FOTO | Povestea alpinistului clujean care a cucerit Vârful Manaslu (8.163 de metri)

• 19 Octombrie 2016 13:17

-7,45. Exact! Pentru că m-am uitat la ceas. La 7,45 dimineața, ora Nepalului, am ajuns pe vârf.

Primii alpiniști clujeni care au atins un vârf de peste 8.000 de metri s-au întors acasă, unde au povestit experiența prin care au trecut. Salvamontistul Vasile Cipcigan și jurnalistul Titus Crăciun și-au început expediția pe Vârful Manaslu în 30 august, dar numai unul dintre cei doi a ajuns până în vârf.

Vasile Cipcigan a reușit performanța în dimineață zilei de 1 octombrie, însă prețul plătit a fost degerături de gradul 2 și 3 la degetele ambelor picioare.

-Ne-am hotărât să începem să urcăm spre vârf la ora 11 seara; la 10 deja eram îmbrăcat în cort, nu mai aveam răbdare. La 11 a început un vânt foarte puternic, n-am putut urca și-am început să urcăm la 12 și 20. Lungă perioadă am urcat singur, pe întuneric. Pe colegii mei îi vedeam mai sus, pe cei care au plecat mai devreme decât mine. La un moment dat erau atât de departe și panta foarte, foarte abruptă încât credeam că sunt stele. Vedeam doar așa, niște luminițe. Până în final am urcat cu doi prieteni din Cehia, care m-au ajuns din urmă și am urcat împreună pe vârf.

Răul de înălțime și o gastrită descoperită la 6.000 de metri altitudine l-au împiedicat pe Titus Crăciun să-și urmeze colegul până în vârf. Totuși, unul dintre obiective l-a atins și el, deoarece și-a strâns destule date pentru a scrie o carte despre expedițiile în Himalaya.

-Când Vasile mi-a propus treaba asta, acum un an și ceva, am acceptat din prima; sigur că mi-a plăcut imens. Este o experiență total diferită de munții de la noi, pe care îi știam și e o experiență pe care, cu siguranță, îmi propun să o repet. Acum m-am apucat de transcris, din caietele ce mi le-am umplut acolo, în tabăra de bază. Acuma lucrez la carte. Nu știu când am să o finalizez și cum o să fie, dar deja m-am apucat de ea.

Pentru cei doi membri ai expediției, cea mai dificilă decizie a fost legată de coborârea lui Titus în cel mai apropiat sat de tabăra de bază, pentru îngrijiri medicale. Săptămâna pe care jurnalistul clujean a pierdut-o cu tratamentul nu a mai putut fi recuperată. Vasile Cipcigan recunoaște însă, că și el a avut un moment în care s-a gândit să se întoarcă. Era aproape de vârf, dar nu își mai simțea mâinile din cauza frigului. A avut nevoie de o jumătate de oră ca să se încălzească și în cele din urmă a atins vârful.

-Cel mai greu pe munte a fost în momentul în care ne-am hotărât ca Titus să coboare pentru a se recupera, într-un sat, mai jos, pentru că știam că va fi foarte dificil ca el să recupereze timpul pe care noi îl vom folosi pentru aclimatizare. Și eu m-am gândit să mă întorc când mi-a fost foarte, foarte rece la mâini. Dar, în rest, nu am avut momente în care am vrut să renunț. Dimpotrivă! Am fost pozitiv din punctul acesta de vedere.

Cei doi clujeni se gândesc acum la o nouă expediție pe un vârf din Himalaya de peste 8.000 de metri. Abia la începutul anului viitor vor decide care va fi. Echipa va rămâne probabil aceeași, mai ales că acum și Titus a acumulat experiență și e convins că, fizic, e pregătit să ajungă în vârf.

-Dacă e o aclimatizare optim făcută, se poate reuși chiar și pentru persoane care nu au o experiență alpină de mare altitudine chiar așa vastă. Din nefericire, perioada de aclimatizare am ratat-o, cam o săptămână, drept urmare decizia a fost să nu atac vârful, ca să nu periclitez, evident, soarta expediției.

Dacă jurnalistul Titus Crăciun a urcat până acum doar munții de la noi, Vasile Cipcigan nu e la prima experiență în Himalaya. În urmă cu 3 ani a mai încercat o ascensiune pe Manaslu, dar atunci vremea foarte proastă zădărnicit planurile.

Vârful Manaslu are 8.163 de metri. E al optulea din lume ca înălțime și al patrulea ca periculozitate.

17.000 de euro i-a costat pe cei doi clujeni întreaga expediție. Cu toate costurile reduse la minim. Echipamente nu și-au permis să cumpere; au împrumutat de la prieteni. Un buget mediu pentru o astfel de ascensiune ar fi de aproximativ 22.000 de euro.

Minim 40.000 de euro de persoană este bugetul pentru o ascensiune pe Everest.

Sursa: radiocluj.ro

Tags

Alte Noutati

LIVE: Știri * Bună dimineața, România!