EXPERȚI: Aplicația privind registrul electronic al armelor trebuie perfecționată, iar angajații să fie instruiți pentru utilizarea ei
-
17 Decembrie 2019 14:47
Inspectoratul General al Poliției trebuie să continue eforturile de perfecționare a aplicației privind registrul electronic al armelor. Odată cu recepționarea sistemului elaborat, este necesar să fie asigurată instalarea acestuia în toate subdiviziunile IGP, iar angajații să fie instruiți cu privire la utilizarea registrului. Cu această recomandare vin experții asociației Promo-LEX, care constată mai multe restanțe în realizarea reformei Poliției.
„Trebuie să spun că în primul semestru al anului 2019 a fost atribuit contractul de achiziții publice privind elaborarea registrului electronic de evidență a armelor, ceea e este de salutat. Totuși, nu putem atesta până în acest moment că aplicația privind registrul electronic de evidență a armelor a fost perfecționată”, spune Mihaela Duca, analistă în cadrul Promo-LEX, transmite IPN.
În cadrul monitorizării, șefii inspectoratelor de poliție au fost întrebați dacă registrul electronic a fost utilizat în primul semestru. 95% au declarat că a fost utilizat. 5% au spus că registrul a fost utilizat foarte puțin din cauza concedierii angajatului responsabil. În acest sens, Promo-LEX recomandă să fie examinată posibilitatea de a acorda acces la registru pentru cel puțin două persoane din cadrul subdiviziunilor teritoriale.
Șefii inspectoratelor au fost întrebați și despre necesitatea perfecționării registrului electronic de evidență a armelor. 62% au declarat că este necesară perfecționarea, 21,6% nu cunosc, iar 16,2% consideră că nu este necesară perfecționarea registrului.
„Principalele așteptări legate de perfecționarea aplicației ar fi automatizarea actualizării informației cu privire la scoaterea din evidență sau luarea la evidență a armelor, pentru a exclude dublarea informației. Este vorba și despre perfecționarea procedurii de reînregistrare a armelor vândute și acordarea posibilității de operare cu registrul de stat al armelor inspectoratelor de poliție, cu vizualizarea datelor la nivel național. Actualmente, aplicația este utilizată doar în sensul introducerii datelor fără posibilitatea generării rapoartelor”, a menționat Mihaela Duca.
Pavel Postica, director de programe la Promo-Lex, a declarat că, pentru a vorbi pe larg rezultatele procesului de reformare a Poliției, precum și rolul partenerilor de dezvoltare implicați în acest proces, Asociația, în parteneriat cu Inspectoratul General al Poliției, vor desfășura anual campanii de informare la acest subiect. Începând cu 18 decembrie, Ziua Națională a Poliției, vor fi distribuite materiale informative pentru cetățeni și vor fi publicate o serie de videouri care să explice unele aspecte ale procesului de reformare a Poliției.
Raportul a fost realizat în cadrul Proiectului „Monitorizarea civică a reformei poliției în Republica Moldova”, fiind finanțat de Uniunea Europeană, co-finanțat și implementat de Asociația Promo-LEX.