FOTO | Cum va arată transportorul blindat ce va fi construit de nemții de la Rheinmetall la uzină din Moreni
-
13 Noiembrie 2017 09:49
Rheinmetall așteaptă că până la finalul anului să semneze cu Ministerul Economiei acordul de finanțare a etapei de dezvoltare pentru transportorul blindat 8X8 AGILIS ce va fi produs la uzină din Moreni, au declarat pentru HotNews.ro reprezentanții companiei germane. Proiectul AGILIS va presupune circa 400 de transportoare blindate amfibii pentru Mapn, primul urmând a ieși pe poartă uzinei în 2020. Proiectul ar urmă să meargă în paralel cu contractul pe care Mapn îl va semna cu General Dynamics pentru alte 227 de transportoare Piranha V asamblate la uzină mecanică București.
La Moreni, dincolo de transportorul AGILIS, Rheinmetall vrea să localizeze producția de camioane militare și a altor elemente pentru clienți internaționali și să mai producă și un tun de 30 mm care să fie montat pe viitorul transportor 8X8, scrie hotnews.ro.
Reprezentanții companiei germane Rheinmetall, care deține 50% din acțiunile companiei nou înființate Romanian Military Vehicle Systems S.A. (50% aparține Ministerului Economiei), au declarat pentru HotNews.ro că proiectul dezvoltării și producerii în România a unui nou transportor blindat amfibiu 8X8 denumit AGILIS este în grafic. Astfel, înființarea companiei de tip joint-venture româno-germană a fost finalizată, iar structură de conducere este formată dintr-un board administrativ și un manager general, o structură care se va schimbă la fiecare doi ani, managementul fiind astfel asigurat pe rând ba de partea germană, ba de partea română.
"Proiectul merge mai departe. Până la final de an sperăm să semnăm cu Ministerul Economiei acordul de finanțare pentru fază de dezvoltare. Este vorba de 234 de milioane de euro pentru o perioadă de trei ani. Semnarea acestui acord cu Ministerul Economiei va fi momentul T0 pentru noi", a precizat Thorsten Kutz, membru în boardul noii companii Romanian Military Vehicle Systems (RMVS).
"Dezvoltarea unui nou produs militar implică mult timp și multe resurse. Nu e că și cum ai cumpără un produs 'off the shelf' [n.r. la cheie]", a mai spus Kutz.
"Ulterior, după demararea dezvoltării, va trebui că Ministerul Apărării să pornească o procedura de achiziție publică și să semnăm un contract. Primul transportor AGILIS va fi livrat până la final de 2020", a explicat Karl Ulrich Zulauf, General Manager al RMVS.
Proiectul Rheinmetall-Moreni a demarat în urmă cu un an, însă de curând Ministerul Economiei și Ministerul Apărării au semnat o înțelegere cu General Dynamics European Land Systems pentru achiziția a unui număr de 227 de transportoare blindate neamfibii Piranha V asamblate la Uzină Mecanică București. Inițial, însă, planul era că toate cele peste 600 de transportoare de care are nevoie Armată să fie fabricate la Moreni.
"Mediul competitiv s-a mai maturizat între timp", a explicat Dominik von Wolf Matternich, Head of Key Account Management România din partea Rheinmetall Group. "România avea nevoie și de transportoare care să între în dotare rapid, ori Agilis eu un produs nou care întâi va trebui să fie dezvoltat. Cu Agilis însă, pentru că va fi dezvoltat de o companie românească practic, drepturile intelectuale ale produsului vor rămâne României", a mai precizat Dominik von Wolf Matternich.
Intrarea în schema a celor de la General Dynamics-Mowag cu transportorul Piranha V a schimbat practic și numărul de transportoare pe care Rheinmetall la avea în plan să le producă la Moreni. Astfel, în noul plan vor fi în total între 350 și 480 de transportoare și vehicule derivate (puncte mobile de comandă, medevac, vehicule CBRN, mortiere/aruncătoare de bombe calibru 120 mm, vehicul de reparații).
"Depinde de noi cât de rapid ne vom mișcă cu dezvoltarea și producatia că să putem contracta și livra cât mai multe transportoare pentru Mapn", a mai explicat managerul general RMVS.
Potrivit strategiei Rheinmetall, producția locală doar pentru transportoarele destinate Armatei Române ar însemna de lucru cel puțin până în 2029, în timp ce perioadă de mentenanța a întregii flotile de vehicule pe toată durată de viață a transportoarelor va fi efectuată tot în România până în 2055.
"Focusul va fi pe transportorul AGILIS 8x8 amfibiu, iar variantele derivate vor veni și ele după. Nu vor fi amfibii, dar ar putea fi-în funcție de nevoi și specificațiile cerute", a explicat Karl Ulrich Zulauf, General Manager al RMVS.
Odată cu demararea dezvoltării și producției transportorului 8X8 la Moreni, Rheinmetall speră să fie în pole-position și pentru proiectul transportorului 4X4 de care Mapn ar avea nevoie în număr de circa 400.
Rheinmetall speră însă că transportorul AGILIS produs în România să fie destinat și pentru export, întrucât modelul va fi unul nou în gamă companiei germane și va completă ofertă militară, situându-se între transportorul 8X8 Boxer, mult mai greu, și alte variante mai ușoare sau 6X6.
Pe lângă transportor, Rheinmetall vrea să producă în România și un nou tun de 30 de mm pe care să-l pună pe viitorul 8X8 Agilis, dar și camioane militare*. (*detalii într-un articol viitor)
"Avem un parteneriat bun cu ROMARM pentru că noi producem tunul de 25 mm de pe turelă de pe MLI [n.r. Mașină de Luptă a Infanteriei]", a explicat Dominik von Wolf Matternich.
În afară de realizarea în țara a tunului, Rheinmetall ar mai vrea să producă, împreună cu Uzină Automecanica Moreni, diferite componente din contracte semnate deja în alte țări în condițiile în care firmă germană să pregătește să încheie cel mai bun an al sau, iar comenzile actuale depășesc capacitățile de producție din diferitele sale unități.
Înființarea Romanian Military Vehicle Systems la Moreni, demararea dezvoltării și a producției transportoarelor Agilis pentru Armată României va presupune crearea a cel puțin 120 de locuri de muncă în compania joint-venture, dar și a peste 300 de locuri de muncă în actuală Uzină Automecanica Moreni, susțin reprezentanții Rheinmetall.
Pentru AGILIS circa 87% din componente vor fi produse și furnizate din România, doar motorul și driveline-ul venind de afară. Carcasă vehicului, pentru toată seria de variante, va fi confecționată de Uzină din Moreni, potrivit Rheinmetall.
AGILIS 8X8
Lungime: 8.02 m
Latime (fara oglinzi exterioare): 2.99 m
Inaltime (normala APC): 2.5 m
Garda la sol: 0.43 m
Motor: 612 PS Liebherr R6
Carburant: Diesel, F34/63/JP-8
Cutie viteze: ZF automata
Viteza: 100+ km/h
Raza actiune: 800+ km
Panta transversala max: 60 %
Panta longitudinala max: 30 %
Viraj (Radius): 9,5 m
Protectie mine, capcane mine (IEDs) si arme de foc de calibru mic
Sistem modular extensibil de protectie
Suspensie independenta
Armament calibru mijlociu:
Statie de arma: standard tehnica actuala 30 mm / Pana la 150 lovituri
Mitraliera coaxiala 7.62 mm / Lovituri 400 coaxiale
Optica separata pentru comandant
Echipaj: sofer + comandant + tragator + 7 luptatori
VARIANTELE DERIVATE