„Mă bucur, că și de această dată, prin intermediul proiectului „Discover Moldova’s Finest”, am reușit să promovăm cele mai autentice produse și să creăm noi oportunități de export. Constat că numărul de companii care exprimă interes să participe în cadrul acestui proiect este în continuă creștere. Am decis astfel, de această dată, să extindem spectrul de produse prezentate la eveniment. Aduc mulțumiri echipei UN Women pentru sprijinul acordat inițiativelor MAEIE de abilitare a femeilor, precum și autorităților locale din raionul Hâncești pentru găzd uirea acestui eveniment”, a menționat Nicu Popescu, ministrul afacerilor externe și integrării europene.
„Este de apreciat formatul evenimentului, întrucât oferă posibilitate producătoarelor locale să își promoveze produsele, prezentându-le misiunilor diplomatice din Republica Moldova. Și mai mult apreciem faptul că, la această ediție, antreprenoarele își promovează produsele autentice în această comunitate, care reprezintă o bună oportunitate de promovare și poate contribui la dezvoltarea afacerii lor.
Extinderea sprijinului pentru producătoarele locale este imperativă, întrucât pandemia și criza economică în curs de desfășurare au agravat inegalitățile de gen, expunând vulnerabilitățile existente în sistemele sociale, politice și economice, dar și au afectat femeile și, în special, antreprenoarele. Credem cu tărie că, ajutând femeile să-și dezvolte propriile afaceri, să creeze locuri de muncă pentru ele și pentru alte persoane, contribuim la creșterea încrederii în forțele lor proprii și a încrederii că pot deveni independente financiar, investind astfel în familiile și comunitățile lor”, a spus Katarina Fried, ambasadoarea Suediei în Republica Moldova.
„În cadrul portofoliului UN Women dedicat susținerii și abilitării economice a femeilor, milităm pentru eradicarea barierelor cu care se confruntă antreprenoarele aflate la început de cale în lansarea unei afaceri. În același timp, depunem efort pentru a fortifica capacitățile acestor femei prin intermediul programelor de accelerare, pre-accelerare, traininguri de calificare și recalificare, dar și de mentorat - intervenții care facilitează o mai bună poziționare pe piața locală, dar și externă. Grație sprijinului financiar oferit de Suedia, putem investi în femeile din Moldova pentru ca acestea să acceseze oportunități și condiții mai bune de trai”, a menționat Svetlana Andrieș, specialistă programe UN Women Moldova
Proiectul „Discover Moldova’s Finest” a reunit reprezentanții și reprezentantele serviciului diplomatic al Republicii Moldova, guvernatoarea UTA Găgăuzia, Irina Vlah, ambasadoarea Suediei la Chișinău, Katarina Fried, managera de programe UN Women Moldova, Svetlana Andrieș, antreprenori și antreprenoare, președinți și președinte ale asociațiilor de profil.
Datorită interesului sporit al companiilor de a fi parte a proiectului „Discover Moldova’s Finest”, la cea de-a 4-a ediție, pe lângă produsele agroalimentare, care au fost prezente tradițional la edițiile precedente ale proiectului, au fost expuse piese vestimentare și accesorii ale tinerelor designere. Printre companiile participante s-au regăsit: Les Perles, Lurity, C’est Cher, Brașoveanka, Chika Clothes, Anastasia Posh, Lenivets, KnotBee, Moft Dulce, Lefrucom, FrigoDorAgro, Roadă Domnească, Consult LC, Azamet Pro, Vinăria Alter Ego și Vinăria Hîncești.
Designerele vestimentare și de accesorii sunt beneficiare ale programelor de sprijin în afaceri, implementate în colaborare cu UN Women Moldova și finanțate de Suedia:
- Cristina Cazacu, fondatoare „Chika Clothes” - haine create din pasiune pentru artă și fabricate cu mândrie, în Moldova. Brandul propune spre comercializare: tricouri, cămăși, hanorace și costume personalizate cu motive brodate;
- “C’est Cher”, este reprezentat de două antreprenoare talentate: Ana Caraus și Ludmila Secher, participante si premiante ale primului program de pre-accelerare Antreprenoriat feminin. C’est Cher crează cămasi cu design laconic si stilat, potrivit pentru diverse ocazii;
- Irina Brașoveanu, fondatoarea brandului „Brașoveanka”, creează colecții deosebite de haine pictate manual. Proiectul Brașoveanka a fost născut din docul de casă, după ce Irina a locuit 12 ani peste hotarele țării;
- Svetlana Lenivteva, fondatoare „Lenivets”, este o proaspată mămică care îmbină concediul de maternitate cu dezvoltarea propriei afaceri. Svetlana crează rochii de vară vaporoase și confortabile, dar și costume de baie;
- Anastasia Postolachi, fondatoarea brandului „Anastasia Posh”, pune în valoare accentele rafinate. Combinația dintre simplitate și eleganță, țesăturile și micile detalii fac ca orice fiecare piesă vestimentară să fie atemporală;
- Carabețchi Ana și Iamboglo Alina, două surori unite de aceeași pasiune, au dat naștere brandului „Lurity”, confecționând bijuterii cu flori și plante naturale. Materia primă folosită crește în abundență pe câmpurile, în pădurile și grădinile din Moldova, și este transformată în adevărate opere de arte;
- Mila Jarcuțchii si Victoria Maxim reprezintă brandul „Les Perles” și propun femeilor colecții unice de coliere, cercei, inele, brățări de mână și de picior. Brandul autohton Les Perles produce bijuterii doar din perle naturale, oferă consultații despre cum pot fi deosebite perlele naturale de cele artificiale și despre cum poate fi evaluată calitatea unei perle autentice.
Ediția curentă a proiectului „Discover Moldova’s Finest” a fost organizată la Complexul istorico-arhitectural Manuc Bey, o destinație turistică deosebită a Republicii Moldova.