Experții IPRE, despre cum ar trebui ajustate tarifele la călătoriile cu transportul public în Chișinău
-
26 Octombrie 2019 14:09
Menținerea îndelungată a tarifelor la un nivel foarte jos, în absența unei situații financiare sănătoase, amenință sustenabilitatea serviciilor.
Efectul pe termen lung a politicii actuale va fi reducerea în continuare a calității serviciului prestat, dar și a cantității de transport public disponibil pentru locuitorii capitalei. Scopul de a păstra un preț accesibil pentru toți poate înrăutăți situația prin dispariția unor rute de transport. Iar o eventuală criză financiară la nivel de municipiu, în condițiile semnificative față de alocările din bugetul, poate afecta activitatea RTEC și PUA, se arată într-o analiză a Institutului pentru Politici și Reforme Europene, privind costul transportului public în Chișinău, transmite IPN.
Potrivit IPRE, nu există un tarif absolut corect. Autoritatea locală trebuie să găsească un echilibru între accesibilitate, disponibilitate și echitate. Trebuie creat un mecanism care ar iniția procesul de revizuire al tarifului. Ajustarea tarifului nu trebuie să fie o acțiune automată, ci un proces transparent, cu participarea plenară a tuturor părților interesate. De exemplu, una dintre principalele condiții pentru revizuirea tarifului ar trebui să fie corelarea cu indicele inflației.
Astfel, odată ce inflația cumulativă justifică creșterea tarifului cu o unitate (ex. de la 2 la 3 lei), autoritățile locale ar trebui să inițieze procedura de revizuire a tarifului. Dacă se aplică logica respectivă, costul de călătorie cu troleibuzul urma să fie crescut la 3 lei în anul 2016, iar următoarea ajustare a tarifului la 4 lei, conform țintei inflației, ar trebui să aibă loc în 2022.
Instituul recomandă administrației publice locală din Chișinău să elaboreze o strategie de subvenționare a transportului public, astfel încât alocarea resurselor financiare pentru dezvoltarea acestuia să se facă conform priorităților și nevoilor stabilite împreună cu utilizatorii transportului public. Alocarea banilor din bugetul general trebuie condiționată de îmbunătățirea serviciilor prestate și reducerea cheltuielilor nejustificate.
Potrivit IPRE, Primăria ar trebui să elaborareze mecanismul care ar permite începerea procedurilor de revizuire a tarifelor. Acest lucru va crește previzibilitatea, atât pentru operatorii de transport, cât și pentru cetățeni. Trebuie creat un Fond de Mobilitate Urbană pentru a avea o abordare comprehensivă asupra tuturor componentelor de transport.
În condițiile în care RTEC și PUA consumă peste 11% din bugetul municipiului Chișinău este extrem de important efectuarea auditului la aceste două întreprinderi.
Tarifele actuale de doi lei la troleibuz și trei lei la autobuz fost aprobate printr-o decizie a Consiliul Municipal Chișinău în 2009.