Guvernul a decis. Vor fi alocate fonduri suplimentare pentru reabilitarea căii ferate Vălcineț-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari

  • 03 Iulie 13:08
Guvernul a decis. Vor fi alocate fonduri suplimentare pentru reabilitarea căii ferate Vălcineț-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari

Guvernul a aprobat cea de-a treia tranșă din împrumutul de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare pentru reabilitarea căilor ferate. Este vorba de peste 18 milioane de euro suplimentari pentru reabilitarea celor mai deteriorate segmente din tronsonul de cale ferată Vălcineț-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari. Lucrările vor începe în 2025, a precizat ministrul Infrastructurii Andrei Spânu în cadrul ședinței de Guvern de astăzi, transmite Radio Chișinău.

Suma de 18,2 milioane de euro este prevăzută în contractul de finanțare privind alocarea tranșei III la Acordul de împrumut dintre Republica Moldova și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare „RLF – Răspuns de urgență – Căile Ferate din Moldova”, semnat la Chișinău la 27 iunie 2023, a precizat ministrul Infrastructurii Andrei Spânu.

„Se propune inițiativa legislativă cu privire la ratificarea Acordului de împrumut cu BERD pentru reabilitarea tronsonului Vălcineț-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari. Este vorba de 18,2 milioane de euro suplimentari pentru reabilitarea celor mai deteriorate segmente din acest tronson. Lucrările vor începe în 2025, iar în 2027 vom avea recepția acestor lucrări”, a declarat Andrei Spânu.

Prima tranșă din acest acord de împrumut a constituit 12 milioane de euro, iar prin tranșa II s-a alocat suma de 11 milioane de euro pentru realizarea proiectului.

Beneficiar al mijloacelor financiare respective este „Calea Ferată din Moldova”, care va fi responsabilă de rambursarea împrumutului, termenul de rambursare fiind de 15 ani.

Potrivit autorităților, respectivul contract de finanțare va avea impact pozitiv asupra economiei naționale, fiind reparată infrastructura feroviară ce va permite majorarea volumelor de mărfuri și de pasageri, în urma măririi vitezelor de circulație, eliminării restricțiilor privind sarcina asupra infrastructurii și reducerii timpului de rotație a trenurilor.

Conform datelor Biroului Național de Statistică, transportul feroviar, care deține 15,4% în structura mărfurilor transportate, în ianuarie-martie 2024, a marcat cele mai mari scăderi atât la volumul de mărfuri transportate cât și la parcursul acestora, cu 25% și, respectiv, cu circa 45%. De asemenea, mai mult de jumătate din locomotivele existente și-au depășit durata de amortizare.

Anul trecut, Republica Moldova a semnat afilierea la Mecanismul pentru interconectarea Europei, care va facilita accesul Republicii Moldova la fonduri europene pentru proiecte de infrastructură majore. Este în lucru un studiu de fezabilitate pentru o linie europeană de cale ferată de mare viteză, pe ecartament european, Lvov-Iași-Chișinău-Odesa.

Tags

Alte Noutati

LIVE: Agenda globală
Meteo Chișinău
22,18
Cer senin
Umiditate:48 %
Vint:3,09 m/s
Sat
23
Sun
25
Mon
27
Tue
28
Wed
30
Arhivă Radio Chișinău