, a atribuțiilor sale?

e) În cazul demisiei Prim-ministrului în condițiile art. 101 alin. (3) din Constituție, care este termenul formării noului Guvern?

http://goo.gl/soTKlz

Tags

Alte Noutati

LIVE: MUZICĂ
Meteo Chișinău
-4,76
Cer senin
Umiditate:93 %
Vint:0,51 m/s
Tue
1
Wed
1
Thu
4
Fri
4
Sat
3
Arhivă Radio Chișinău