Germania și Polonia au oprit importurile de petrol rusesc via conducta Druzhba, din cauza calității slabe

  • 25 Aprilie 2019 11:00
Germania și Polonia au oprit importurile de petrol rusesc via conducta Druzhba, din cauza calității slabe

Germania și Polonia, doi importanți cumpărători de petrol rusesc, au decis să suspende importurile de petrol rusesc via conducta Druzhba din cauza calității slabe a țițeiului, transmite Reuters, potrivit Agerpres.

Această decizie ar putea provoca probleme de aprovizionare rafinăriilor grupului polonez PKN Orlen precum și rafinăriilor din Germania aparținând companiilor Total, Shell, BP și Rosneft, pentru care o mare parte din importurile lor de petrol vin prin conducta Druzhba (Prietenia) construită de Uniunea Sovietică.

În plus, traderii avertizează că suspendarea livrărilor ar putea declanșa un val de solicitări de despăgubiri din partea cumpărătorilor occidentali împotriva furnizorilor ruși, care la rândul lor vor încerca să obțină despăgubiri de la grupul Transneft, care deține monopolul asupra conductelor petroliere din Rusia.

Potrivit unui document consultat de Reuters, miercuri operatorul polonez de oleoducte PERN a informat grupul rus Transneft că a decis să își suspende achizițiile de petrol rusesc. Autoritățile din Belarus a anunțat și ele că țara vecină Polonia au încetat să mai accepte petrol rusesc via conducta Druzhba începând de miercuri de la ora 20:00 GMT, potrivit agenției de presă Belta.

Aproximativ un milion de barili de țiței pe zi (un procent din cererea mondială de petrol) pot trece zilnic prin conducta Druzhba.

Dacă petrolul nu mai trece prin Belarus și Polonia înseamnă că nu poate ajunge la clienții aflați mai departe în vest, în Germania. Traderii de la marile companii petroliere care au rafinării din Germania susțin că livrările via conducta Druzhba au fost oprite.

Problemele de calitate au apărut săptămâna trecută când un producător rusesc, care până acum nu a fost identificat, a contaminat petrolul cu mari cantități de clorură organică. Această substanță este utilizată pentru a crește producția de petrol dar trebuie separată de țiței înainte de livrarea petrolului deoarece poate deteriora echipamentele de rafinare.

Potrivit traderilor de la mai multe mari companii petroliere europene, nivelul de clorură organică a fluctuat între 150 și 330 părți la milion (ppm), în condițiile în care nivelul maxim admis este de 10 ppm iar nivelul normal este cuprins între 1 și 3 ppm.

O sursă din Ministerul rus al Energiei a declarat că Transneft încearcă să rezolve problema cât mai rapid posibil dar nu a putut da un interval de timp concret.

Contaminarea petrolului este rară în Rusia. Traderii susțin că ultima dată când petrolul rusesc a fost contaminat cu un nivel ridicat de clorură organică a fost în urmă cu 10 ani, însă la o scară mai mică.

De data aceasta problema este atât de gravă încât au fost contaminate și alte livrări de-a lungul conductei Druzhba precum și din portul Ust Luga de la Marea Baltică. Din acest port au plecat cel puțin cinci tancuri petroliere cu țiței contaminat aparținând companiilor Rosneft, Surgut și unor producători din Kazahstan și care a fost cumpărat de traderi de petrol sau mari companii petroliere precum Equinor, Vitol, Trafigura, Glencore și Total.

Potrivit surselor citate de Reuters, cumpărătorii au depus deja solicitări preliminare de despăgubiri de la vânzători din Rusia. "Nimeni nu vrea să oprească rafinăriile din Germania. Ele vor funcționa la o capacitate mai mică acum și ar putea să importe petrol de pe mare", a declarat un trader de la o mare companie petrolieră occidentală. 

Tags

Alte Noutati

LIVE: Matinal cu Victoria Cușnir și Sergiu Scânteian
Meteo Chișinău
5,52
Cer senin
Umiditate:91 %
Vint:4,63 m/s
Sat
10
Sun
6
Mon
8
Tue
11
Wed
15
Arhivă Radio Chișinău