Expert-Grup: Inițiativa anunțată de Igor Dodon atentează la independența BNM
-
12 Februarie 2020 08:15
Inițiativă anunțată de președintele Igor Dodon privind direcționarea unei părți din profitul Băncii Naționale în bugetul de stat pentru a acoperi parțial datoria de stat formată în urma intrării în vigoare a „Legii miliardului”, atentează la independența BNM, compromite eforturile de capitalizare a instituției și nu prezintă o soluție viabilă pentru problema datoriei de stat cauzată de „furtul miliardului”. Cu un comentariu în acest sens vine Centrul Analitic Independent Expert-Grup, citat de IPN.
Potrivit Expert-Grup, plata unei părți din datoria de stat prin transferarea unei părți a profiturilor BNM în bugetul de stat, în contextul nivelului redus de capitalizare a instituției, este similar cu a pune banii dintr-un buzunar în altul, fără a soluționa miezul problemei. Miezul problemei fiind lipsa de progres real și vizibil privind investigațiile pe marginea „furtului miliardului” și recuperării banilor fraudați.
„Această inițiativă poate fi catalogată mai curând drept o încercare de a camufla lipsa de progres real pe marginea problemei fundamentale – banii fraudați nu au fost recuperați, nu este clar cine sunt vinovații, iar cetățenii continuă să achite nota de plată pentru eșecul instituțiilor publice de a preveni fraudele respective”, se arată în comentariu.
Potrivit Expert-Grup, autoritățile nu au reușit până în prezent să recupereze niciun leu din activele fraudate din sistemul bancar în și nici nu au fost trași la răspundere cei vinovați. Subiectul a devenit extrem de politizat, fiind utilizat ca instrument de speculații politice. Totodată, povara acestor fărădelegi a fost transpusă pe umerii cetățenilor prin garantarea de către stat a creditelor acordate de către BNM băncilor falimentare, urmată de convertirea garanțiilor în datorie de stat.
„În acest context, guvernările mereu au încercat să camufleze lipsa de progres real pe marginea cazului respectiv prin diferite tactici, strategii de comunicare și diverse „găselnițe” fără impact real. Aceeași camuflare a lipsei reale de progres în acest sens, care este de fapt miezul problemei, poate fi considerată și inițiativa de a transpune parțial pe umerii BNM a poverii legate de „furtul miliardului” prin partajarea profitului acesteia cu bugetul de stat. Aceasta afectează în mod direct nivelul de capitalizare a autorității monetare și, respectiv, riscă să submineze independența instituției”, scrie Expert-Grup.
În opinia Expert-Grup, banca centrală a Moldovei se bucură de un nivel adecvat al independenței și al rezervelor valutare, fapt ce constituie principalul pilon actual de stabilitate macro-financiară. „Totuși, nivelul de capitalizare rămâne insuficient. Principiul de partajare a profitului BNM cu Guvernul este deja stabilit prin legislația actuală, fapt ce deja constituie în sine o derogare de la bunele practici de independență a băncilor centrale”.
Inițiativa recentă de a partaja profitul BNM cu bugetul de stat înainte de a atinge nivelul de capitalizare stabilit de legislație, potrivit Expert-Grup, „subminează eforturile de capitalizare a autorității monetare, în urma unei imixtiuni politice care tinde să lezeze independența instituției”, iar „practica de partajare a profitului băncilor centrale cu bugetul de stat este considerată una în detrimentul independenței autorităților monetare”.
„Nu în ultimul rând, inițiativa de fapt nu permite atingerea obiectivului declarat de a identifica bani suplimentari pentru a atenua povara „furtului miliardului” asupra bugetului de stat. Suma de șase miliarde lei anunțată de către președinte depășește cu mult profiturile BNM. Spre exemplu, în 2018, aceasta a generat profit de doar „x lei”, iar în 2019 acesta ar putea fi și mai mic din cauza specificului politicii monetare.
În context, Expert-Grup susține că politicienii ar trebui să se axeze pe miezul problemei și să renunțe la atentatele în adresa independenței autorității monetare. Subminarea capitalizării BNM, potrivit Expert-Grup, nu poate fi soluția în acest sens, deoarece implică riscuri pe termen lung pentru stabilitatea cadrului macro-financiar din țară. În schimb, este necesară o dinamizare reală a eforturilor în vederea investigațiilor și recuperării banilor fraudați.